Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe doen we dit het best?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe doen we dit het best?

    Powershot A40:Ik heb steeds keuze uit 2 mogelijkheden wat het diafragma aangaat.Maar als ik het diafragma aanpas wordt ook de foto lichter of donkerder.Moet ik dat dan regelen met de lichtinstelling og kan het nog anders?Ik hoop dat je deze vraag begrijpt want als ik het zo nalees ist wel een beetje ingewikkeld, niet?

    Life is to short to be pissed of al the time
    Life is to short to be pissed of al the time
    http://maltjesplace.instantlogic.com/

  • #2
    Als je het diafrgam groter maakt zal er meer licht door kunnen dus wordt de foto lichter. Dus moet je de sluitertijd korter maken zodat er weer minder licht door kan.

    Als je het diafragma kleiner maakt zal de sluitertijd weer langer moeten.

    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

    Comment


    • #3
      Ik geloof dat Willem hier ooit een glasheldere uitleg met water als voorbeeld heeft gegeven.

      HEBBES:http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=3238&FORUM_ID=3&CAT_ID=2&Topic_ Title=belichtingscorrectie+%2B+en+%2D&Forum_Title= Algemeen

      de uitleg van Willem
      Een camera kan maar een bepaald verschil in lichtintensiteit verwerken. Dat verschil tussen weinig en veel is naar een fototechnische schaal gebracht en wordt de lichtwaardenschaal genoemd. De lichtwaarden schaal loopt van 0 tot 20. Tussen opeenvolgende lichtwaarden zijn drie tussenstapjes gemaakt. Dit stamt uit de 'mechanische' tijd toen de fabrikanten tussen twee diafragmawaarden drie gecalibreerde posities maakten. In feite zijn er dus 20 x 3 = 60 stapjes te maken in de lichtwaardenschaal. Een analoge camera heeft over het algemeen een lichtwaarden bereik van 2 tot 18. Dat wordt gewoonlijk veroorzaakt door mechanische beperkingen.

      Het definieren van de lichtwaarden werd tevens gerelateerd aan een dosis licht. Een dosis licht moet je beschouwen als een hoeveelheid licht die nodig is om een afbeelding goed dekkend weer te geven op een film met een bepaalde gevoeligheid. Een bepaalde lichtwaarde is dus nodig of geldig onder bepaalde lichtomstandigheden bij het gebruik van een bepaalde filmgevoeligheid. Je belichtingsmeter zal die lichtwaarde correct aangeven als hij op de gebruikte filmgevoeligheid is ingesteld.

      De gemeten lichtwaarde of dosis moet kun je je voorstellen als een borrelglasje van een bepaalde maat en geheel gevuld met je favoriete drankje. Je kunt dat naar binnen gieten met één grote slok. Met een wijd open mond duurt dat kort. Vergelijk je grote mond met een grote lensopening en de korte 'stortijd' met de snelle sluitertijd. Je kunt diezelfde borrel ook met een klein tuitmondje naar binnen zuigen en dan doe je er lekker lang over. In beide gevallen krijg je dezelfde dosis drank binnen.

      Het voordeel van de snelle grote slok is dat trillen van je hand, zeker na veel oefenen (?), weinig of geen invloed heeft. Bij de langzame slok zal trillen van de hand duidelijk een handicap zijn. Bij fotograferen gaat het precies zo. Zelfs scherptediepte en borreldrinken hebben veel van elkaar weg. (Inderdaad, ik mag geen uitleg meer geven over fotograferen bij de AA.) Het scherpe gevoel in je slokdarm reikt met de snelle slok minder diep en is wel fel. Bij de langzame slok breidt dat gevoel zich uit over een groter deel van je slokdarm. Dus wil je veel scherp hebben neem je de langzame slok wil weinig scherp neem je de snelle slok.

      Dus afhankelijk van WAT je aan het fotograferen bent ga je bij minder licht de sluitersnelheid OF diafragma, of beiden minderen. Maar bedenk dat het erg moeilijk is foto's uit de hand te nemen bij tijden die lager zijn dan 1/50s.

      En ja, een boekje hierover lezen is geen slechte beslissing. Ehh, de slijter heeft die boekjes NIET hoor.

      Groetjes,
      Willem



      en ook de BD-crew heeft hier heel wat info over: tricks en tips pagina's, cursus digitale fotografie, pagina over belichtingscompensatie.


      Edited by - tom314 on 29 June 2002 14:25:02

      Edited by - tom314 on 29 June 2002 14:26:37
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

      Comment

      Working...
      X