Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens laten vallen - defect ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens laten vallen - defect ?

    Gisteren, bij het rondlopen in de natuur, uitgegleden op een paar bevrozen bladeren en ten val gekomen. Mijn toestel en lens vielen ook uit mijn handen en op de grond. Ik heb ongeveer heel het natuurgebied bijeengeroepen...

    Mijn toestel had niks, behalve een beetje zand.

    Mijn lens (100-400) werkt nog perfect, scherpstelling, stabilisatie, maakt nog scherpe foto's etc. Er rammelt ook niks.

    Maar nu is de schuifzoom wel veel stroever. En halfweg voel ik een beetje een 'knik' bij het schuiven.

    Zou dit op termijn tot problemen kunnen leiden ?

    Ik heb geen zin om een nieuwe te kopen, aangezien ze niet bepaald goedkoper lijken te worden, ook niet tweedehands.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Lens laten vallen - defect ?

    Ik begrijp niet goed wat je vraagt ?
    Alles werkt nog blijkbaar ... dat defect is ze alvast niet ... goeie lens blijkbaar

    Veel opties heb je niet denk ik ? Ofwel laat je ze zo, ofwel doe je ze binnen voor repair.
    Ik zou het gewoon aankijken als je geen problemen merkt, en afwachten. Je kan ze altijd later binnen doen voor repairs als het dan wel nodig zou zijn.

    Als het een troost mag zijn ... mijn cam is ook al eens op de grond gedonderd.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Lens laten vallen - defect ?

      Enige wat er verandert is, is dat het schuifzoomen wat stroever gaat, maar t is niet dat het blokkeert. Mijn vraag is, als ik ze zo gewoon ga blijven gebruiken, of ze dan toch echt kapot zou kunnen gaan.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Lens laten vallen - defect ?

        Ga het schuifgedeelte eens goed inspecteren of je geen slijtage sporen ziet, het zou kunnen dat een gedeelte niet meer helemaal rond is. Dit heb ik eens gehad met een schuifzoom.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lens laten vallen - defect ?

          t Zal zoiets wel zijn, want aan de lenzen is er niks. Maar zelf kan ik dat ook niet fiksen denk ik.

          Ik heb eens een 50 mm f1.4 iets te hard neergezet en de onderste lens viel er gewoon uit. Dat is nu gelukkig niet t geval bij mijn schuifzoom.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Lens laten vallen - defect ?

            Heb het ooit ook voorgehad.
            Dezelfde klachten. Heb mijn lens toen binnengebracht bij konijnenberg. Die hebben ze laten nakijken bij tamron en ja hoor.
            De zoomringen vervangen Die zijn gevoelig voor vallen. Koste me dacht ik rond de 180 euro.
            Was een tamron 70-210 f2.8.

            Als het om een lens van waarde gaat zou ik ze laten herstellen.

            Comment


            • #7
              Re: Lens laten vallen - defect ?

              Natuurlijk niet zo gezond een lens laten vallen maar een ongelukje is vlug gebeurt.
              Misschien even kijken of de vergrendel ring(smooth en tight) nog recht zit als die een klein beetje scheef of zelfs ei vormig staat houd die het uitschuiven wat tegen.
              Maar als je er niet te veel last mee hebt gewoon zo laten,het zou kunnen slechter zijn als je het probeert te fiksen.
              En de foto's zijn nog altijd scherp dus.

              Comment


              • #8
                Re: Lens laten vallen - defect ?

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                ...... Mijn vraag is, als ik ze zo gewoon ga blijven gebruiken, of ze dan toch echt kapot zou kunnen gaan.
                denk dat het zelf steeds beter wordt bij meer gebruik.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Lens laten vallen - defect ?

                  mijn 17-40 is ooit eens uit de kluis gevallen (op vakantie) , op de stenen vloer. Er zat een UV filter op die volledig aan diggelen
                  gegaan is , er zit ook een deukje in de metalen ring vooraan dus de filterring krijg ik er niet meer af maar voor de rest werkt
                  de lens nog prima. Die L lenzen kunnen toch wel tegen een stootje precies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens laten vallen - defect ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    denk dat het zelf steeds beter wordt bij meer gebruik.
                    Waar bazeer je dit op? Mijn lens stond na 2 jaar ineens muurvast.........
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens laten vallen - defect ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Waar bazeer je dit op? Mijn lens stond na 2 jaar ineens muurvast.........
                      was die lens ook gevallen en heb je die lens daarna nog regelmatig gebruikt..?
                      mijn 18-200 was ook gevallen (op een betonblok van de pier bij IJmuiden) en ging daarna ook wat stroef, maar na verloop van tijd ging het steeds soepeler.
                      gtr,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens laten vallen - defect ?

                        Als de werking van de lens na de val is veranderd (en dat hoeft niet alleen optisch te zijn), kun je hem evt. ter controle aanbieden bij een reparateur. Je zult uiteraard onderzoekskosten moeten betalen maar dan weet je wel waar je aan toe bent en dat geeft toch ook wel een gerust gevoel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens laten vallen - defect ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
                          Als de werking van de lens na de val is veranderd (en dat hoeft niet alleen optisch te zijn), kun je hem evt. ter controle aanbieden bij een reparateur. Je zult uiteraard onderzoekskosten moeten betalen maar dan weet je wel waar je aan toe bent en dat geeft toch ook wel een gerust gevoel.
                          Dat klinkt redelijk, maar hoe lang ben ik ze dan kwijt ?
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens laten vallen - defect ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Mijn lens stond na 2 jaar ineens muurvast.........
                            Ieder nadeel heeft zijn voordeel, in dat geval is VR overbodig.

                            Heeft Canon ook een vestiging in België zoals Nikon Procirep ? Daar weet je het omzeggens meteen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens laten vallen - defect ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Dat klinkt redelijk, maar hoe lang ben ik ze dan kwijt ?
                              Hmm, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Wellicht dat je hier meer info kunt vinden:



                              Ze maken in ieder geval vooraf een opgaaf van de kosten, besluit je dan de lens niet te repareren dan bedragen de kosten € 38,50.

                              Comment

                              Working...
                              X