Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn ze zot geworden bij Tamron?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn ze zot geworden bij Tamron?

    Ik ben al sinds jaren een héél tevreden gebruiker van de oude versie van de tamron 90mm. Enige minpuntje was voor mij de niet constante lengte van het objectief.

    Mijn verwachtingen waren dan ook groot toen ik hoorde dat Tamron op het punt stond om een nieuwe IF-versie van dit objectief op de markt te brengen met VC.

    De eerste testen lijken veelbelovend, ook deze van het nieuwe 70-200 f2.8 VC objectief, waar ik ook geïnteresseerd ben gezien enkele birding trips volgend jaar (Farne Islands, Helgoland).

    De prijs is voorlopig de grootste domper op de vreugde. De lanceringsprijzen (ik weet wel dat deze nog wat gaan zakken) zijn echter buiten alle proporties. Zowel de 70-200mm als de 90mm zijn voorlopig zelfs duurder dan de Nikon-versies!!! Ik begrijp dit niet goed aangezien Tamron steeds zal aanzien worden als een third-party fabrikant van objectieven waarvan verwacht wordt dat de prijs van hun objectieven een stuk onder de prijs van de traditionele cameraproducenten zit.

    Bij deze prijs-setting zal mijn keuze snel gemaakt zijn:

    - sigma 150mm OS als nieuw macro-objectief waarbij de oude tamron als reis-macro-objectief kan dienen
    - de nieuwe nikon f4 versie voor het 70-200 bereik (ongeveer 600 euro goedkoper dan de Tamron f2.8 )
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

    Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
    Ik begrijp dit niet goed aangezien Tamron steeds zal aanzien worden als een third-party fabrikant van objectieven waarvan verwacht wordt dat de prijs van hun objectieven een stuk onder de prijs van de traditionele cameraproducenten zit.
    Er zijn verschillende 3rd party leveranciers, die aanmerkelijk duurder zijn dan de originele lenzen. Misschien is Tamron op zoekt naar zo'n positie, zijn ze dat niet niet van plan, dan zal het znel afgelopen ijn met de hoge prijzen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

      Canon heeft die trend al een tijdje geleden ingezet !
      En zoals ik hier al eens ergens geschreven heb ... de rest zal wel volgen vermoedelijk ....

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Er zijn verschillende 3rd party leveranciers, die aanmerkelijk duurder zijn dan de originele lenzen. Misschien is Tamron op zoekt naar zo'n positie, zijn ze dat niet niet van plan, dan zal het znel afgelopen ijn met de hoge prijzen.
        Waarom maken ze dan dezelfde objectieven als al de rest en tegen eenzelfde kwaliteit (70-200 2.8 tamron ligt nu wel wat dichter bij de Nikon en Canon varianten), maar tegen een enorm hoge prijs...
        Zeiss bied tenminste glas aan dat nergens anders te vinden is en enorm goed is qua kwaliteit.
        Als Tamron dit wil bereiken, zullen ze moeten beginnen met een ander merk, want hun reputatie is al gemaakt voor het grote publiek (mensen moeten altijd overtuigd worden van Tamron, maar nooit van merkeigen producten of Zeiss glas).

        Comment


        • #5
          Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

          Voor zover ik al prijzen heb gevonden zal de Tamron 70-200 f2,8 VC toch zo'n 25% goedkoper zijn dan de Nikon 70-200 f2,8 VR II. Ten opzichte van de Canon 70-200 f2,8 L IS II is het verschil nog groter.
          Maar de Sigma 70-200 f2,8 OS is wel een heel stuk goedkoper dan de Tamron.

