Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

    Hallo, graag advies!

    heb momenteel een Nikon D90 en enkele goede lichtsterke lenzen. (50mm, 17-55 mm, 70-200mm)

    Kunnen fotograferen bij weinig licht is voor mij wel iets dat ik wel belangrijk vind. Nu lees ik vaak dat die Nikon D7000 minder ruis geeft bij hoge ISO waarden ivm de D90. Heeft hier iemand ervaring mee?

    Een andere optie zou zijn naar full frame te gaan, maar: duur, "zoomverlies" op mijn lenzen natuurlijk door de grotere sensor, en dan moet ik ook ineens een andere lens bijkopen...

    Wat zouden jullie doen?

    thanks voor comments!

  • #2
    Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

    Wat ik zou doen: 2de hands D700.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

      Er is geen 'zoomverlies' bij FF; je wint er aan breedhoek.
      Enkel zal je je DX-lens best vervangen door een FF-equivalent zoals de nieuwe 24-85 VR.
      Tweedehands D700 is terecht een goed advies.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

        -d7000 presteert beter dan d90, maar d600 presteert heel wat beter dan d7000 bij weinig licht.
        -hebt met de d600 ook wat meer cropmogelijkheden dan met de d7000 (24mp -> 16mp) wat verlies in tele gedeeltelijk teniet doet.
        -beeldkwaliteit d600 (ook hoge ISO) is veel beter dan van d700, daarbij 12mp is weinig.
        Last edited by puerte; 10 december 2012, 14:40. Reden: nullekes bijgeplaatst

        Comment


        • #5
          Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

          Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
          ...... en dan moet ik ook ineens een andere lens bijkopen...
          past je 70-200mmL dan niet op een FF..?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

            Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
            Nu lees ik vaak dat die Nikon D7000 minder ruis geeft bij hoge ISO waarden ivm de D90. Heeft hier iemand ervaring mee?
            De D7000 doet het zeker een stuk beter. Ik heb een D90 gehad en vind het verschil zeker relevant.

            Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
            Een andere optie zou zijn naar full frame te gaan, maar: duur, "zoomverlies" op mijn lenzen natuurlijk door de grotere sensor, en dan moet ik ook ineens een andere lens bijkopen...
            Je geeft zelf de evidente nadelen aan. Persoonlijk vind ik FF meer dan ooit te duur voor de relatief beperkte meerwaarde die ze kan bieden. Dat is hier wellicht een beetje vloeken in de kerk
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              ..... Persoonlijk vind ik FF meer dan ooit te duur voor de relatief beperkte meerwaarde die ze kan bieden. Dat is hier wellicht een beetje vloeken in de kerk
              hangt ook een beetje van de Kerk af hoor.
              maar ga voorlopig met je mee.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                Je kan momenteel een D600 met wat zoeken en een cashback kopen voor 1800 à 1900 euro. Dat is goedkoper dan ooit. Ik heb net met de cashback een D800 gekocht die mij netto 2250 euro gekost heeft. Toen ik vier jaar geleden een D700 kocht, betaalde ik daar 250 euro méér voor. If anything is fullframe "goedkoop" geworden. En de grootste meerwaarde ligt nog in het feit dat je voor FF een veel grotere selectie aan kwalitatief goede lenzen hebt. Dat is volgens mij het grootste probleem van DX: de bodies zijn goed, de lenskeuze is dat minder.

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Je geeft zelf de evidente nadelen aan. Persoonlijk vind ik FF meer dan ooit te duur voor de relatief beperkte meerwaarde die ze kan bieden. Dat is hier wellicht een beetje vloeken in de kerk
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                  Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                  Je kan momenteel een D600 met wat zoeken en een cashback kopen voor 1800 à 1900 euro. Dat is goedkoper dan ooit. Ik heb net met de cashback een D800 gekocht die mij netto 2250 euro gekost heeft. Toen ik vier jaar geleden een D700 kocht, betaalde ik daar 250 euro méér voor. If anything is fullframe "goedkoop" geworden. En de grootste meerwaarde ligt nog in het feit dat je voor FF een veel grotere selectie aan kwalitatief goede lenzen hebt. Dat is volgens mij het grootste probleem van DX: de bodies zijn goed, de lenskeuze is dat minder.
                  Dat lijkt me een raar statement hoor ... lenskeuze minder ?
                  Elk FF objectief werkt op een DX camera, en dan nog vaak beter dan op FF gezien je de onscherpere hoeken afknipt.
                  De uitzonderking is ultra groothoek, daar heb je op DX een DX objectief voor nodig.

