Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

    Hallo allemaal,

    Onlangs ontdekt dat een aantal foto's, 3 a 4-tal, waarop ik en mijn vrouw duidelijk op te zien zijn (fotovullend en onderwerp), gebruikt worden voor commerciele doeleinden, zonder dat dit eigenlijk (mondeling of schriftelijk) gevraagd werd aan ons.
    Het betreft foto's die gemaakt werden, niet door ons, tijdens onze laatste reis naar Zuidelijk Afrika. De foto's zijn te zien op de website en i-brochure van één van de grootste/belangrijkste operators in zuidelijk afrika, visibiliteit is mondiaal. Waarschijnlijk bestaan er ook hardcopy exemplaren van de brochure, doch dit is me op heden niet duidelijk.
    We zitten beetje met een dubbel gevoel, langs de ene kant, zijn we geflatteerd dat we pronken op die website, langs de andere kant had een vraag van hun kant uit wel "tof" geweest.

    Wat is jullie mening hieromtrent? Wat zouden jullie doen?


    Grtn,

    K

  • #2
    Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

    contact opnemen en je portretrecht opeisen misschien.
    Neen, ik zou te lui zijn om ook maar enige actie te ondernemen.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

      Tja, het is natuurlijk de vraag of hun wel weten wie ze gefotografeerd hebben.
      Aan de andere kant wisten ze natuurlijk wel dat die foto's gebruikt gingen worden voor hun brochure en hadden ze toen al toestemming kunnen vragen.
      Of je er iets aan kunt doen weet ik niet maar als het nette foto's zijn zou ik (persoonlijk) dat niet erg vinden.
      Je komt zoveel brochures tegen met foto's van mensen die ze waarschijnlijk ook niets gevraagd hebben.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

        Oorspronkelijk geplaatst door kruger Bekijk bericht
        Hallo..........
        We zitten beetje met een dubbel gevoel, langs de ene kant, zijn we geflatteerd dat we pronken op die website, langs de andere kant had een vraag van hun kant uit wel "tof" geweest.

        Wat is jullie mening hieromtrent? Wat zouden jullie doen?
        daar zou ik het maar bij laten.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

          je kan ze natuurlijk ook een mailtje sturen en vragen of je ook een hele grote afdruk krijgt van de foto's :-)
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

            Een weekje gratis SA in een 5-sterren op kosten van de reisorganisator, zou dat de pijn kunnen verzachten ?

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

              Als je hier echt iets wilt uithalen, denk ik wel dat dit kan.
              Zij hebben het recht niet om die foto's zonder toestemming van de geportretteerde te publiceren.
              Misschien kan je wel iets regelen met hun, gelijk notex zegt... een gratis vakanite is mooi meegenomen...

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

                Tuurlijk doen ze dat zonder de mensen te verwittigen.
                De kans dat die mensen dat ooit zelf gaan zien is miniem, en als het dan toch zo ver komt zullen ze je wel met het een of ander tegemoet komen om de pijn te verzachten.
                Ik zou dus wel eens kijken naar wat ze te bieden hebben.
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

                  portretrecht geldt mijns inziens nog altijd, en als je dat hard wil spelen, veel kans dat je gelijk haalt. Of dat wat betekend financieel, bedenkelijk. Misschien beter een vriendelijke telefoon naar de marketing afdeling van het agentschap, met de vraag wat ze er tegenover kunnen stellen. Nog een keertje dezelfde reis op hun kosten misschien.
                  ch.
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd: foto's gebruikt voor commerciele doeleinden zonder toestemming

                    Zeker dat je niet ergens met je reis zelf (via diezelfde operator?) de kleine lettertjes overkeken hebt, a.g. dat ze foto's mochten nemen en gebruiken?

                    Ik zou daar - denk ik - niet moeilijk over doen, tenzij mijn bloot gat te zien zou zijn Tip om een grote afdruk te vragen vind ik wel een goed idee, zeker als je het een mooie foto vindt.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment

                    Working...
                    X