          De merk-eigen lenzen hebben tot nu toe allemaal de snelste autofocus, dat is een punt waarmee Sigma en vooral Tamron nog problemen hebben.
          Het zijn niet alleen de optische kwaliteiten, je moet ook naar de rest kijken.
          Maar als je alleen stilstaande onderwerpen wil fotograferen, dan maakt het wenig uit dat de AF wat trager werkt.
          Voor de snelle actiefotografie ben je gewoonlijk wel het beste af met lenzen van hetzelfde merk als de camera (misschien is dat bij de nieuwe Tamron 70-200 f2,8 VC anders, maar dat zou dan de eerste keer zijn).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Voor zover ik al prijzen heb gevonden zal de Tamron 70-200 f2,8 VC toch zo'n 25% goedkoper zijn dan de Nikon 70-200 f2,8 VR II. .
            Waar?
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

              Art&Craft met de Tamron 70-200 f2.8 VC aan €1.549
              Op zoek naar een koopje? Dan ben je hier aan het juiste adres! In onze outlet kan je terecht voor toonzaalmodellen, retourkansjes amp; eindereeksmodellen, allemaal met hoge kortingen! Meer informatie over de staat van elk artikel vind je op de ...


              Art&Craft met de Nikon 70-200 f2.8 VRII aan €1.699 (maar wel met de Nikon cashback inbegrepen waar niet elke winkel aan meedoet, anders dus €1.869)
              http://www.artencraft.be/nl/nikon-70-200mm-vr-ii-f-28g-ed-af-s-43448

              EDIT (nu met Konijn zijn prijzen):
              De Tamron aan €1.999


              De Nikon voor cashback aan €1.969


              Ze zijn zot geworden bij Konijn


              EDIT II
              En eens bij de buren gekeken en wel bij CameraNu
              De Tamron aan €1.699
              Bekijk hier het overzicht van onze Tamron Telezoom objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!


              De Nikon aan €1.819
              Last edited by Sultana; 9 december 2012, 19:00. Reden: Zie EDIT en EDIT II

              Comment


              • #8
                Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                Art&Craft met de Tamron 70-200 f2.8 VC aan €1.549
                Op zoek naar een koopje? Dan ben je hier aan het juiste adres! In onze outlet kan je terecht voor toonzaalmodellen, retourkansjes amp; eindereeksmodellen, allemaal met hoge kortingen! Meer informatie over de staat van elk artikel vind je op de ...


                Art&Craft met de Nikon 70-200 f2.8 VRII aan €1.699 (maar wel met de Nikon cashback inbegrepen waar niet elke winkel aan meedoet, anders dus €1.869)
                http://www.artencraft.be/nl/nikon-70-200mm-vr-ii-f-28g-ed-af-s-43448

                EDIT (nu met Konijn zijn prijzen):
                De Tamron aan €1.999


                De Nikon voor cashback aan €1.969


                Ze zijn zot geworden bij Konijn


                EDIT II
                En eens bij de buren gekeken en wel bij CameraNu
                De Tamron aan €1.699
                Bekijk hier het overzicht van onze Tamron Telezoom objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!


                De Nikon aan €1.819
                http://www.cameranu.nl/nl/objectieve...126_523_55293/
                het is ook de richtprijs om te beginnen vermoedelijk van die tamron, dus is deels nog speculatie

                persoonlijk als hij heel goed presteert of even goed als de sigma, is het mijn inziens wel begrijpelijk dat de tamron iets duurder gaat zijn aangezien hij wel ook weathersealing meeheeft.
                dit is ook volgens mij wel een belangrijke eigenschap waar rekening mee dient gehouden te worden. op dat vlak worden ze gelijkwaardig aan de canon L-lenzen, alleen zie je het niet onmiddellijk in de benaming zoals bij canon wel het geval is
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                  En nu eens voor de 90mm

                  Art&Craft
                  Tamron: €899
                  Nikon 105mm: €699 (met cashback) en €759 mocht er geen cashback zijn
                  Tamron is dus €140 duurder

                  Konijnenberg
                  Tamron: €999
                  Nikon 105mm: €749
                  Tamron ook hier duurder en wel met €250

                  Cameranu
                  Tamron: €979
                  Nikon: €719
                  Zelfde verhaal, Tamron is duurder met €260

