Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 of D800 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D600 of D800 ?

    Ik ben wat aan het rondneuzen en ben tot de vaststelling gekomen dat er tussen beiden ongeveer 400 euro netto verschil in prijs zit.
    D600 te koop rond 2000 euro
    D800 te koop rond 2350 euro

    Wat spreekt voor de ene en wat voor de andere ?
    Heeft er reeds iemand voor deze keuze gestaan en wat was zijn/haar conclusie ?

    Dank voor uw reacties.
    Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

  • #2
    Re: Nikon D600 of D800 ?




    Het verschil is toch iets groter hoor.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D600 of D800 ?

      D800
      => beste autofocus (afgeleid uit dat van de D4)
      => Beste beeldkwaliteit, maar een snelle pc nodig om te kunnen bewerken (minstens 8GB ram, snellere hdd, quadcore processor (liefst i7), snelle grafische kaart is ook handig)
      => Zeer stevige body (Gebouwd als D700 of zelfs iets beter)

      D600
      => goed autofocus maar minder dan van de D800 (verbeterd uit de D7000 en dus gecentreerder)
      => Beeldkwaliteit is bijna gelijk, maar met minder mp's (enorm dynamisch bereik en zeer goede iso prestaties zoals de D800)
      => Body voelt veel degelijker aan dan de D7000, maar net niet zo goed als de D800 (iets kleinere grip), als je geen grote handen hebt, is de D600 waarschijnlijk handiger. (ook lichter en compacter)


      Beide fullframe, dus andere lenzen nodig (wat nog eens 1000-2000€ kost om een goede zoomlens te hebben), beide zelfde weathersealing (kan door regen en storm).
      Als je pc het zou aankunnen, ga voor de D800. (met welke pc werk je nu?)

      Hopelijk verduidelijkt dit wat
      Last edited by playerofwar; 16 december 2012, 09:51. Reden: Op tab gedrukt, maar bericht was nog niet af.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D600 of D800 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        D800
        => beste autofocus (afgeleid uit dat van de D4)
        => Beste beeldkwaliteit, maar een snelle pc nodig om te kunnen bewerken (minstens 8GB ram, snellere hdd, quadcore processor (liefst i7), snelle grafische kaart is ook handig)
        => Zeer stevige body (Gebouwd als D700 of zelfs iets beter)

        D600
        => goed autofocus maar minder dan van de D800 (verbeterd uit de D7000 en dus gecentreerder)
        => Beeldkwaliteit is bijna gelijk, maar met minder mp's (enorm dynamisch bereik en zeer goede iso prestaties zoals de D800)
        => Body voelt veel degelijker aan dan de D7000, maar net niet zo goed als de D800 (iets kleinere grip), als je geen grote handen hebt, is de D600 waarschijnlijk handiger. (ook lichter en compacter)


        Beide fullframe, dus andere lenzen nodig (wat nog eens 1000-2000€ kost om een goede zoomlens te hebben), beide zelfde weathersealing (kan door regen en storm).
        Als je pc het zou aankunnen, ga voor de D800. (met welke pc werk je nu?)

        Hopelijk verduidelijkt dit wat
        Dank u voor het volledige antwoord.

        Ik werk met een iMac quadcore 2,7 GHz i5 met 8 GB ram.
        Last edited by Henri1; 16 december 2012, 11:40.
        Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D600 of D800 ?

          Welke generatie van i5 processoren, want die van de eerste generatie waren niet echt zo goed, 4 jaar oud zal eerste gen zijn, 2 jaar 2e gen en 1 jaar 3e gen. (maar aangezien apple altijd wel wat achterloopt met hun processors kan dit ook wat anders zijn)

          Normaalgezien zal het wel lukken (voor D800 files), misschien ram upgraden naar 16gb als je veel foto's tegelijk wil bewerken en wil stacken/stitchen in photoshop.
          Download anders eens enkele raw's om te bewerken; dan weet je het direct.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D600 of D800 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Welke generatie van i5 processoren, want die van de eerste generatie waren niet echt zo goed, 4 jaar oud zal eerste gen zijn, 2 jaar 2e gen en 1 jaar 3e gen. (maar aangezien apple altijd wel wat achterloopt met hun processors kan dit ook wat anders zijn)

            Normaalgezien zal het wel lukken (voor D800 files), misschien ram upgraden naar 16gb als je veel foto's tegelijk wil bewerken en wil stacken/stitchen in photoshop.
            Download anders eens enkele raw's om te bewerken; dan weet je het direct.
            iMac dateert van eind vorig jaar (2011).

