Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800 focusprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D800 focusprobleem

    Ik had gedurende fotoshoots reeds ondervonden dat mijn 2maanden oude D800 soms problemen had met focuseren.
    Gisteren opnieuw, daarom eens uitgebreid getest, ik merk dat het toestel helemaal niet focuseert op verticale lijnen vanaf het ogenblik dat het focuspunt niet één van de 2 centerpunten is in het midden van het beeld. Als ik de camera 90° draai (wordt dan een horizontale lijn) focusseert hij wel correct. Als hij niet focuseert staat de lens te hunten, zelfs op een duidelijke zwarte lijn op een wit oppervlak.
    Is dit het veelbesproken D800 focusprobleem of is dit iets anders?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: D800 focusprobleem

    Ik heb dat niet met de mijne, en heb dit trouwens nooit gehoord van eender welke camera. Een macrolens begint al wel eens vaker te hunten, maar neem aan dat je dit bij alle lenzen hebt. Dit is geen geval van back of front focus....hij focused gewoon niet...of versta ik het verkeerd?
    Dat beruchte focus probleem zou zich voordoen enkel op de negen linkse focusvelden...de serienummers van de toestellen die dit probleem hebben zijn bekend. eens googlen.
    My Website : http://www.ineedair.org
    Music / Painting / Motion Graphics / Image
    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

    Comment


    • #3
      Re: D800 focusprobleem

      Alleen de 15 centrale sensoren zijn cross sensoren, dus de andere zijn lijnsensoren, die alleen in één tichting gevoleig zijn. Vaak helpt het een beetje kantelen van de camera al om de focus te krijgen en dan terug recht kan de camera die meestal wel behouden..

      Ik snap niet hoe je kan spreken over 2 centrale punten, er zit er één in het midden in een groep van 15(3 x 5) cross sensoren?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D800 focusprobleem

        de serienummers van de toestellen die dit probleem hebben zijn bekend
        Iemand een link naar een site waar de serienummers te vinden zijn?

        Comment


        • #5
          Re: D800 focusprobleem

          Alleen de 15 centrale sensoren zijn cross sensoren, dus de andere zijn lijnsensoren
          Bedankt voor de info, dat wist ik niet, ik heb het toestel getest :de 15 centrale sensoren werken normaal op zowel vertikale als horizontale lijnen.
          De andere werken enkel horizontaal, je moet de camera 45° draaien vooraleer de focus werkt

          Toch heb ik al een paar maal gehad dat bij een shoot, het toestel niet meer wilde fotograferen, wat erg vervelend is, heb ik met mijn D90 nooit gehad.
          Ik heb het biepje opgezet zodat ik weet dat de focus ok is, wat het ook zou kunnen zijn: is dat de buffer vol is, maar normaal kan je toch 5 foto's /sec trekken, dat haal ik nooit op een shoot, hoogstens een paar foto's na elkaar op een halve sec, want dat halen de flitsers wel. Ik heb een 32GB CF kaartje erin zitten (sandisk Extreme 60Mb/s), nu ik het neerschrijf begint mij euro te vallen. RAW files van 70-90MB hebben dus meer dan 1sec nodig om weg te schrijven, als de buffer vol is mag ik stoppen tot alles is weg geschreven .
          Gelukkig blijkt het toestel ok te zijn want ik heb nog een aantal shoots met de kerstvakantie.
          Bedankt voor de info.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: D800 focusprobleem

            Normaalgezien kan je zelfs met het traagste kaartje 10 uncompressed raws in de buffer krijgen op de hoogste fps. (dat is dus +- 2.5 sec) als je naar kaartjes gaat als de Sandisk extreme pro of Lexar 1000x, kan je er 25 achter elkaar trekken nogvoor hij vertraagt.
            RAWs van 70-90 is wel een maximum in de ideaalste omstandigheden denk ik... Zet je camera op lossles compressed RAW en hooste bit (14 dacht ik), want uncompressed is het meest nutteloze wat er is als je ook lossles compressed hebt (uit meerdere tests blijkt dat de files dan kleiner zijn en !!100%!! identiek zijn in nabewerking, geen verschil in beeldkwaliteit dus).

            Comment


            • #7
              Re: D800 focusprobleem

              Ik heb eens de RAW foto's van de laatste shoot bekeken , die liggen allemaal tussen 70 en 90MB.Lossless compressed-14bits (iso 200)
              Het probleem is niet dat er 10 foto's in de buffer kunnen, maar ze moeten op het kaartje, en dat duurt 1.5sec/foto , dus als ik iedere sec 1 foto neem, na 10 foto's zit de buffer vol en moet ik nog 5 sec wachten vooraleer ik verder kan fotograferen, dat is zowat wat er gebeurt denk ik.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: D800 focusprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                Ik heb eens de RAW foto's van de laatste shoot bekeken , die liggen allemaal tussen 70 en 90MB.Lossless compressed-14bits (iso 200)
                Het probleem is niet dat er 10 foto's in de buffer kunnen, maar ze moeten op het kaartje, en dat duurt 1.5sec/foto , dus als ik iedere sec 1 foto neem, na 10 foto's zit de buffer vol en moet ik nog 5 sec wachten vooraleer ik verder kan fotograferen, dat is zowat wat er gebeurt denk ik.
                Snellere kaartjes zal de enige oplossing zijn, zeker dat je geen fake kaartje hebt van sandisk (onlangs over gelezen op het forum dat er veel in omloop zijn). (want 1.5sec voor een foto is toch zeer lang)

                Comment


                • #9
                  Re: D800 focusprobleem

                  zeker dat je geen fake kaartje hebt van sandisk
                  Ik denk het niet, de cijfers liegen er niet om: foto = 90MB schrijfsnelheid van het kaartje 60MB/s ..... Normaal merk je er niets van, maar als je een reeks foto's met korte tussentijd neemt dan loopt de buffer vol.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment

                  Working...
                  X