Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste lens voor nikon voor zo groot mogelijke diafragma.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste lens voor nikon voor zo groot mogelijke diafragma.

    Goeiemorgen, Ik ben juist nieuw in dit forum en ook pas 3maanden bezig met fotografie.. heb een nikon D5100 met een kitlens 18-55 en een extra lens aangeschaft Nikkor 50mm. daar krijg ik al heel veel diafragma mee, maar ik moet ver van het object gaan afstaan wil ik het er helemaal opkrijgen.. das jammer.. want dan is het wazige achtergrondeffect ver zoek.. nu wil ik me nog een lens aanschaffen.. dacht al aan een 35mm 1.8 maar nu is men nvraag of ik daar wel hetzelfde effect mee kan verkrijgen.. ma dan kleiner??

  • #2
    Re: beste lens voor nikon voor zo groot mogelijke diafragma.

    Oorspronkelijk geplaatst door Mazzco Bekijk bericht
    Goeiemorgen, Ik ben juist nieuw in dit forum en ook pas 3maanden bezig met fotografie.. heb een nikon D5100 met een kitlens 18-55 en een extra lens aangeschaft Nikkor 50mm. daar krijg ik al heel veel diafragma mee, maar ik moet ver van het object gaan afstaan wil ik het er helemaal opkrijgen.. das jammer.. want dan is het wazige achtergrondeffect ver zoek.. nu wil ik me nog een lens aanschaffen.. dacht al aan een 35mm 1.8 maar nu is men nvraag of ik daar wel hetzelfde effect mee kan verkrijgen.. ma dan kleiner??
    Je depth of field "DOF" veranderd door drie dingen, de afstand van je scherpstel punt en je diafragma. En het aantal mm's
    Hoe verder van je AF punt hoe groter de dof, hoe dichter je staat hoe kleiner.
    Hoe groter je diafragma (laag getal bijv. f1.8) hoe kleiner je dof, en andersom natuurlijk.
    Hoe meer mm's hoe kleiner je dof

    hier kan je kijken en alles uittesten

    Depth of field and hyperfocal distance calculator
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: beste lens voor nikon voor zo groot mogelijke diafragma.

      Met een 35mm zal je minder wazige achtergrond krijgen dan met een 50mm (tenzij je inderdaad zeer dicht gaat), ik zou eerder kijken naar een 85mm 1.8 af-s. Messcherp, snelle focus en mooie bokeh.
      Als je dichter wil, zal je naar een macro-objectief moeten gaan zoals een 105mm 2.8 of 85mm 3.5.

      Comment

      Working...
      X