            Ik werk veel in PhotoShop, denk niet dat dat het probleem zal zijn.
            Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D600 of D800 ?

              Hallo,

              eventjes over de prijs van de toestellen. Momenteel loopt er een cashback bij Art & Craft (in Mariakerke nabij Gent) waar de D600 1669 € kost en de D800 2299 €. Altijd de moeite om weten

              MVG,
              Valerie
              D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D600 of D800 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                Hallo,

                eventjes over de prijs van de toestellen. Momenteel loopt er een cashback bij Art & Craft (in Mariakerke nabij Gent) waar de D600 1669 € kost en de D800 2299 €. Altijd de moeite om weten

                MVG,
                Valerie
                Cashback is van Nikon zelf en is dus bij alle deftige dealers.
                D800 kost bij Bastiaens bv maar 2249€
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D600 of D800 ?

                  Nikon D600 body incl. KE Pro Pack 1629€
                  Spiegelreflex camera's
                  Koop nu en profiteer van het KE ProPack! 5 jaar garantie, gratis Carry Speed CS-Pro MK II, Gratis Check & Clean en 100 euro retour op je volgende FX-objectief!
                  www.kamera-express.be boomsesteenweg wilrijk/antwerpen

                  Nikon D800 body incl. KE ProPack 2345€
                  Spiegelreflex camera's
                  Koop nu en profiteer van het KE ProPack! 5 jaar garantie, gratis BlackRapid RS-7 draagriem, Gratis Check & Clean en 100 euro retour op je volgende L- of FX-objectief!
                  Last edited by albert; 18 december 2012, 15:26.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D600 of D800 ?

                    heb je de ruimte (goede pc, genoeg opslag (hdd en kaartjes), ... D800 (70mb files)
                    wil je iets minder mp, iets snellere fps, evenwaardig gesealde body, gelijke high iso als D800, goede af, ... D600

                    ik heb er een, en ben er ferm tevreden wan
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D600 of D800 ?

                      Ik heb beide toestellen en ze zijn eigenlijk goed op hun eigen manier. De D600 is zeker geen slecht toestelletje, wat kleiner gebouwd en wat lichter, maar aangezien deze als backup camera fungeert vind ik dat een voordeel. Ik sleur al genoeg materiaal mee, dus elke gram telt. Beeldkwaliteit van beide camera's is zeer goed. De D800 heeft als voordeel dat je de camera meer kan configureren naar je eigen wensen en meer knoppen voorhanden hebt om snel een instelling te wijzigen. Bij de D600 moet je iets sneller naar het menu grijpen.
                      De D800 is en voelt over het algemeen een professioneler aan.

                      Vergete niet dat je op de D800 enkel de beste lenzen kan steken, anders haal je nooit het maximale uit deze camera. Vanwege de 36MP ook niet meteen de gemakkelijkste camera om mee te werken. Een goeie techniek en een stevig statief zijn noodzakelijk.
                      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D600 of D800 ?

                        Fuse, is de af van de D800 zoveel beter?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D600 of D800 ?

                          @playerofwar: kan ik moeilijk zeggen. Ik gebruik bijna steeds manuele focus voor landschappen en macro. Andere takken van fotografie beoefen ik niet echt.
                          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D600 of D800 ?

                            De D600 is en blijft een consumertoestel. Ligt voor mij niet goed in de hand wegens te kleine body.
                            De D800 is echt een toptoestel, niet alleen qua Mpixels (wat trouwens overkill is in de meeste gevallen) maar vooral qua dynamisch bereik.
                            Ik werk ook op een imac I5 en dat draait zonder problemen. Het is dan ook Apple hé
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D600 of D800 ?

                              Wat voor mij toch ook belangrijk is, is het volgende:

                              Op de d600 zit blijkbaar geen x-contact voor externe flitsers en ook geen connector voor afstandsbediening, 2 dingen die ik op mijn d200 toch al frequent heb gebruikt.
                              Deze aansluitingen blijken wel aanwezig te zijn op de d800. Of ben ik fout.

                              Comment

                              Working...
                              X