Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

    Ik overweeg de aanschaf van een Nikon D7000. Nu zie ik deze ook 2e hands aangeboden worden. De prijs is soms 'slechts' €100 minder als nieuw in de winkel. Maar ook zie ik ze wel voor de helft van de nieuwprijs.
    Als ik een 2e hands toestel aanschaf via een particulier waar moet ik dan op letten? Zowel bij de body als bij de lenzen als overige accessoires?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

    In het geval van die 100€ koop je dus beter nieuw, tegenovergesteld; als het te mooi is om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook.
    Laat je dus niet beetnemen door oplichters, er zijn er geregeld op 2dehandssites.
    Ik koop geregeld tweedehands en ga steeds ter plaatse en laat nooit opsturen.
    Ik koop enkel dingen in zéér goede staat, de staat zegt dikwijls veel over hoe iemand met zijn gerief omgaat.
    Ik wil er ook alle dozen en originel acc. bij omdat ik ook geregeld terug verkoop en dat werkt beter.
    Ga bij lenzen na of er geen vuil inzit (of schimmel bij oudere lenzen). Loopt alles zacht en gelijkmatig, zijn er geen krassen op behuizing en glas. Een krasje op de frontlens zie je in 99% van de foto's niet maar van zo'n lens geraak je niet vanaf.
    Voor toestellen is het van belang dat er niet te veel clicks op staan, en controleer hem op goede werking in alle standen (p.a.s.m.) en zie of alle knoppen werken.
    Zet hem op een klein diafragma en trek die mens zijn (meestal) wit plafond, dan kan je zien of er niet te veel stof in zit.
    Ook het flitsje mag je niet vergeten. Gaan de geheugen kaartjes er mooi in?
    kortom ,neem er even de tijd voor en met wat gezond verstand lukt het wel.
    De meeste amateurfotografen die ik zo al heb leren kennen waren aardige mensen ,veelal wat ouder die hun gerief verzorgden.
    Maar je kan altijd pech hebben, calculeer dat zeker in het bedrag dat je wenst uit te geven
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

      +1
      Ik probeer ook altijd een praatje te maken en dan kom je er al snel achter wat ze fotograferen en zo.
      Dan weet je waar de apparatuur voor gebruikt is.
      En als je dan ook nog eens koffie en gebak krijgt en mee in de studio mag om het aangeboden goed te testen weet ik al genoeg.
      Dat was dan ook een zeer aangename middag. Dat was wel een uitzondering natuurlijk maar wel leuk.
      En op de 2e hands sites zeer zeker opletten en altijd ter plaatse gaan. Als ze dat niet willen dan afblijven.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #4
        Re: Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

        'Mature' mensen weten over het algemeen goed waarover ze praten en verzorgen meestal hun gerief. Ben nog maar 1x ontevreden geweest na aankoop en dat was één van mijn eerste aankopen (van een student architectuur). Nu ben ik voorzichtiger en pas de zaken uitgelegd in vorige reacties consequent toe.
        Qua richtprijs bestaat er ergens een site waar je die kan vergelijken, maar een gezonde prijs gaat van 60% van de huidige nieuwwaarde voor ouder materiaal tot 75 à 80 % voor nieuwer materiaal.
        Objectieven behouden meer hun waarde dan body's.
        Natuurlijk alles in pico bello staat!
        De verkoper zal dat te weinig vinden en de aankoper zal het te duur vinden, uiteindelijk is er altijd wel ruimte om te onderhandelen en komen jullie aan een mooi evenwicht.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

          Het is op dit moment (helaas) niet echt aantrekkelijk om een tweedehands D7000 te kopen. Hij is nieuw reeds te krijgen vanaf 725 euro (zie tweakers.net), terwijl de meeste aanbieders van tweedehands toestellen er nog 600 euro of meer voor willen vangen. De tweedehands prijs zal toch nog wel naar beneden moeten, ook omdat de verwachting is dat de opvolger van de D7000 niet te lang meer op zich zal laten wachten.

          Comment


          • #6
            Re: Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

            Bedankt voor de reacties/tips.
            - ophalen en testen was ik sowieso van plan.
            - prijs is een beetje je gezond verstand gebruiken.
            - soepel draaiende knopjes en lenzen is goed te controleren.
            - controleren van stof op de sensor; lukt dat met de foto van een wit plafond op het schermpje of moet ik die foto op een pc bekijken. Ik vind dat wel lastig. Ik zie het bij foto's hier op BD ook niet altijd (of altijd niet).
            - Hoe kan ik het aantal click van het toestel bekijken? En wat is veel?
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: Waar op te letten bij aanschaf 2e hands toestel.

              Aantal clicks voor RIP van de sluiter... hangt af van het toestel: een toestel kan een gemiddeld aantal clicks aan. Dit gaat van 50.000 tot .... (min of meer volgens het soort toestel: instapmodel, semi-pro, pro)
              Er bestaat ergens een site met de gemiddelde levensduur per type toestel.
              Als je jaarlijks een paar duizend foto's maakt en je toestel goed verzorgt kun je dus een behoorlijke tijd blijven werken.
              Zelfs een instaptoestel à 5000 foto's per jaar heeft een gemiddelde levensduur van 10 jaar
              Als hij er reeds 15000 heeft: aan dat aantal foto's nog 7 jaar te gaan.
              Een pro toestel met 100.000 foto's is slechts aan het prille begin van zijn carriere.
              Dus veel is niet altijd veel!

              Om het aantal clicks van het toestel af te lezen.. Op de site van BD vind je wel een draadje waar de programmatjes te vinden zijn om dit uit te lezen.
              Ofwel ga je voort op wat de verkoper vertelt.
              bvb. zelf begin ik nooit met nieuwe mappen, dus mijn nummering loopt gewoon op. Als ik een foto trek heeft deze een nummer: bij mij is dit het aantal clicks.
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment

              Working...
              X