Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

    Hallo,

    Wij hebben momenteel al een tijdje een Canon EOS 350D, maar merken dat we het ons vaak ontzien om deze (en nog meer de bijhorende lenzen) mee te sleuren (op reis, op wandelingen, ...). We zijn op zoek naar een compacte aanvulling op (of vervanging van)...

    Vereisten:
    -Compact(er dan DSLR)
    -Redelijk kunnen inzoomen (uiteraard beseffen we dat voor tele-opnamen, niets boven een degelijke tele-lens gaat)
    -Degelijke macro-opnamen (hobby natuurfotografie)
    -Filmpjes kunnen maken met redelijk beeld en geluid


    We twijfelen tussen
    - Een budgetcompact (en dan de EOS350D voorlopig nog behouden) van om en bij de 300€
    vb. Sony Cybershot HX20V (alternatieven in de Panasonic lumix-reeks, nikon Coolpix-reeks of Canon Powershot-reek zijn welkom)


    - Een 'high end' compact Sony Cybershot RX-100 (en dan ev. de EOS350D verkopen).
    Maar is de RX100 die meerprijs (250-300€) waard?
    In vgl met bovenstaande bvb. heeft hij iets meer pixels, maar véél minder (optische en digitale) zoom. Hij kan wel in RAW schieten.


    Verder zijn er nog de systeemcamera's à la Nikon 1 J2 (veel hoger is budgettair gezien uitgesloten), waarbij we uiteraard ook de EOS350D zouden verkopen, en dan mettertijd toch weer kunnen uitbreiden met andere lenzen... Maar is de "standaardlens" dan wel nog compact genoeg opdat we het ons niet weer gaan ontzien om overal mee naar toe te nemen? En wat met de kwaliteit van de foto's in vgl met de RX100?

    Ervaringen, suggesties?

  • #2
    Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

    De Nikon 1 J1 is op dit moment te vinden voor +-€300 met de 10-30mm VR kitlens, het verschil met de J2 is niet groot (zelfde sensor, zelfde beeldkwaliteit). Op die manier kan je de 350D nog behouden en toch een systeemcamera kopen.
    http://www.flickr.com/jonasla

    Comment


    • #3
      Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

      de rx100 is op deze ogenbilk de top, ik kan er van mee spreken
      de systeemcameras zijn niet zo compact tov uw 350
      wil je meer zoom is de sx260hs van canon een oplossing, maar een grote zoom is geen beter kwaliteit
      mvg Wilfried

      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

      Comment


      • #4
        Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

        Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
        de rx100 is op deze ogenbilk de top, ik kan er van mee spreken
        de systeemcameras zijn niet zo compact tov uw 350
        wil je meer zoom is de sx260hs van canon een oplossing, maar een grote zoom is geen beter kwaliteit

        Hoe presteert jouw RX100 met macro-foto's (bloemen, insecten, ...) en bewegende beelden (dieren)?
        Kan ik misschien ergens foto's van jou zien die je met de RX100 genomen hebt?

        En wat met het zoomen/tele-effect? De HX20 heeft bvb. 20x optische zoom (en nog eens 40x digitale zoom), terwijl de RX 100 slechts 3,6x optische zoom heeft (en 14x digitaal), ik lees echter hier en daar dat de mogelijkheid tot croppen achteraf toch veel goed zou maken op dit gebied??

        In dat opzicht overwegen we eventueel ook de Sony cybershot HX200 en de Canon Powershot SX40 en SX50 die een fantastische optische zoom hebben, maar
        1) weer minder goed scoren op het compacte gebied
        2) waarbij ik me afvraag hoe ze presteren in niet-tele-omstandigheden (gewone dagdagelijkse foto's, en eventuele macrofoto's) en locaties met weinig licht...

