Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

makro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • makro lens

    Hallo,
    Wat ik meestal fotografeer is food, nl gerechten van ons restaurant die wij gebruiken voor folders of onze site. (ja ik combineer mijn hobby met mijn werk ).
    Nu gebeurd dat meestal met mijn sigma 24/70 f 2.8 of 70/200 f 2.8, telkens rond de 70. Nu vraag ik mij af of een makro lens nog betere resultaten zou geven, ik denk bv aan sigma makro 70 f2.8, of Nikon 60 f 2.8

    Mijn vraag is nu concreet; als ik een van mijn lenzen op 70mm en f2.8 gebruik, en een makro lens op identiek dezelfde instellingen, wat zal dan het verschil zijn?

    bedankt voor reacties.
    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

  • #2
    Re: makro lens

    Een maCro lens kan dichterbij focussen normaal tot 1:1 vergroting. Die verhouding is tov de sensorgrootte.
    Als de afstand tot je onderwerp nu geen probleem is gaat die macro lens weinig meer bieden.
    Wil je echt beginnen met close up shots, dan kan het een aanvulling zijn.

    Smakelijk alvast
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: makro lens

      Elk objectief heeft zijn eigenschappen, image quality (IQ) en dan specifiek naar het vb van food shots ook een typisch micro-contrast. Lees dit artikel anders 'ns door. Voor goede foodshots wil je dus wel liefst een objectief dat serieus performant is op dat vlak (ipv een objectief dat bvb meer softe resultaten geeft). Dit los van het feit dat je liefst op 70mm schiet (zeer relatief) en dat het over zooms, macro's of primes zou gaan. Uiteraard logisch dat dergelijk lens-IQ bij een zoom niet zo sterk is als die bij een prime,... of een macro (vergrotingsfactor achterwege gelaten). En uiteindelijk moet je voor jezelf uitzoeken in hoeverre dit voor jouw toepassing belangrijk is... Of je kan ook met DOF gaan spelen en dat belangrijker vinden en dan kom je bij een tilt-shift objectief uit... Meestal dure dingen, dus opnieuw voor jezelf uitmaken hoe belangrijk dit dan weer voor je is...

      Veel succes,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: makro lens

        Welke Sigma 24/70 heb je? de oude "macro" versie of de nieuwere HSM?
        Die nieuwere vond ik zeker bruikbaar op f2.8 maar ik heb ook twee oudere gehad en die vond ik erg soft op f2.8, ook het contrast en de kleuren waren flets volopen. Ik denk dat alle lenzen die ik nu heb beter presteren volopen.
        Daar zit ook een Tamron 90mm macro tussen en dat verschil is volopen t.o.v. een oude sigma erg groot. Maar ook de nieuwe Sigma moet het qua scherpte en contrast afleggen t.o.v. die Tamron.
        Maar als je veel rond die afstand zit zal ook een prime zoals een 50 of 85 mm beter presteren op f2.8
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: makro lens

          @ Fibonacci,

          bedankt voor de link, interessant artikel
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: makro lens

            Als macro-werk tot 1:1 geen vereiste is (bij sommige nouvelle cuisine creaties zou dat niet slecht zijn nochtans ), dan zou ik eerder aanraden om uit te kijken naar een standaardobjectief met een f1.8 of zelfs f1.4 waarmee je dan creatief met de DOF kan spelen.
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: makro lens

              Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              ...uit te kijken naar een standaardobjectief met een f1.8 of zelfs f1.4 waarmee je dan creatief met de DOF kan spelen...
              Dat zou ook mijn keuze zijn en dan specifiek op FF waarschijnlijk een 50/1.4 of een 85/1.4 (misschien uit de stal van CZ). En beide liggen toevallig genoeg rond de voorkeursmm's van TS. Maar voor creatief DOF-werk zou 'k toch graag 'ns een reden vinden om een 90mm tilt-shift in huis te moeten halen zoals die van Schneider. Allemaal wel kostelijk spul... Een nikkor 85/1.4 ware waarschijnlijk ook al goed

              Cheers,
              F.

              Comment


              • #8
                Re: makro lens

                Allemaal mooie uitleg over objectieven, maar als de ts met zijn 24-70 voldoende heeft wat afbeeldingsmaatstaf betreft, denk ik dat hij het elders moet gaan zoeken.

                LICHT misschien. Een (of meerdere) flits(en) met diffuser, een kleine lichttent.....
                Ik begrijp dat je in een keuken niet veel meer kunt plaatsen van studio, vandaar een eenvoudige (SB910) flitslamp met diffuser, eventueel indirect flitsen via plafond of witte muur kan wonderen verrichten, misschien meer dan wat die dure lenzen zouden kunnen.

                Comment


                • #9
                  Re: makro lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                  Nu gebeurd dat meestal met mijn sigma 24/70 f 2.8 of 70/200 f 2.8, telkens rond de 70. Nu vraag ik mij af of een makro lens nog betere resultaten zou geven, ik denk bv aan sigma makro 70 f2.8, of Nikon 60 f 2.8
                  Hangt er vanaf wat je vindt dat "beter" kan aan je foto's.
                  Als je vaak nog dichter wil gaan, dan wel.
                  Als je niet het gevoel hebt dat je dichter wil kunnen scherpstellen, dan niet.

                  In dat laatste geval moet je zoals lucvr zegt op zoek gaan naar wat het juist is dat je beter wil hebben in je foto's, en daarbij kunnen we enkel helpen als je wat voorbeelden post
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: makro lens

                    bedankt voor de reakties.
                    @jozef68: het is de nieuwste HSM versie, waar ik wel tevreden over ben.
                    @lucvr; ik probeer zoveel mogelijk met natuurlijk licht te werken, langs een raam. Voor kleinere zaken gebruik ik een zelfgemaakte "ministudio" met curverboxen en bouwlampen.

                    Op mijn vrije dag maak ik tijd voor een mooie opstelling, statief, enz... als we een foto willen nemen tijdens de service moet het natuurlijk wat sneller. Ik plaats zo snel mogelijk een paar voorbeeldfoto's, maar zit op dit ogenblik een beetje in de knoei met de computer.

                    Het interesseert mij vooral of een goede macrolens ook bruikbaar zou zijn voor "normaal" fotowerk, en of dit een meerwaarde zou zijn naast mijn twee andere lenzen.
                    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

                    Comment


                    • #11
                      Re: makro lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                      bedankt voor de reakties.
                      @jozef68: het is de nieuwste HSM versie, waar ik wel tevreden over ben.
                      @lucvr; ik probeer zoveel mogelijk met natuurlijk licht te werken, langs een raam. Voor kleinere zaken gebruik ik een zelfgemaakte "ministudio" met curverboxen en bouwlampen.

                      Op mijn vrije dag maak ik tijd voor een mooie opstelling, statief, enz... als we een foto willen nemen tijdens de service moet het natuurlijk wat sneller. Ik plaats zo snel mogelijk een paar voorbeeldfoto's, maar zit op dit ogenblik een beetje in de knoei met de computer.

                      Het interesseert mij vooral of een goede macrolens ook bruikbaar zou zijn voor "normaal" fotowerk, en of dit een meerwaarde zou zijn naast mijn twee andere lenzen.

                      Zoals gezegd was mijn Tamron 90mm volopen zeker scherper dan de twee Sigma 24/70 HSM's die ik gehad heb.
                      En ze is zeker ook bijv. geschikt voor portretfotografie , maar ze heeft wel geen al te snelle AF. Rennende kinderen of honden zijn zeker niet de specialiteit van de Tamron.
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment

                      Working...
                      X