Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm canon vs sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85mm canon vs sigma

    Ik ben aan het overwegen om een 85mm prime te kopen.
    Canon 85mm f/1.2 L USM II vs Sigma 85mm f/1.4 EX DG HSM.

    Volgens artikels op internet zou de canon niet veel scherper zijn dan de sigma.
    De canon heeft dan weer als voordeel dat het een f/1.2 tov een f/1.4 is.
    De AF op de sigma zou iets sneller zijn maar de 70-200 f/2.8 IS II zou een nog snellere AF hebben.

    Is het prijsverschil de moeite?
    Heeft er misschien al iemand met zowel de canon als de sigma gewerkt?

  • #2
    Re: 85mm canon vs sigma

    In mijn artikel in de SHOOT #14 heb ik de Sigma op Nikon getest, maar voor iets meer dan 1/3 van de prijs is het zeker een aanrader. De AF zal normaal gezien een stuk sneller zijn (op Nikon wel iets onrustiger). Heel veel winst in bokeh levert 1/3 stop ook niet op. De AF op de Canon telezoom zal vast nog sneller zijn, maar hoeft ook geen 2 stops lichtsterker/minder scherptediepte aan te kunnen. Dat is ook appels met peren vergelijken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: 85mm canon vs sigma

      Oorspronkelijk geplaatst door Kelevra Bekijk bericht
      Is het prijsverschil de moeite?
      Neen, ik heb die lenzen niet alle twee gebruikt en dat zal ik ook zeker niet doen.
      Want ik heb als naïef, jong manneke genoeg geweend van colère en ontgoocheling toen die pipo's van Sigma nog maar eens
      mijn spaarcenten hadden afgesnoept door me te verleiden met mooie beloftes in hun chique, glanzende brochures ...
      Mijn praktijkervaring is, voor wat het waard is, dat men het op deze site heel vaak, pretentieloos, bij het rechte eind heeft.
      En daar lees ik dat de Sigma 85mm 1.4 optisch zeer goed presteert maar ook :
      The big problem, as I already indicated, is that the lens does
      not focus accurately, consistently. Accurate focusing is especially
      important when shooting with the shallow DOF this lens is capable of.

      Een oud zeer bij Sigma ...

      mvg
      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

      Comment


      • #4
        De sigma 85 mm 1.4 komt nog zelde van mijn camera af.
        Ben er zeer tevreden over.

        Vriendelijk groet ,
        Jessey

        Comment


        • #5
          Re: 85mm canon vs sigma

          Ik weet niet hoe goed de Sigma is, maar de Canon is alvast een fantastische
          lens. Een droom prime. Wat wil zeggen dat ik er het geld niet voor heb, maar
          zodra...

          Comment


          • #6
            Re: 85mm canon vs sigma

            ik heb de Sigma héél véél gebruikt (op nikon) en kan maar 1 ding zeggen ... top lens

            wat je bij elke lens (maar zeker bij 3rd party) moet doen is testen in de winkel !

            ik heb 3 van die sigma's op mijn kamera moeten schroeven om tot een goed werkend exemplaar te komen

            TravelToy
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              In somige camera kun je de back /frontfocus corrigeren
              Micro adjust

              Fijn afstelling (nikon) D300
              Lenscal

              Vriendelijk groet ,
              Jessey

              Comment


              • #8
                Re: 85mm canon vs sigma

                Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                ik heb de Sigma héél véél gebruikt (op nikon) en kan maar 1 ding zeggen ... top lens

                wat je bij elke lens (maar zeker bij 3rd party) moet doen is testen in de winkel !

                ik heb 3 van die sigma's op mijn kamera moeten schroeven om tot een goed werkend exemplaar te komen

                TravelToy
                Dat bevestigt toch precies hetgeen ik bedoel: optisch schitterend, maar ... 't is veel te vaak met een maar. Sigmaar.
                I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                Comment


                • #9
                  Ik zelf had gelijk een goed exemplaar.

                  Ik heb de nikkor ook uitgeprobeerd
                  Ik zelf heb toen gekozen voor de sigma lens omdat ik bij geen verschil zag behalve als ik de foto extreem inzoomde 3200% zag je iets meer detail ik had daar geen 500 euro meer voor over
                  Vriendelijk groet ,
                  Jessey

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85mm canon vs sigma

                    Ik heb volgende lenzen van Sigma:
                    - 10-20/4-5.6 HSM (nieuw)
                    - 17-70/2.8-4.5 HSM (2de hands)
                    - 70-200/2.8 HSM OS (2de hands)
                    - 150-500/5-6.3 HSM OS (2de hands)
                    - 150/2.8 macro HSM (2de hands)
                    - 30/1.4 HSM (2de hands)
                    - 70-200/2.8 HSM (oud model, 2de hands)

