Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scriptie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scriptie

    hallo iedereen, mijn naam is Joachim.

    Ik zit nu in het 6de middelbaar en doe mijn scriptie over hoe fotografie de realiteit kan beïnvloeden.
    hiermee bedoel ik hoe dingen er op de foto anders uitzien dan in de realiteit.
    Ik ben al de hele tijd op zoek naar goede bronnen voor mijn scriptie en ik heb er ook al enkele gevonden.
    Weten jullie soms goed bronnen? (het mogen internetbronnen zijn)

    MVG Joachim
    alvast bedankt

  • #2
    Re: scriptie

    Oorspronkelijk geplaatst door joachimvanho Bekijk bericht
    hallo iedereen, mijn naam is Joachim.

    hiermee bedoel ik hoe dingen er op de foto anders uitzien dan in de realiteit.

    MVG Joachim
    alvast bedankt
    Bedoel je het dan vanuit technisch standpunt of vanuit het standpunt "er staan veel mensen op de foto dus er waren ook veel mensen op dat event"?

    Het eerste zou je eventueel kunnen onderbouwen met een aantal opnames vanuit verschillende standpunten/verschillende beeldhoeken.
    Het tweede: Daar ga je zelf met de camera voor op pad moeten denk ik zo, maar hier kan je best eens en babbel doen met een pers/evenementenfotograaf. Die hebben daar nogal mee te maken.

    Moest je foto's nodig hebben om het technisch gedeelte aan te tonen (ik weet niet of je zelf fotograf bent, en of je lenzen met verschillende beeldhoeken hebt) wil ik je daar altijd mee verder helpen.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: scriptie

      bedankt voor het reageren jinkx
      het gaat over het technische aspect
      Ik ben zelf ook wel fotograaf maar ik heb maar net de 600D ( eerste spiegelreflex ) aangeschaft met de 18-55 IS lens voor andere lenzen zal ik dus nog wel even moeten sparen.
      Alle hulp is welkom (dus ook die foto's waar je over sprak

      MVG joachim

      Comment


      • #4
        Re: scriptie

        Je hebt hiervoor zelf alles al in huis :-)
        Een groothoeklens (18mm) zal bij fotograferen een ander perspectief geven dan een normaallens (+/-30 a 35mm afhankelijk van de grootte van je sensor) of een licht tele (55mm).
        Ga eens recht voor een gebouw staan en neem met je camera op die drie brandpuntsafstanden eens een foto van dat gebouw zonder je eigen standpunt te verzetten. Je zal dan 3 verschillende perspectieven hebben van hetzelfde gebouw.

        Een andere manier is om met je scherptediepte te spelen. Hiermee kan je degene die naar je beeld kijkt naar een bepaald punt in je beeld leiden. Scherptediepte kan je testen door een foto te nemen op de langste brandpuntsafstand die je lens aankan (lange brandpuntsafstand = kleinere scherptediepte) en een groot diafragma ( kleinste getal). Neem daarna diezelfde foto eens op de kleinste brandpuntsafstand en het kleinste diafragma (grootste getal) en je zal een heel ander resultaat krijgen.

        Ik zal (als ik vanavond tijd heb) eens een paar voorbeelden proberen te zoeken in mijn oude foto's.

        Famous last words: Whats the worst that can happen?
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: scriptie

          Een paar dagen geleden nog op de BBC. reportage over 60 jaar natuurdocumentaires met Richard Attenborough.
          Ze hadden ooit een fantastische nieuwe lens gekocht om te filmen met ongelofelijke scherptediepte (een Sonylens dacht ik)

          Ze toonden een macro shot van een rups die het onderste deel van het beeld volledig innam, en Richard die kwam aangewandeld.
          Het leek dat de rups RA kon opeten, zo realistisch. Kijkers vonden dat niet zo best want de rups was eigenlijk maar een paar centimeter.

          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment

          Working...
          X