Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

    Hallo,

    Ik vroeg me af wanneer je best een nieuw fototoestel koopt. Voor de Kerstperiode worden er allerhande acties gedaan maar ik heb de indruk dat de prijzen eerst kunstmatig omhoog gaan, om dan te kunnen uitpakken met "gunstige" acties voor de kerstboom. Bijvoorbeeld zie ik dat Konijnenberg de Nikon D600 van 1825 euro ineens naar 1999 euro heeft gebracht om dan weer gezapig te zakken richting Kerst.
    Of is het beter te wachten tot na Nieuwjaar om dan van de koopjesperiode te profiteren?
    Ik weet dat er nog andere factoren meespelen zoals bijvoorbeeld de release van een opvolger van een bepaald model, enz.... Maar ik vraag me dus af of de ene maand gemiddeld gezien interessanter is dan de andere? Het gaat tenslotte soms over verschillen van een paar honderd euro.

    Bedankt!

  • #2
    Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

    Soms speelt ook de dollarkoers een rol, en die is niet zo makkelijk voorspelbaar
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

      Misschien dat iemand grafieken bijhoudt van alle prijzen van alle camera's, en dan ook nog eens van een heleboel winkels, dat is de enige manier om eventueel te kunnen voorspellen hoe de prijzen evolueren in de loop van een jaar.

      Mijn ervaring is dat dat niet echt voorspelbaar is, je kan de prijs zien zakken, en wachten tot die nog verder zakt, maar dan zie je die plots weer flink omhoog gaan, net op het ogenblik dat je die toch zou willen kopen.
      Soms doe je voordeel door te wachten, en soms moet je meer betalen omdat je niet snel genoeg hebt gereageerd...

      Als er pas een nieuw model is uitgekomen, dan is de prijs gewoonlijk het hoogst. Daarna zakt die plots (als er meer op voorraad zijn in de winkels), maar achteraf gaat die meestal weer terug iets naar boven (heel eigenaardig, maar gewoonlijk is dat zo).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

        Normaal zakt de prijs van een nagelnieuwe camera ongveer 6 maand na de introductie.
        Meestal blijft die prijs dan stabiel tot op het eind van zijn levensloop, waar de prijzen dan nog wat zakken.
        Bij de D600 zien we evenwel een nieuw verschijnsel; direct een cashback na de introductie (zie website Art en Craft).
        Je moet voor jezelf uitmaken of je de camera nu al nodig hebt en niet. Anders wacht je best tot in mei/juni (doorgaans nieuwe cashback)
        En nog een tip: eenmaal gekocht is het beter om niet meer naar de prijzen te kijken, want dat zou je alleen maar ergernis opleveren.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Misschien dat iemand grafieken bijhoudt van alle prijzen van alle camera's, en dan ook nog eens van een heleboel winkels, dat is de enige manier om eventueel te kunnen voorspellen hoe de prijzen evolueren in de loop van een jaar.
          Dit doet Tweakers.net bijvoorbeeld. Zie pricewatch ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

            Voor of na Kerst ...
            Ik denk dat er meer prijsvoordeel kan gedaan worden door bij verschillende handerlaars naar hun prijs te vragen.

            Ik ging langs bij Tuyttens-Brugge voor een D800+24/70 f2.8. En wat bleek ... ze waren ongeveer 200€ duurder dan Art&Craft.
            Ik heb Tuyttens dat ook opgemerkt, maar het interesseerde hen niet.
            Ja ... dan was mijn keuze gauw gemaakt.

            En als ik er nog een 70/200 f2.8 bij koop, doe ik nog eens zo'n 100€ prijsvoordeel.

            Wat ik dus denk is dat handelzaken vergelijken meer oplevert dan de prijzen voor of na Kerst af te wachten.
            Let wel, ik vergelijk enkel handelszaken die ook service leveren.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                eens gaan kijken over de grenzen kan ook eurootjes besparen
                Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                  eens gaan kijken over de grenzen kan ook eurootjes besparen
                  De laatste jaren is dit toch al sterk verminderd hoor.
                  In Engeland en Duitsland moet je al niet meer kijken, enkel in Nederland heel en af toe nog eens.
                  En het moet dan ook de moeite zijn; voor minder dan 100 euro verschil zou ik toch liever dichtbij huis kopen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    De laatste jaren is dit toch al sterk verminderd hoor.
                    In Engeland en Duitsland moet je al niet meer kijken, enkel in Nederland heel en af toe nog eens.
                    En het moet dan ook de moeite zijn; voor minder dan 100 euro verschil zou ik toch liever dichtbij huis kopen.
                    ik volg voor nederland.
                    nu zijn er een paar nederlandse winkels die intss filialen hebben in België wat een voordeel is voor eventuele garantie-issues.
                    bij een van die winkels zitten er wel verschillen tss de nederlandse en belgische website
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                      Verkeerde post
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                        Niet meer ook in nederland betaal je nu 21 procent btw

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                          Bedankt voor de interessante feedback. Ik heb ondertussen idd gemerkt dat de prijsevoluties op tweakers.net niet echt beinvloed worden door de Kerst periode.
                          Het is ook niet altijd makkelijk om prijzen te vergelijken. Door de huidige cashback acties van Nikon zijn er een aantal winkels die hun prijzen publiceren met de cashback er reeds afgetrokken... Zo ook Art&Craft, dus het is niet noodzakelijk correct dat die 200 euro goedkoper zijn, ze hebben de korting die je overal krijgt van Nikon zelf, er reeds afgetrokken. Je moet dus blijkbaar goed uitkijken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                            zou zeker wachten tot na de Kerst hoor, je weet maar nooit wat je van de Kerstman krijgt..?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw toestel kopen voor of na Kerst?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              zou zeker wachten tot na de Kerst hoor, je weet maar nooit wat je van de Kerstman krijgt..?
                              grt,bouk.
                              Maar als je wacht tot na kerstmis, dan kan je de kerstman niet meer fotograferen...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X