                  Er zijn tal van mensen die een 70-200/f2.8 op een APS-C gebruiken. Je hebt wel een punt over bv de 24-70/f2.8, 24-105 e.a. Dat is minder handig op DX omdat ze maar op 24 beginnen.
                  Hier mis je wat groothoek door de crop.
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    -d7000 presteert beter dan d90, maar d60 presteert heel wat beter dan d7000 bij weinig licht.
                    -hebt met de d60 ook wat meer cropmogelijkheden dan met de d7000 (24mp -> 16mp) wat verlies in tele gedeeltelijk teniet doet.
                    -beeldkwaliteit d60 (ook hoge ISO) is veel beter dan van d700, daarbij 12mp is weinig.
                    Je vergeet een paar nulletjes bij D60, moet D600 zijn veronderstel ik...

                    Comment


                    • #11
                      Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Je vergeet een paar nulletjes bij D60, moet D600 zijn veronderstel ik...
                      inderdaad dat klopt, bedankt voor de opmerking, gelukkig moet er geen nulletje bij de prijs, toestel is eigenlijk spotgoedkoop, voor velen misschien te goedkoop (imago), maar nen deal voor de slimme.

                      Comment


                      • #12
                        Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                        Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                        Je kan momenteel een D600 met wat zoeken en een cashback kopen voor 1800 à 1900 euro. Dat is goedkoper dan ooit. Ik heb net met de cashback een D800 gekocht die mij netto 2250 euro gekost heeft. Toen ik vier jaar geleden een D700 kocht, betaalde ik daar 250 euro méér voor. If anything is fullframe "goedkoop" geworden.
                        Het is een stuk minder duur geworden. 1800€ voor een body zonder lens kun je bezwaarlijk goedkoop noemen. Een D7000 kost de helft en is naar mijn (redelijke) normen ook duur.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                          Het gaat niet over de telelenzen, het gaat inderdaad over de breedhoek-lenzen. Iets zoals een 24 1.4 of een 35 1.4 bestaat niet voor DX. Ook groothoekzooms: voor DX heb je de 10-24 bij Nikon, voor FF heb je keuze uit maar liefst 3 lenzen: de 14-24, de 16-35 f2.8 en de 16-35 f4.
                          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                          Comment


                          • #14
                            Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                            dank alvast voor de nuttige input!

                            past je 70-200mmL dan niet op een FF..?
                            grt,bouk.
                            wel ik heb inderdaad twee lenzen die op een full-frame kunnen geloof ik: een Sigma 1.4/50 mm, en een Sigma 2.8/70-200mm

                            Daarnaast heb ik nog een ander objectief: een DX-one: Nikon 2.8/17-55mm.

                            Het zijn toch allemaal goede lenzen hoor, en niet bepaald goedkoop, dus daar licht het niet aan.

                            Ik vraag me dus af of ik, met deze lenzen samenstelling ik niet beter gewoon naar een D7000 ga, en me zo bij hogere iso waarden sterk verbeter. Zoals gezegd moet ik bij een fullframe OOK nog eens mijn dx objectief vervangen. Toch wel een juweeltje kan ik zeggen.
                            Last edited by TheNikonDude; 10 december 2012, 15:13. Reden: foutje in mm values

                            Comment


                            • #15
                              Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                              Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht

                              Ik vraag me dus af of ik, met deze lenzen samenstelling ik niet beter gewoon naar een D7000 ga
                              Dat lijkt me in jouw geval idd de meest rationele keuze. De grote kost in het upgraden naar FF zit 'm niet in de body maar in de nieuwe (en vaak duurdere) lenzen. Een D7000 zal al een flink verschil zijn t.o.v. een D90 (en persoonlijk was ik indertijd al onder de indruk van wat je daarmee kon doen).
                              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                              Comment

                              Working...
                              X