        Comment


        • #5
          Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

          een 20x zoom, dat de kwaliteit achteruit gaat weet iedereen, is voor mij een verkoopsargument, hou dit toestel maar eens gefixeerd op 20x
          de rx 100 is op deze moment niet te vergelijken met eender ander toestel, we spreken wel over compact, ook voor macro, en de filmfunctie is niet te onderschatten
          ook niet te versmaden is de 1.8 lens
          de g1x scoort iets beter, met een grote sensor, maar is voor mij geen compact meer
          Last edited by Frie01; 9 december 2012, 16:59.
          mvg Wilfried

          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

          Comment


          • #6
            Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

            Als compactheid de hoofdverreiste is, dan komt enkel nog de RX100 in aanmerking.
            Hij kan ook een Dslr vervangen op het niveau van beeldkwaliteit, als je de standaard zoomlenzen als uitgangspunt zou nemen.
            Ikzelf kom van een 350D, daarna een Fujifilm X100 om te eindigen bij een RX100.
            Mijn hoofdverreiste was de compactheid. Zelfs de Fuji bleek nog te groot voor mij. Daarom kwam ik uit bij de Sony RX100
            Veel succes met jouw keuze
            Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

            Comment


            • #7
              Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

              heb onlangs rx100 vastgehad in mediamarkt, weet niet hoe alles ingesteld stond maar programma was auto, ding focust dan zeer snel en drukt ook af maar niks in focus ... ik vrees dat het dus niet zoiets is dat je even aan je vrouw geeft om kids of op feestje te fotograferen, tenzij je vrouw ook genoeg fotografie- interesse heeft om te weten wat focus is ...

              Comment


              • #8
                Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                kijk ook eens naar de Pen serie, ikzelf heb een 5D mark 2 met daarnaast een Pen systeem, erg klein, snel, lenzen verwisselbaar en ook nog eens erg handzaam, kwaliteit van deze toestellen is zonder meer te vergelijken met de 350D die je hebt.

                Ook de Nikon J1 kun je op dit moment onder de 300 Euro vinden en zou absoluut een vervanger kunnen zijn voor de Cnon 350, nadeel alleen is dat als de interne flitser niet toereikend is je op slot zit, daar er geen hot shoe aansluiting op de camera aanwezig is.
                De Pen daarentegen ziu je eventueel uit kunnen breiden met een externe krachtige flitser.

                Dus ik zou zeker deze ook meenemen in je leuze, is al verkrijgbaar vanaf 300,-, ook zijn er komplete kits verkrijgbaar rond de 400 euro incl een 100-300 lens erbij.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • #9
                  Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                  de rx100 is op deze ogenbilk de top, ik kan er van mee spreken
                  de systeemcameras zijn niet zo compact tov uw 350
                  wil je meer zoom is de sx260hs van canon een oplossing, maar een grote zoom is geen beter kwaliteit
                  Systeemcamera's zijn aanzienlijk kleiner dan gelijk welke DSLR

                  Hier een vergelijking met gelijkaardige 1000D (350 ni direct gevonden in het lijstje)

                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                    Oorspronkelijk geplaatst door freyja19 Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Wij hebben momenteel al een tijdje een Canon EOS 350D, maar merken dat we het ons vaak ontzien om deze (en nog meer de bijhorende lenzen) mee te sleuren (op reis, op wandelingen, ...). We zijn op zoek naar een compacte aanvulling op (of vervanging van)...

                    Vereisten:
                    -Compact(er dan DSLR)
                    -Redelijk kunnen inzoomen (uiteraard beseffen we dat voor tele-opnamen, niets boven een degelijke tele-lens gaat)
                    -Degelijke macro-opnamen (hobby natuurfotografie)
                    -Filmpjes kunnen maken met redelijk beeld en geluid


                    We twijfelen tussen
                    - Een budgetcompact (en dan de EOS350D voorlopig nog behouden) van om en bij de 300€
                    vb. Sony Cybershot HX20V (alternatieven in de Panasonic lumix-reeks, nikon Coolpix-reeks of Canon Powershot-reek zijn welkom)


                    - Een 'high end' compact Sony Cybershot RX-100 (en dan ev. de EOS350D verkopen).
                    Maar is de RX100 die meerprijs (250-300€) waard?
                    In vgl met bovenstaande bvb. heeft hij iets meer pixels, maar véél minder (optische en digitale) zoom. Hij kan wel in RAW schieten.