                    De laatste werkt niet goed samen met de D7000 (na een aantal beelden geen AF meer, moet dan of de accu, of de lens afkoppelen, en AF is niet consistent), maar op de D40 geen problemen.
                    Al de andere lenzen zijn eerste klas, wellicht iets minder dan Nikon of Zeiss glas, maar voor een veel lagere prijs mag dat. Ook qua constructie geen opmerkingen.
                    Ik wil de 50/1.4 en 85/1.4 nog hebben.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85mm canon vs sigma

                      Waarvoor ga je de lens gebruiken? Als je een stop kan missen kan je de canon 85mm F1.8 ook in overweging nemen. Die heeft geweldig snelle AF en is scherp genoeg vanaf F1.8 en haarscherp vanaf F2.
                      Last edited by Jefzor; 4 december 2012, 11:16.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85mm canon vs sigma

                        Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                        In somige camera kun je de back /frontfocus corrigeren
                        Micro adjust

                        Fijn afstelling (nikon) D300
                        Lenscal

                        Vriendelijk groet ,
                        Jessey

                        Dat is waar maar daar heb je niets aan als je AF onregelmatig is.
                        Ik heb bijv. ook een Sigma gehad (24/70HSM) en die had het ook, als je daar tien keer de batterijtjes test mee deed of de lenscal (heb ik) dan had je drie keer dat de AF verkeerd zat zonder dat je iets geregeld had.
                        Ik heb een nieuwe gehad in garantie maar het volgend ex had dan weer last van overstraling enz....
                        Ondertussen ben ik bijna volledig overgegaan naar Nikon lenzen en die zijn gewoon perfect qua AF (24/120F4, 70/200VRII, primes ,....)
                        Er zijn wel lenzen van Sigma die een betere i.q. hebben dan originele (50mmf1.4 bijv.) maar daar lees je ook van dat de AF niet zo trefzeker is als de Nikon variant.
                        En de eerste vereiste is bij mij toch dat de AF trefzeker moet zijn, anders wordt het wel heel moeilijk om hét moment te pakken te krijgen op bijv. een huwelijk .
                        Maar Sigma heeft ondertussen haar lenzengamma heruitgevonden en ik ben ook heel benieuwd wat dat gaat geven.
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Dan heb ik toch erg geboft met mijn exemplaar.

                          Ik haal alleen deze lens er af.
                          Als de ruimte erg klein is.

                          Vriendelijk groet ,
                          Jessey
                          Last edited by jessey; 4 december 2012, 12:16.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85mm canon vs sigma

                            Ook ik heb mijn portie Sigma wel gehad.
                            met de redenen die enkele posts hierboven beschreven staan.
                            Hou er ook rekening mee dat niet iedereen een zelfde referentie heeft als hij of zijn schrijft "Een prima lens"
                            Waar ik absoluut niet mee wil zeggen dat Sigma lenzen of de mensen die deze gebruiken ook maar enige afwijking zouden vertonen, integendeel.
                            Het is wel zo dat smaken verschillen en de vereisten aan een zogezegd goed objectief niet altijd "objectief" zijn.
                            Dat is met alles zo een goede auto, een goede muziek installatie , een goede computer. enz.
                            Het is de verzameling van vele uren dagen en weken lezen van tests en gebruikers ervaringen dat je een min of meer goed beeld krijgt van al dat soort zaken.
                            Ik weet in jou geval dus niet wat de beste keuze is.

                            -Prijs kwalliteit ontegensprekelijk de Sigma.
                            -Kwalitatief op midden en lange termijn kan dat alsnog zo zijn,
                            maar die kans zou in sommige gevallen wel eens anders kunnen uit draaien.
                            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85mm canon vs sigma

                              je kan die sigma niet vergelijken met een 1.2l. heel andere klasse, wat niet wil zeggen dat deze een slechte lens is. Ik gebruik zelf enkele sigma's en ben er zeer tevreden van. Maar zoals andere al aanhalen is bij sommige sigma's wel wat aan de hand. Toen ik een tijdje geleden een nieuwe prime ging halen ging het voor mij tss de 28mm 1.8v canon en de 30 1.4 van sigma. qua optisch en beeld alle bij goed; Maar de verkoper zei er gelijk bij dat hij me dit type sigma niet aanraden omdat er al veel terug gekomen waren met front & back focus evenals slechte focus. is dit een probleem? hangt er vanaf wat en waarom je de foto maakt. is het enkel voor de lol dan is het geen ramp.
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment

                              Working...
                              X