Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg over mijn laatste aanwinst: Peleng 8mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg over mijn laatste aanwinst: Peleng 8mm

    Hi,

    Gisteren heb ik met het overige verjaardagsgeld een goedkope fisheye gekocht...
    Een peleng 8mm... een lens die volledig manueel moet ingesteld worden: leuk leuk!

    een handleiding was er niet echt bij, en de verkoper wist het ook niet 100%.

    Maar hier is hoe ik vermoed dat alles werkt (als iemand kan corrigeren of confirmeren):

    Toestel op AV of M
    1. Diafragma op de 1e ring instellen (ring dichtst aan het bolle glas).
    2. Focus instellen op de geschatte afstand, beste resultaat is blijkbaar meestal op +/- 1.3m
    3. met de unlock/lock ring het diafragma nog wat bijregelen (door het manuele gedraai, zie je werkelijk hoe donker/licht de foto wordt).


    Probleem bij de mijne was: de mount was niet echt vast gezet, daardoor kon je niet aan de focusring draaien (alles draaide mee). -> 3 vijsjes wat vaster zetten en hup, weer in orde (vanavond nog eens lossen, want focus ring toont cijfers aan onderkant)


    Wat ik niet wist:
    Ik dacht dat de zwarte puntjes nog steeds gingen rood oplichten indien hij scherp ging stellen...
    (zelfde werking als op bv op kitlens op manuele focus? maar dit blijkt niet het geval).

    iemand met vergelijkbare ervaring?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Uitleg over mijn laatste aanwinst: Peleng 8mm

    leuk lenske. denk niet dat je puntje uplichten met een volledig manuele lens. succes ermee
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Uitleg over mijn laatste aanwinst: Peleng 8mm

      Ik denk dat je er een focusconfirmchip op moet plakken als je wilt dat je puntje oplicht (je moet natuurlijk ook je sluiterknop half indrukken, maar dat had je wss al door).
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Uitleg over mijn laatste aanwinst: Peleng 8mm

        Half indrukken ken ik al, ben al in een iets verder stadium van fotografie
        Maar focusconfirmchip? de lens zelf bevat geen elektronica, dus ik weet niet of dit dan werkt? (heb er nog nooit van gehoord ook?? )
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Uitleg over mijn laatste aanwinst: Peleng 8mm

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Half indrukken ken ik al, ben al in een iets verder stadium van fotografie
          Maar focusconfirmchip? de lens zelf bevat geen elektronica, dus ik weet niet of dit dan werkt? (heb er nog nooit van gehoord ook?? )
          Op hun website kan je dat zien. Is een klein plaatje wat je er op zet.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

          Comment

          Working...
          X