Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

    Hallo,

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik eens op dit forum geraakt ben.
    Ik heb een goeie tijd geleden eens wat foto's gepost genomen met mijn Sony Cybershot DSC-H10.
    Nu is dit toestel een tijdje geleden gestolen en moet ik dus op zoek naar iets nieuw...

    Ik was zeker tevreden van de prestaties van mijn Sony maar nu ik dan toch moet vernieuwen kan ik zo goed uitkijken naar een verbetering.

    Ik ben niet meteen van plan een cursus ofzo te volgen dus ik denk dan ook dat een spiegelreflex niet nodig is, ook wil ik het budget rond de €400
    euro houden max iets van een €500 dus dat beperkt ook al de mogelijkheden.
    Ik heb momenteel na wat rondlezen hier op het forum en verschillende andere sites mijn oog laten vallen op ofwel de Nikon J1 of 2 ofwel de Sony RX100. De Sony ligt dan wel wat boven het vooropgestelde budget maar als ik de reacties hier allemaal lees zou het wel zijn prijs waard zijn.

    Verder kan ik nog meegeven dat ik de camera vooral zou gebruiken voor portretten (zowel binnen als buiten) en landschappen ed... echt voor vanalles en nog wat eigenlijk.

    Alvast bedankt voor jullie raad !


    grts



    Maarten
    When you aim for perfection, you discover it's a moving target

  • #2
    Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

    Dan zou ik gaan voor de Nikon J1 (J2 heeft enkel een beter scherm als grootste troef), dan kan je later tenminste een lensje erbij kopen speciaal voor portretten (er komt zelfs een betaalbare f/1.2 uit voor Nikon 1). De J1 is ook enorm goed voor landschappen door het enorm dynamisch bereik recht uit de camera (je hebt een mooi belicht landschap met nog veel detail in de wolken). Deze focust ook zeer snel en is de compactste van alle mirrorless camera's. De 10-30 lens is echt fantastisch qua bereik/compactheid.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

      +1

      de J2 is niet echt een verbetering tov de J1, als je daar ook nog tzt een 30-110 bij koopt dan heb je een geweldig mooi objectief te pakken voor portretten.
      Heb zelf ook een J1 en ben vanaf het begin laaiend ethousiast over dit toestelletje.
      Enige nadeel is dat als je met een telelensje werkt zoals de 30-110 je een zoeker mist, doordat je het toestel voor je uit moet houden (beeldschermpje) is de houding niet zo stabiel, dus als je veel met telelensjes wil gaan werken is wellicht een V1 een betere oplossing, alleen nadeel daarvan is weer dat er geen ingebouwde flitser bij zit en je bent aangewezen op een externe flitser die weer ten koste gaat van het handzame.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

        De Nikon. Omdat je dan een systeem hebt. Daar kun je dingen naar gewenst
        bijkopen. Of dit helemaal niet doen. Maar je hebt tenminste reden om tevreden
        te zijn en op beide oortjes te slapen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          De Nikon. Omdat je dan een systeem hebt. Daar kun je dingen naar gewenst
          bijkopen. Of dit helemaal niet doen. Maar je hebt tenminste reden om tevreden
          te zijn en op beide oortjes te slapen.
          Klopt zeker wel Doudeke...
          Ikzelf werk al sinds de 70's met Nikon, toch kocht ik mij onlangs (voor dit segment) de RX100; gewoon omdat die kwalitatief véél beter scoort dan de Nikon J1/V1 en of 2.
          Uiteraard is dit mijn persoonlijke visie op het kwaliteits-verhaal en ieder ook zijn meug natuurlijk.

          Prettig eindejaar trouwens

          Comment


          • #6
            Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

            Ik moet zeggen dat ik mij ook eerder voel aangetrokken tot de Nikon, al was het maar omdat ik dan inderdaad later nog steeds kan uitbreiden met de
            verschillende lenzen...

            Maar wat me dan wel wat tegenhoud is het feit dat ik echt nog een leek ben... Of wijst het systeem zichzelf uit?

            Ik ben namelijk mijn vorige camera gewoon, de DSC-H10, en deze was relatief beperkt wat betreft instellingen enzo.

            Is het vanuit dat standpunt niet interessanter de RX100 te nemen? Of is het mits een kleine bijscholing/zelfstudie best mogelijk om alles uit de Nikon te halen?

