Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

    Beste BDrs,

    Ik zit met een dilemma. Tijd geleden heb ik besloten om mijn Canon 70-200 lens te verkopen omdat ik die eigenlijk veel te weinig gebruik, zit al quasi anderhalf jaar in rugzak zonder eruit te komen, behalve dan bij betalend fotowerk zoals huwelijk of communie (pakweg 3 of 4 keer per jaar). De 70-200 gebruik ik dan doorgaans om van kindjes/koppel portretfoto's te maken zonder al te dichtbij te komen (spontaner).

    Nu dacht ik eraan om mijn 70-200 (gebruik die op 7D) te verkopen en te vervangen door een Canon 100L IS Macro en een portretprime zoals de 85mm/F1.8. Heb reeds de 17-55/F2.8 en de 50mm/F1.4. Op die manier zou ik een macro lens hebben (nu niet in bezit) én tegelijk ook heel degelijke portretlens (althans dat veronderstel ik) met een redelijk bereik. Het verschil tussen 100mm en de 200mm is niet onoverbrugbaar denk ik op een crop-camera.

    Maar nu ik een koper heb voor de 70-200 ben ik wat beginnen twijfelen of ik deze prachtlens wel zou wegdoen. Het is aan de ene kant zonde om die zo ongebruikt in tas te laten, terwijl ik er nog mooi bedrag voor kan krijgen en misschien lenzen kan kopen die ik wél gebruik (of toch vaker gebruik). Maar het is zo'n fantastisch ding dat ik twijfel of ik er niet op ga achteruitgaan qua beeldkwaliteit en mogelijkheden.

    Besef ook wel dat jullie niet voor mij kunnen kiezen maar had toch graag even paar meningen gehad van kenners of mensen die misschien zelf ook de 70-200 hebben gehad en verkocht voor alternatieven. Ik ga vrijdag naar de winkel nog paar andere lenzen testen ook, zodat ik de persoon die mijn 70-200 wil kopen ook snel iets kan laten weten, wil die man nu ook niet langer aan het 'lijntje houden'.

    Alvast bedankt voor jullie advies!



    ps: mijn 7D+17-55 staat hier ook wel te koop, maar moet absoluut niet (langer) snel weg. Was van plan over te stappen naar fullframe maar heb van veel mensen advies gekregen toch beter in glas te investeren dan in body, omdat verschil tussen 7D en bijv 6D toch ook niet zo heel groot zou zijn.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

    Ik heb de 85mm f1,8 en de 135mm f2 L verkocht nadat ik de 70-200 f2,8 L IS had vervangen door versie II.
    De 70-200 f2,8 L IS II is zo goed dat ik de 85 en 135mm nooit meer gebruikte...

    Ik heb dus liever een zoomlens met een heel goede beeldkwaliteit dan een aantal primes.
    Dat werkt veel handiger, en het verschil is niet te zien op de foto's (tenzij je een nog kleinere scherptediepte wil dan op f2,8 , dat is dan nog de enige reden om lichtsterke primes te gebruiken).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

      Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
      Beste BDrs,


      Maar nu ik een koper heb voor de 70-200 ben ik wat beginnen twijfelen of ik deze prachtlens wel zou wegdoen. Het is aan de ene kant zonde om die zo ongebruikt in tas te laten, terwijl ik er nog mooi bedrag voor kan krijgen en misschien lenzen kan kopen die ik wél gebruik (of toch vaker gebruik). Maar het is zo'n fantastisch ding dat ik twijfel of ik er niet op ga achteruitgaan qua beeldkwaliteit en mogelijkheden.
      Ik ga mij hier dus niet over uitspreken
      http://www.paulvanrooy.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

        Ik heb de 85mm f1,8 en de 135mm f2 L en ook 70-200 f2,8 L IS versie II. Ik gebruik die op een 5D.
        Die primes zijn zeer goed, maar naar mijn aanvoelen is deze 70-200 nog beter, qua bereik zeker, maar ook qua beeldkwaliteit. Het beeld is romiger, zachter naar mijn aanvoelen. De 135 en zeker de 85mm lijken mij iets harder. Dit is natuurlijk subjectief. Toch doe ik de primes (nog) niet weg, omdat ze handiger zijn (kleiner, lichter) en 'zwart' bescheidener overkomen. Ik heb niet graag dat de mensen mij zien met die lange witte. Bovendien zijn ze lichtsterker. Maar ze hebben geen IS.
        Voor het echte werk komt bij mij de 70-200 zeker op de eerste plaats, dan de 135, dan de 85mm.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