                    Verder zijn er nog de systeemcamera's à la Nikon 1 J2 (veel hoger is budgettair gezien uitgesloten), waarbij we uiteraard ook de EOS350D zouden verkopen, en dan mettertijd toch weer kunnen uitbreiden met andere lenzen... Maar is de "standaardlens" dan wel nog compact genoeg opdat we het ons niet weer gaan ontzien om overal mee naar toe te nemen? En wat met de kwaliteit van de foto's in vgl met de RX100?

                    Ervaringen, suggesties?
                    M43 is het compactste systeem als je beeldkwaliteit-compactheid in verhouding neemt. M43 (Panasonic-Olympus) ligt tussen de Nikon 1 series en de Sony Nex reeks.
                    Vergis je niet.. de Body's zijn van alle systemen compact... echter de lenzen van 43 zijn kleiner (als je vergelijkbaar objectief neemt)
                    Ook vooral zeer licht .. wat in u geval misschien ook niet onbelangrijk is.

                    Van alle compacte camera's is de Sony RX 100 de beste camera..
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                      RX100 is echt een klasse appart. Geen discussie mogelijk, heeft geen gelijke. Supertoestel voor een eerlijke prijs.
                      Wil je beter, moet je naar een Nex stappen. De Nikon 1v2 heb ik nog niet mogen testen, de V1 en J1 zijn in ieder geval niet op nex niveau.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                        Bedankt allemaal. We zijn er nog niet uit, maar we leren bij ;-)

                        @eddy0847:
                        Jij vindt dus de RX100 qua beeldkwaliteit minstens even goed als de 350D met de standaard 18-55 lens die erbij zit?
                        Hoe zijn de prestaties bij weinig licht? Ik lees namelijk in meerdere reviews dat dit toch enigzins tegenvalt, ondanks dat hier toch wel veel nadruk op gelegd wordt bij het "verkoopspraatje" op de meeste websites.
                        En wat met detailfoto's, is dat "iets"? (ik ga het niet over echte macro-foto's hebben, maar je begrijpt wel wat ik bedoel...we willen graag een zo veelzijdig mogelijke camera)
                        Welke foto's in jouw onderschrift zijn met welke camera genomen als ik vragen mag?

                        @yoep:
                        Is mijn man ook goed? Maar we gaan zeker eens naar een mediamarkt of iets dergelijks gaan om eens wat modellen van naderbij te kunnen bekijken (en hopelijk ook eens een testfoto'tje te kunnen nemen).


                        @Closeupshooter en Funcky
                        We zijn nog niet zo thuis bij de systeemcamera's maar ben door jullie reactie deze toch nog eens aan wat nader onderzoek gaan onderwerpen.
                        Hierbij is mijn oog gevallen op gevallen op de Panasonic Lumix DMC-GF5.
                        Deze is compact, en ook de standaardlenzen zijn compact. Anderzijds bieden ze naar de toekomst toe, en op de momenten dat we ons het gewicht/gesleur niet ontzien, toch de mogelijkheid om desgewenst uit te breiden met een echte telelens, macrolens, ...
                        Ik vraag me alleen af wat ik van een 14mm lens en een 14-42mm lens mag verwachten, aangezien ik hier (nog) niet zo in thuis ben:
                        - Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6
                        - Panasonic Lumix G Vario 14mm F2.5
                        Verder bestaat er ook nog een 14-42mm powerzoom lens, die even compact is als de gewone 14mm lens en in dat opzicht dus wel zéér interessant lijkt als (aanvankelijk) enige lens... maar is dat ook effectief zo?
                        - Panasonic Lumix G X VARIO PZ 14-42mm/F3.5-5.6

                        Met wat voor DSLR-lenzen zou je deze kunnen vergelijken qua foto's?