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                    Bedankt voor de info, art en craft is dus duidelijk de goedkopere winkel. Maar de tamron zie ik nergens 25% goedkoper staan dan de nikon alhoewel er dat op termijn wel zal van komen waarschijnlijk
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                      Ik heb hier gekeken http://www.dpreview.com/products/tam..._70-200_2p8_vc .
                      Als de verkoopprijs daar 1499 dollar is, dan zal dat hier ook wel ongeveer de verkoopprijs in euro's worden.
                      Op dit ogenblik is die nog nergens in voorraad, het gebeurt dan wel meer dat er veel te hoge prijzen bij staan (zeker bij Fotokonijnenberg), maar dat wordt snel gecorrigeerd op het ogenblik dat je ze werkelijk kan kopen.

                      Als ze er meer voor vragen dan voor merk-eigen lenzen, en er is niets aan dat heel speciaal is ten opzichte van de merk-eigen lenzen, dan krijgen ze er geen enkel exemplaar van verkocht.
                      Daarom moet die prijs wel naar beneden.

                      Met cashback had ik geen rekening gehouden, omdat dat altijd maar tijdelijk is.
                      Na de cashback zal de Nikon op de meeste plaatsen weer 1900-2000 euro moeten kosten, tenzij de winkel zelf voor een grotere korting zorgt.
                      Maar bij die winkel wordt de Tamron dan misschien ook nog wat goedkoper.

                      Bij de Macrolenzen met beeldstabilisatie en een brandpuntsafstand van rond de 100mm begrijp ik niet dat er nu nog iemand voor een Tamron of Sigma zou kiezen.
                      Als je zo'n lens nodig hebt voor een Canon dan kost de Sigma 105mm 729 euro, de Tamron 90mm 999 euro, en de Canon 100mm f2,8 L IS 799 euro waarvan je op dit ogenblik nog 70 euro cashback terug krijgt. (ik ben daarvoor even op de website van Fotokonijnenberg gaan kijken).
                      Ik zie dan geen enkele reden om niet voor de Canon te kiezen, zeker als je weet dat een Canon "L" lens veel waardevaster is dan een Sigma of Tamron (als je ze later ooit wil verkopen dan krijg je veel meer voor de Canon).
                      Last edited by Black B@ndit; 9 december 2012, 20:50.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                        Mijn ervaring met nieuwe lanceringen leert mij dat winkels die nieuwe lenzen aan hun gamma toevoegen, zelden de juiste prijs weergeven...

                        Misschien nog even wachten op echte voorraadprijzen alvorens moord en brand te schreeuwen?

                        Met zo'n prijzen gaat Tamron er niet veel verkopen, hoe goed de lens ook moge zijn...(Als de merkeigen lenzen matig tot slecht zouden zijn, was het een ander verhaal).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                          Aan de andere kant wordt wel geaccepteerd dat de Zeiss-lenzen beduidend duurder zijn dan de merk-eigen lenzen en bovendien zelfs geen AF, laat staan stabilisatie hebben...
                          Of het nu zo een vaart zal lopen bij Tamron is allicht een heel ander verhaal. Maar je merkt wel dat de zogenaamde 3-party lenzen minder beginnen te spelen op prijs, maar meer en meer op kwaliteit.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn ze zot geworden bij Tamron?

                            Ik denk dat de kopers van Tamron en Sigma een betere prijs/kwaliteit verhouding verwachten (lagere prijs, zonder al teveel te moeten inboeten op de kwaliteit).
                            Maar als de prijs van die lenzen daardoor te dicht in de buurt komt van de merk-eigen lenzen, dan is er voor de kopers niet echt nog een reden om voor de "alternatieven" te kiezen.
                            Op die manier zullen die fabrikanten op den duur ook niet kunnen overleven...

                            Tamron kan nu blijkbaar wel een 24-70 mét beeldstabilisatie maken, die ongeveer de helft kost van de Canon 24-70 f2,8 L II (en die heeft dan zelfs nog geen beeldstabilisatie)...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X