Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

    Hallo allemaal,

    Van objectieven heb ik mij tot nu toe nog niet zo veel aangetrokken, mijn kitlens en een tweedehands aangekochte 75-300 van Canon zijn (op dit moment?) voor mij voldoende, maar toch volg ik graag de discussies over de verschillende lenzen en hun pro en contra's.

    Ik moet eerlijk toegeven dat mij hiervoor de kennis van de algemeen gebruikte afkortingen ontbreekt. Het zou me niet verwonderen dat er nog forumlezers zijn die met dit soort analfabetisme kampen.

    Heeft iemand een link naar een woordenboekske van deze afkortingen of kan me iemand de juiste betekenis van de verschillende lenstypes kort toelichten? Ik heb hiervoor op de site en het forum gezocht, maar tot nu toe niets gevonden.

    Bedankt! K@rel
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

  • #2
    Misschien dat je hier wat aan hebt:
    http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/filmcam_glossary.asp?ComponentID=28033&SourcePageI D=26113#1
    http://www.sigma-benelux.nl/algemeen/algemeen.php?cid=30
    http://www.maxwell.com.au/photo/nikon/nikkor/nomenclature/
    Nikon D70 links: www.nikond70.nl
    Mijn D70-foto's: www.nikond70.nl/fotos

    Comment


    • #3
      Ge vraagt meteen wel ne hele encyclopedie, hé?

      Allez, hier gaan we dan:
      - Canon:
      EF: (Enhanced Focus) benaming oor de bajonet die alle Canon EOS camera's gebruiken;
      EF-s: benaming voor de lens (voorlopig is er maar 1 18-55 kitlens) die speciaal ontwikkeld is voor het kleiner formaat van sensor die bvb. EOS 300D gebruikt. Deze lens kan (voorlopig) alleen gebruikt worden met EOS 300D;
      L: benaming voor alle pro lenzen van Canon. De benaming stamt uit de jaren 70 van de vorige eeuw, toen Canon een oplossing bedacht om Fluoriet glaselementen te kunnen gebruiken in objectieven ter correctie van chromatische abberatie;
      IS: (Image Stabliizer) een dispositief die in deze lenzen is ingebouwd ter compensatie van bewegingsonscherpte
      USM: (Ultra Sonic Motor) een AF-motor die geen kern gebruikt met als resultaat dat men een razendsnelle en fluisterstille autofocus bekomt. Duur, maar zijn prijs meer dan waard;
      DO: (Diffractive Optics) speciale lenselement(en) maken de bouw mogelijk van ultra-compacte objectieven
      - Nikon:
      IF: (Inner Focus) alleen bepaalde lenselementen in het objectief zelf zorgen voor scherpstelling, wat maakt dat de lens niet groter wordt tijdens scherpstelling;
      ED: (Extra-low Dispersion) speciaal glaselemet die zorgt voor correctie van chromatische abberatie
      SIC : (Super Integrated Coating) zorgt voor hoogwaardige correctie van overstraling;
      ASP: (ASPherical lens elements) speciale asferisch geslepen lenzen zorgen voor correctie van alle mogelijke lensfouten (gaande van coma tot asferische abbertie);
      CRC: (Close Range Correction) bepaalde lenselementen treden in werking bij het scherpstellen dichtbij (met scherpere foto's tot gevolg)
      RF: (Rear Focus) alleen bepaalde achterste lenselementen zorgen voor scherpstelling (maakt de bouw van compactere objectieven mogelijk);
      DC: (Defocus image Control) maakt controle van sferische abberatie in voor- en achtergrond mogelijk;
      D-Nikkor: een ingebouwde processor zorgt voor communicatie tussen camera en objectief (alleen deze objectieven zijn 100% compatiebel met Nikon DSLR's);
      SWM: (Silent Wave Motor) tegenhanger van USM bij Canon;
      VR: (Vibration reduction) tegenhanger van IS bij Canon;
      DX: (Digital eXpanded) objectieven speciaal ontwikkeld en alleen te gebruiken met Nikon DSLR's; zie EF-s bij Canon;
      - Sigma:
      DC: (Digital Controlled) objectieven speciaal ontwikkeld voor gebruik met de kleiner sensor bij DSLR's; zie DX of EF-s bij Nikon resp. Canon;
      DG: (DiGital) objectieven die, hoewel ze ook met conventionele camera's kunnen worden gebruikt, hun beste prestatie's neerzetten als ze gecombineerd worden met DSLR's
      Aspherical: zie ASP bij Nikon;
      HSM: (Hyper Sonic Motor) zie USM bij Canon;
      EX: (EXtra Quality Control) duurdere reeks van Sigma's, vgl met L-serie bij Canon;
      UC: (Ultra Compact) zoals zijn naam uitdrukt;
      OS: (Optical Stabilizer) zie IS en VR bij Canon, resp. Nikon;
      IF: (Inner Focus) zie IF bij Nikon;
      APO: (APO chromatisch) deze objectieven zijn extra gecorrigeerd voor chromatische abberatie; zie ED bij Nikon;
      RF: (Rear Focus) zie RF bij Nikon;
      - Pentax:
      ED: zie ED bij Nikon;
      IF: zie IF bij Nikon en Sigma;
      SDM: zie USM (Canon);
      * en ltd (limited): duidt op lenzen die een (duurder) vooraanstaand optisch en mechanisch design hebben meegekregen;
      - Minolta:
      SSM: zie USM bij Canon;
      alle andere nomenclatuur volgt die van Sigma/Nikon;
      - Tamron:
      XR: (eXtra Refractive-index) extra refractie elementen zorgen voor correctie van vertekening en chromatische abberatie,
      LD: (Low Dispersion) zie ED bij Nikon;
      ASP: (ASPherical) zie ASP bij Nikon;
      IF: (Inner Focus) zie IF bij Nikon;
      Di: (Digital Integrated design): zie DG bij Sigma

