Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop Camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aankoop Camera

    Hallo,

    Binnenkort ben ik van plan om mijn eerste "echte" camera te kopen. Ik heb al verscheidene artikels gelezen over de verschillende soorten camera's, maar op deze moment zie ik toch de bomen door het bos niet meer.

    De camera zal vooral gebruikt worden voor het maken van vakantie/familie foto's. Mijn budget ligt rond de 400 a 500 euro.
    Mijn oog viel op de Nikon D3100. Deze is nu te koop in een pakket met 18-55VR lens + 4 gig geheugen kaart + draagtas voor € 440 in verschillende winkels.
    Een paar dagen geleden zag ik ergens reclame van de Nikon 1 J2 met Nikkor VR 10-30mm lens, ook voor € 440.

    Nu ben ik aan het twijfelen welk model voor mij het meest geschikt is. Zijn dit goede toestellen of zijn er nog andere modellen die het beter doen in dezelfde prijsklasse.

    Of koop ik beter een compact camera?

    Alvast bedankt voor uw tijd en hulp !

  • #2
    Re: Advies aankoop Camera

    Hallo snprimal,
    Heb onlangs ook mijn eerste "echte" camera gekocht. Heb dus die Nikon D3100 gekocht en heb me dat nog niet beklaagd. Toestel is makkelijk, kwaliteit vd foto's is heel goed. Maak er geregeld ook foto's mee van sportwedstrijden en, voor mijn begrippen, is daarvan 80 à 90 procent van een zeer degelijke kwaliteit.
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Advies aankoop Camera

      ken je al iets van fotografie, sluitertijd, iso, etc? Ben je van plan je echt te verdiepen in deze begrippen?

      Buiten een dslr kan je ook eens kijken bij toestellen als sony nex of de nikon 1 reeks en er zullen nog anderen zijn. vrij licht en compact met goeie beeld kwaliteit. Het is echt niet zo dat je nog een dslr nodig hebt om goeie kwaliteit afbeeldingen te maken. Ben zelf ook aan het kijken om één van beide systemen aan te kopen. Een ff dslr is niet echt compact en licht om overal mee naar toe te nemen. en privé heb ik niet steeds nood aan dslr functionaliteit.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Advies aankoop Camera

        Denk eraan dat je een beperkt bereik hebt met een 18-55 of een 10-30 voor de J2. Die toestellen die je noemt zijn zeker goed. De D3100 heeft natuurlijk een grotere sensor en dus betere beeldkwaliteit. Je gaat zelf die afweging moeten maken.
        De meesten die beginnen met een dslr vervangen hun kitlens na een tijdje, en dan ben je vertrokken he, primes/tele/lichtsterk .. kost allemaal veel geld en een veelvoud van wat je camera kost.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Advies aankoop Camera

          Van fotografie, sluitertijd, ... ken ik helemaal niets.

          Het toestel zal vooral dienen voor vakantie -en familiefoto's. Op deze moment heb ik ook geen plannen om mij er verder in te verdiepen of om een cursus te volgen, maar zeg nooit nooit natuurlijk.
          Ik ben vandaag ook nog de canon EOS 1100D op het oog gekomen. Is een beetje goedkoper dan de Nikon 3100 door de cashback actie.
          Welke van deze twee is de betere?

          Comment


          • #6
            Re: Advies aankoop Camera

            Persoonlijk opteer ik voor de D3100 omdat deze toch een betere sensor heeft, maar neem ze misschien beide eens vast in de winkel, om te zien welke je het meest bevalt.

            Comment


            • #7
              Re: Advies aankoop Camera

              Oorspronkelijk geplaatst door snprimal Bekijk bericht
              Van fotografie, sluitertijd, ... ken ik helemaal niets.

              Het toestel zal vooral dienen voor vakantie -en familiefoto's. Op deze moment heb ik ook geen plannen om mij er verder in te verdiepen of om een cursus te volgen, maar zeg nooit nooit natuurlijk.
              Ik ben vandaag ook nog de canon EOS 1100D op het oog gekomen. Is een beetje goedkoper dan de Nikon 3100 door de cashback actie.
              Welke van deze twee is de betere?
              persoonlijk zou ik nooit een dslr kopen dan.

              @alex606 : grotere sensor hoeft niet meteen te beteken betere beeldkwaliteit. Zeker als je de nieuwe systeem cameras kijkt. waarvan er volgens mij sommige ook een aps-c sensor hebben.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Advies aankoop Camera

                Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                persoonlijk zou ik nooit een dslr kopen dan.
                Waarom niet? Een DSLR werkt toch ook perfect op automatisch...
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                Comment


                • #9
                  Re: Advies aankoop Camera

                  voor vakantie en familiefotos zou ik toch gaan voor een compact, heb je eenmaal de smaak te pakken kan je nog gaan voor een reflex
                  de meesten onder ons hebben beide, de compact is nooit verloren
                  wil je echt goede fotos dan moet je zelfs met een compact een beetje leren instellen
                  ik heb sinds een week de sony rx100, heel compact met een verbluffend resultaat
                  mvg Wilfried

                  7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies aankoop Camera

                    Goede raad: begin "klein" en licht in gewicht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies aankoop Camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                      Waarom niet? Een DSLR werkt toch ook perfect op automatisch...
                      Dat is idd waar. Ik vind het alleen niet de beste keuze om op auto stand te gaan werken. De beeld kwaliteit van een high end compact of m4/3 is beter dan die van een instap dslr. plus kleiner etc.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment

                      Working...
                      X