                        Ook de Olympus PEN-modellen lijken niet oninteressant, maar daar gaat het dan weer over een 17mm pancake-lens enerzijds, en een 14-42mm of 14-150mm-lens anderzijds. Deze laatsten lijken me echter niet compact genoeg meer voor dagelijks gebruik, dus dan zou het voorlopig enkel zo'n 17mm - lens worden, maar opnieuw, wat mag ik hiervan verwachten?

                        Zouden beide (lumix GF5 en de goedkopere Olympus PEN-modellen) volgens jullie te verkiezen zijn boven de Nikon 1 reeks, qua fotokwaliteit? (gezien de micro four thirds sensor o.a.)?
                        Last edited by freyja19; 11 december 2012, 09:15.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                          Oorspronkelijk geplaatst door freyja19 Bekijk bericht
                          Zouden beide (lumix GF5 en de goedkopere Olympus PEN-modellen) volgens jullie te verkiezen zijn boven de Nikon 1 reeks, qua fotokwaliteit? (gezien de micro four thirds sensor o.a.)?
                          De Olympus met de 16MP sensor presteert zeker beter dan de Nikon 1 serie. De Olympus presteert nagenoeg gelijk met de grotere Nex sensor.

                          Als je gaat voor de 14-42 dan kan je ook een Nex-5N en de 16-50 powerzoom overwegen. Die laatste is compacter dan de 14-42 van Olympus en even groot als de 14-42 PZ X van Panasonic.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                            RX100 hoge ISO is te vergelijken met dit van een nikon d300, RX100 is zelfs beter op dat punt
                            hier vind je voorbeeld foto's met verschillende ISO-waardes, kun je zelf beoordelen of dit goed of slecht is.


                            vraag me altijd af waarom men een compact koopt als backup voor DSLR, je bent volgens mij beter af met 1 toestel met name een goede systeemcamera.
                            die toestellen zijn compact en hebben doorgaans betere tot veel betere beeldkwaliteit dan niet FF DSLR en je kunt de lens verwisselen.
                            in systeemcamera's heb je een onderscheidt tussen toestellen met en zonder zoeker, zou voorkeur geven aan toestel met zoeker. je hebt ook toestellen zonder zoeker waar je optioneel een zoeker kunt op plaatsen (sony NEX5n , NEX5r).

                            2 toestellen die ik je kan aanraden (met zoeker) zijn de sony nex6 en de fuji E1 hebben beide een zeer goede beeldkwaliteit, in jpeg is beeldkwaliteit van E1 iets beter dan van NEX.
                            nex biedt meer mogelijkheden en is compacter, zou beiden eens goed bekijken en eventueel DSLR verkopen.
                            nex is compact met 16-50 powerzoom.
                            kunt ook nex 5n, welke nu vrij goedkoop is, aankopen en eventueel later de zoeker afzonderlijk

                            vb afmeteningen nex6 toz lumix GX1 (panasonic m4/3)






                            -

                            Comment


                            • #15
                              Re: Budget-compact (naast DSLR) of toch RX100 (zonder DSLR) of systeemcamera??

                              Oorspronkelijk geplaatst door freyja19 Bekijk bericht
                              @eddy0847:
                              Jij vindt dus de RX100 qua beeldkwaliteit minstens even goed als de 350D met de standaard 18-55 lens die erbij zit?
                              De RX100 tekent scherper dan een Nikon 1 en zelfs een Nikon D7000. Hier kan je zelf vergelijken. Denk eraan dat de D7000 en 7D foto's genomen zijn met een 85mm Sigma macro lens, dus van betere kwaliteit dan een kitlens bij een dslr.
                              Dit toont nog maar eens aan dat de jpegs van Nikon van bedroevende kwaliteit zijn. De Canon 7D doet hier beter en ik zie geen verschil met de RX100, en dit op ISO800. Niet slecht voor een compact camera als je het mij vraagt.

                              DxOMark bevestigt dat de sensor beter is dan een Nikon 1.
                              Last edited by alex606; 12 december 2012, 16:07.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X