          De overweging om de 70-200 te verkopen is voornamelijk omdat ik die privé eigenlijk quasi nooit gebruik wegens te zwaar. Voor betalend werk wel, omdat ik dan sowieso de rugzak meeneem, maar heb ergens het gevoel dat ik met een 100mm macro meer ga 'doen' dan met die 70-200, zelfs al is dat zowat beste lens ooit. Omdat ik veel indoor werk, denk ik er zelfs aan om een heel goeie flash te kopen ook. Heb onlangs mijn 550EX verkocht omdat ik die letterlijk nooit heb gebruikt, maar misschien moet ik me toch eens verdiepen in flash ipv steeds te vertrouwen op hogere ISO en lichtsterke lenzen

          Voor zover ik het hoor heeft echter nog nooit iemand zijn 70-200 van de hand gedaan om een andere lens te kopen right?
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

            Ik ben nu helemaal geen kenner ofzo. Maar als de reden dat je hem niet gebruikt, het gewicht is.. Kan je misschien een 70-200 f/4 IS nemen + een goeie flash? De lens weegt maar de helft van de f2.8. En eventueel daar een 100mm macro bij voor het macro en lichte tele werk?
            Weet ook niet of je je 70-200 vaak op f2.8 gebruikt.. Zoniet, en het gewicht het belangrijkste is, lijkt dit me geen slechte keuze?
            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

              Dat is precies wat ik ondertussen heb gedaan. De 70-200 is verkocht, heb me een 100L macro + 430EXII aangeschaft, en de rest van het geld opzij gezet om te zien of ik de 70-200 écht wel ga missen. Van de 100mm men ik overigens enorm tevreden, superscherp en ook voor portretten zeer bruikbaar. Voorlopig heb ik de 70-200 dus nog niet echt gemist, zal wel zien hoe dat wordt bij volgende huwelijk of viering.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

                Soms zijn zoomlenzen handig, soms zijn primes handig. T'is allemaal een beetje een kwestie van smaak en fotografie stijl.
                Ik begrijp dat je niet graag gewicht meeneemt ... daar heb ik zelf ook een hekel aan.

                Op een crop zal je de 100 -> 200mm niet zoveel missen denk ik (niet voor jouw doel althans).
                Als je een lens zelden gebruikt, dan mag het nog de beste lens ter wereld zijn ... niet gebruikt is niet gebruikt.

                De correcte beslissing dus !
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

                  Ik heb ook een 7D met 17-55 f/2.8, 100L f/2.8 macro en 70-200 f/2.8 sigma OS. Gebruik de 100L heel veel omdat het zo een zalig scherpe lens is. Voor binnenwerk gebruik ik de 17-55. Eigenlijk komt de 70-200 ook niet veel uit mn tas maar aangezien deze in prijs de helft is van een canon 70-200 f/2.8 II hou ik ze toch nog bij want ze is ook lekker scherp.
                  Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

                    Ik heb beiden de 100L en de 70-200L IS USMII (en 50mm 1.4 ook), en gebruik ze beiden veel, beiden voor iets andere invulling. Voor mij zijn ze geen vervanging voor mekaar maar een aanvulling! Ik doe geen van beide weg, beiden zijn zalige lenzen! Dat zwaar snap ik overigens niet, ik ben zelf een vrouw en gene van 't fors model, en fotografeer met 't gemak een halve dag met dat ding uit de hand en een hele ook hoor (ook studiosessie laatst gedaan, geen probleem met gewicht!)! Tuurlijk is 100 lichter en ja voor portret is die héél goed inzetbaar, ik ben echter ook gepassioneerd door macro en daar komt ie schitterend tot z'n recht en portretkantje is meegenomen, maar veelzijdig werk gaat er bij mij toch 70-200 op voor kanditwerk vooral! Ik werk hoofdzakelijk uit de hand tevens met croptoestel.
                    Webstek in opbouw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200/F2.8 IS Mark II verkopen voor prime?

                      Sonja, er zijn momenten dat ik de 70-200 ga missen maar verleden jaar een hele dag rondgelopen in Cuba met die lens en was pompaf. Als ik tijd investeer in fotografie (te weinig) voor persoonlijke doeleinden, dan is dat meestal in reizen. En gewicht is dan echt wel van belang. Het was met spijt dat ik ze heb verkocht hoor, maar zoals hier al stond, een lens die je enkel maar hebt om in de rugzak te steken heeft ook weinig zin.
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                      Comment

                      Working...
                      X