Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko 1,4TC pro 300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenko 1,4TC pro 300

    Hallo,

    Ik heb recent een Nikon 300mm f4 gekocht. Schitterende lens. Ik had nog een tweedehands kenko 1,4 TC pro 300 op de kop getikt.
    Zelfs met die TC ertussen is de lens erg scherp, het geeft mij de extra mm die ik soms zoek, AF is snel.
    Echter...geregeld slaat de autofocus telt en lijkt de AF 'te trillen' hij focust dan niet meer exact. Wanneer je het toestel uitschakelt en even later weer op zet kan je weer perfect verder. Het duikt dus met onregelmatigheid op. Ik werk ook dat het pinnetje in de kenko, aan de kant waar je de lens aansluit, los zit en dus heen en weer waggelt, wanneer de TC los gekoppeld is.
    Heeft iemand ervaring met deze TC?

    Alvast dank

    Gilles

  • #2
    Re: Kenko 1,4TC pro 300

    Ik gebruik de nikon versie van de 1.4 TC op mijn 300mm f4 en heb het probleem wat je beschrijft nog niet voorgehad
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Kenko 1,4TC pro 300

      ik zal het eens bij Grobet laten zien. Het ligt zeker en vast niet aan de lens. Misschien stilaan op de 2de hands markt gaan kijken voor een nikon TC....

      Comment


      • #4
        Re: Kenko 1,4TC pro 300

        Ik gebruik ook een tweedehandse Kenko Pro 300 1.4 DG teleconverter zonder problemen icm mijn Sigma 120-300 en mijn 450d.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Kenko 1,4TC pro 300

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Ik gebruik ook een tweedehandse Kenko Pro 300 1.4 DG teleconverter zonder problemen icm mijn Sigma 120-300 en mijn 450d.
          zit dat pinnetje in jou kenko ook los?

          Comment


          • #6
            Re: Kenko 1,4TC pro 300

            Als er een pinnetje los zit, dan kan dat zeker problemen geven, met een slecht contact kan de boel dan beginnen te haperen.

            Het ligt dan in ieder geval niet aan de firmware van de camera die niet wil samenwerken met de teleconverter, want dan zou je het probleem altijd moeten hebben.
            Ik heb zo een probleem met de Kenko in combinatie met sommige lenzen op de Canon 5D MKIII, en daar blokkeert de boel zodra ik op de ontspanknop druk.
            Met andere lenzen zijn er dan weer geen problemen, het is juist een bepaalde combinatie die voor problemen zorgt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Kenko 1,4TC pro 300

              Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
              zit dat pinnetje in jou kenko ook los?
              Het is mij niet helemaal duidelijk welk pinnetje je bedoelt? Er zit niets los bij mij, denk ik.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: Kenko 1,4TC pro 300

                Als je de Kenko voor je legt, met de kan waar je de lens op aansluit naar boven, en je legt hem zo dat de contactpunten aan de rechterzijde zitten, zie je links van die contactpunten , onder de vatting (dus binnenkant) 'een pinnetje'. Draai je hem om , dus aan de kant waar je de kenko op het fototoestel aangesloten wordt, en je houdt de contactpunten rechts, dan zie je dat zelfde. Ik weet niet hoe je dat zou moeten noemen.Zit in een gleuf en je kan het van links naar rechts schuiven. Bij mij zit dat los. Er is geen 'veer' of iets dergelijks dat dat op z'n plek houdt. Als je de kenko aansluit hoor je dat niet echt meer rammelen. Maar het zit in elk geval helemaal los. Ik heb zo'n gevoel dat dat door één of ander veringssysteempje op z'n plek moet gehouden worden. Of is dit normaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Kenko 1,4TC pro 300

                  Bij mij zit dat pinnetje niet los, maar is er een veertje.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenko 1,4TC pro 300

                    Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                    Bij mij zit dat pinnetje niet los, maar is er een veertje.
                    probleem gevonden lijkt me
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kenko 1,4TC pro 300

                      Ik vrees het ook. Ik kocht hem tweedehands op marktplaats. eerste keer dat ik iets kocht dat ik niet eerder gezien had. Kwam zeer goed verpakt toe, maar ik vond het al raar dat dat pinnetje los zat. Of men zo'n kleinood kan herstellen, en of die prijs het waard is , valt nog zeer af te wachten...Ik koop zelden tweedehands...het zal nu nog minder worden
                      Doodjammer want die kenko geeft optische en kwa snelheid zeer hoge kwaliteit, ideaal voor mijn 300 mm f4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kenko 1,4TC pro 300

                        Bij mijn Kenko zit dit zwart pinnetje ook volledig los (geen veer) en rammelt het ook als je ermee schud. Voor en achterzijde zijn verbonden, m.a.w. als je het vooraan verschuift, schuift het achteraan ook.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kenko 1,4TC pro 300

                          Ik heb eenzelfde combinatie : AF-S 300mm F4 lens met een Kenko 1,4 TELEPLUS PRO 300 convertor.
                          En ook bij mijn kenko zit dit pinnetje (ik zou het eerder omschrijven als een lipje van ongeveer 5mm breed) helemaal los. Als je de convertor heen en weer schud, hoor je dat duidelijk tikken. Het lijkt mij echter geen contactpunt te zijn, volgens mij is dit het mechanisme dat de diafragma instelling tussen lens en body overbrengt. Trouwens, hetzelfde mechaniekje vind je terug in de bajonetvatting van de lens zelf (maar dan met een veertje).
                          Ook bij mij geeft deze combinatie soms focusproblemen maar ik heb al gemerkt dat er een minieme speling tussen lens en convertor zit en soms tijdens het focussen zie ik de lezing in de viewfinder van mijn Nikon verspringen van F4 naar F32. Ik heb de externe contactpunten op zowel convertor, lens en body reeds meerdere keren gereinigd met isopropanol en ik heb de indruk dat het wel helpt, maar helemaal verholpen is het toch niet ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kenko 1,4TC pro 300

                            Waarschijnlijk is dat pinnetje dat bij jullie los zit, een ander pinnetje dan ik bedoelde. Ik heb namelijk een Canon versie van deze teleconverter. Wss hebben jullie het dus over het pinnetje dat bij Nikon het diafragma regelt, terwijl dit bij Canon elektronisch gebeurt.
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kenko 1,4TC pro 300

                              Het is inderdaad het 'pinnetje' dat het diafragma regelt, inderdaad voor en achter verbonden... In de bajonetvatting van de lens zelf zit dat inderdaad ook, maar dan met een veertje...en het opent en sluit diafragma.
                              Dus daar kan het niet aan liggen vermoed ik nu, gezien meerdere Nikon gebruikers hetzelfde fenomeen hebben. Ik heb nog geen tijd gehad om eens tot de fotoboer te stappen. Contactpunten reinigen...dat heb ik nog niet gedaan. Ik veronderstel dat je de contactpunten in de vatting bedoelt. Over die Nikon 300mm f 4 trouwens niets dan complimenten...ik wou dat ik die eerder gehad had op mijn bezoek aan Botswana. De testbeelden die ik nam zijn merkelijk scherper dan mijn Sigma 120-400.

                              Comment

                              Working...
                              X