            Alvast bedankt voor de reacties!

            grts
            When you aim for perfection, you discover it's a moving target

            Comment


            • #7
              Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

              J1 is zeer eenvoudig, maar toch kan je eventueel op Manueel/diAfragmavoorkeuze of Sluitersnelheidvoorkeuze werken. Enkel voor de iso moet je in het menu gaan, maar je kan deze evengoed op auto houden, want zelfs bij weinig licht is deze camera fantastisch (naar mijn smaak bijna even goed als mijn D7000).
              Persoonlijk heb ik 80% van de tijd op auto gewerkt (terwijl ik normaal altijd op M of A fotografeer), omdat het toestel zelf werkelijk perfect belicht (zelfs bij enorme contrasten weet hij het juiste te belichten).
              Dus zelfs zonder bijscholing haal je enorm veel uit het toestel, je kan altijd kijken op het internet (FroKnowsPhoto op Youtube, zijn eerste filmpjes vertellen veel over manueel belichten, wel in het Engels).
              Op de site van Nikon vind je ook veel info over het toestel en hoe je het best gebruikt.
              Het toestel spreekt dus echt voor zichzelf, ga eens door de menu's, daar zie je onmiddellijk wat je kan doen (zeker 400fps en 1000fps video zijn echt zeer leuk, alsook filmen met foto's ertussen).

              Comment


              • #8
                Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

                Voor mij zonder enige twijfel de RX100. Ik heb de J en V1 ook gehad, en die hebben maar 1 voordeel, dat is de verwisselbare kleine lens. Voor de rest vind ik dit een overroepen camera, die evengroot is als een Nex, op zijn beurt een superkamera.
                De RX100 heeft als voordeel dat de high iso beelden in kombinatie met de lens op 1.8 enorme mogelijkheden bied, en de 20mpixels geven je de mogelijkheden om 2x zover in te zoomen, (clearvieuw zoom), wat eigenlijk een lens van 28-200 mm op 10mpixels (vergeleken met de V1) maakt.
                Overigens, met al deze camera's kan je perfekt in de P mode (Professional) werken ;-) En de manuele mode's zijn bij allemaal vergelijkbaar. Beheers je er 1, dan beheers je ze allemaal.
                Ik ken mijn kamera's door en door, en gebruik dikwijls uit gemak ook de P mode.
                Last edited by Rudy; 20 december 2012, 14:38.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

                  Rudy, ik vrees dat de technische termen voor mij een beetje chinees zijn maar uit je reactie maak ik uit dat ik heel het gedoe met de verwisselbare lenzen kan vermijden door gewoon voor de RX100 te gaan?
                  Het enige dat me dan nog doet twijfelen is het feit dat de RX100 wel wat duurder uitkomt, voor zover ik gezien heb, maar dat wordt wss dan weer opgelost door het feit dat er geen lenzen meer moeten worden bijgekocht...

                  Ik kan mss ook nog als argument aanvoeren dat ik vooral ook gefacineerd ben door landschap/natuur/stads - fotografie wat betreft de details en de diepte... Kan je dit ook bereiken met de RX100 of ga je dan toch beter naar de Nikon ?

                  Alvast bedankt iedereen voor de vele reacties !
                  When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

                    De RX100 heeft een stand, noemende clearviewzoom, die automatisch, eens je op max zoom komt, verder inzoomt op een speciaal aangepaste digitale wijze, zodat er nauwelijks kwaliteitsverlies is. Niet te vergelijken met de digitale zoom die andere toestellen hebben.
                    Dit creeert een groter bereik, dat nooit onder de 10mpixels komt. (en 10mpixels is de max van wat de V1 ooit kan) Virtueel heb je dat een 28-190mm in een superkleine body.
                    En zoals je zelf zegt, de RX100 is ineens alles, flitsertje zit er ook in, en kompakt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

                      Rudy, eerst en vooral is een J1 veel kleiner dan een NEX (praat uit ondervinding, zeker de lenzen zijn een wereld van verschil)...

                      Het voordeel van de J1 is dat je er een macrolens, portretlens, wijde lens op kan zetten, dat veel beter zijn dan de ingebouwde lens van de RX100 (wat op zich ook een goed toestel is als je dit niet nodig hebt). Maar ja, smaken verschillen. Als je een compleet systeem wil, waarbij je veel uitbreidingsmogelijkheden hebt als je later liever nog meer aan fotografie wil doen: ga dan voor de J1. Weet je zeker dat je met 28mm (niet wijd voor landschappen) toekomt en dat je geen echte macro en portretten wil doen: dan maakt het niet uit en kan je evengoed ook voor de RX100 gaan.

                      Overroepen camera of niet, het is een fantastisch toestel en zeker voor zijn prijs.

                      Die 1.8 is ook slechts op 28mm (zou ik geen portret op maken ), op 100mm zit je ook op f/5.0 en digitaal zoomen is hetzelfde als croppen hé.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

                        Update

                        Ik ben daarnet de Nikon one J1 gaan halen in Vandenborre aan een schappelijke €329

                        Nu nog even geduld hebben en de batterij netjes laten laden en morgen er in vliegen

                        Bedankt voor de tips en reacties !

                        grts
                        When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon J1 / J2 / Sony RX100 / ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door maartend Bekijk bericht
                          Update

                          Ik ben daarnet de Nikon one J1 gaan halen in Vandenborre aan een schappelijke €329

                          Nu nog even geduld hebben en de batterij netjes laten laden en morgen er in vliegen

                          Bedankt voor de tips en reacties !

                          grts
                          Proficiat met de aankoop, let the fun begin .

                          Comment

                          Working...
                          X