      Ik denk dat we er zijn. Weet het mij te zeggen of ik er ene vergeten heb.
      Voor de rest: het zijn maar letterkes. Niet te veel over nadenken. De dag van vandaag bestaan er geen slechte objectieven meer, alleen nog goede en zeer goede...


      @Moderators: krijg ik nu een gratis lidmaatschap?
      Last edited by MarcFoto; 4 juni 2007, 01:26.
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Dat is een heel interessante uitleg. Bedankt.

        Comment


        • #5
          Marc, een dikke merci voor uw duidelijke en deskundige uitleg!
          Ik ga deze topic dadelijk afdrukken, inkaderen en naast mijne monitor ophangen
          Is this the real life? Is this just fantasy?
          Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

          Comment


          • #6
            @Jocrisse: ook bedankt voor de links!

            Groetjes, K@rel
            Is this the real life? Is this just fantasy?
            Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

            Comment


            • #7
              Héé Marcfoto.
              Ik zou zeggen - loon naar werken...
              Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt Bedankt voor de zeer goede samenvatting. Die hou ik bij... Ik ben nogal vergeetachtig en die domme afkortingen zorgen steeds voor verwarring...

              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                @K@rel,
                @Kariboe,
                @April,
                graag gedaan hoor. Moest het één en ander nog niet helemaal duidelijk zijn, vraag dan maar hé?
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                  heb die uitleg van Marc even afgeprint want dit zijn dingen die al heel lang uit mijn geheugen gewist zijn.

                  Heb na zoveel jaren een oude hobby terug bovengehaald omdat het nu een beetje betaalbaar is geworden .

                  Maar al die verschillende afkortingen bij vergelijkingen zijn soms toch heel verwarrend
                  Groetjes
                  http://www.vehe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocrisse_nl
                    Of voor Sigma ook deze:



                    Ringo
                    Canon EOS 6D | Canon EF 17-40 f/4L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                      Voor nóg meer uitleg : http://nl.canon.be/for_home/product_...m_glossary.asp
                      Een (bijna) volledige woordenlijst over allerlei termen in de fotografie enz...
                      [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

                      Comment


                      • #12
                        Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                        De uitleg van MarcFoto is zéér grondig, maar overzichtelijk is het hier niet

                        Dus heb ik (bijna) alles in een tabelletje gegoten en online gezwierd...

                        (Tamron gebruikt wel ASL als afkorting ipv ASP en er zijn ondertussen al meer lenzen met de EF-s mount)


                        Ik ben wel nog op zoek naar een paar goeie links naar meer uitleg van sommige merken, dus als iemand die al moest hebben?
                        Last edited by Tony smeT; 4 juni 2007, 07:39. Reden: link gewijzigd...

                        Comment


                        • #13
                          Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                          Knap jongens,
                          ne grand merci
                          en ook bedankt
                          JP
                          D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                          Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                          en ewa flitsspeelgoed

                          Comment


                          • #14
                            Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                            Great!!! Ben nog niet zo lang geregistreerd op deze site maar wat een schat aan info heb ik hier overal al gevonden.

                            Dus thanx 2 Marc Foto & Tony smeT voor dit overzichtje!
                            Ik kan het gebruiken!
                            When you open your mouth, make sure the sound you make is better than silence!

                            Comment


                            • #15
                              Re: EX - APO - IS - USM -DC - EF - S??

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht

                              @Moderators: krijg ik nu een gratis lidmaatschap?
                              Topic verplaatst naar geschikter forum
                              Marc, wat je voorstel betreft . . . mag ik hetzelfde antwoord geven? -->
                              Desalnietemin, deze post wordt echt wel gewaardeerd. . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X