Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Pen E-PL5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus Pen E-PL5

    Evenwaardig of beter dan de Oly OM-D O-M5?:

    http://www.dxomark.com/index.php/Pub...-the-OM-D-O-M5

    http://www.dxomark.com/index.php/Cam...Sensor-Ratings

    De verrassing is compleet, ondanks het ontbreken van de EVF zoeker, een veel beter OLED scherm, BIOS en weather-proof body zet dxomark de nieuwe Pen E-PL5 een plaats hoger dan het topmodel. Enkel op basis van de betere Low-Light ISO (sport) prestatie? Hoe objectief gaan ze feitelijk te werk?

  • #2
    Re: Olympus Pen E-PL5

    Ik heb ook vaak mijn bedenkingen bij DxO scores. Een nikon 3200 boven een 5D III of een nex7 boven een nikon d700...
    Steriele labotesten kunnen bepaalde resultaten opleveren maar als ik de echte beelden zie, de real-life-reviews lees of de cameras zelf eens vergelijk komen die toch niet al te vaak overeen.

    In ieder geval is het een site waar ik niet meer kom.
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Olympus Pen E-PL5

      Bij dxo-mark gaan ze enkel af op de sensor, waarbij zij ook veel belang hechten aan dynamisch bereik, iso-prestatie... Soms andere dingen dan waar jullie veel belang aan hechten.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus Pen E-PL5

        Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
        Evenwaardig of beter dan de Oly OM-D O-M5?:

        http://www.dxomark.com/index.php/Pub...-the-OM-D-O-M5

        http://www.dxomark.com/index.php/Cam...Sensor-Ratings

        De verrassing is compleet, ondanks het ontbreken van de EVF zoeker, een veel beter OLED scherm, BIOS en weather-proof body zet dxomark de nieuwe Pen E-PL5 een plaats hoger dan het topmodel. Enkel op basis van de betere Low-Light ISO (sport) prestatie? Hoe objectief gaan ze feitelijk te werk?
        De nieuwe EPM2 heeft ook een puntje meer. Is dit daarom een betere camera dan de OMD ? Voor mij niet omdat er veel zaken afgeslankt zijn.
        Zoals Playerwar al zei, de score van DXO is alleen op basis van de sensor. Voor een volledig beeld van de camera ben je beter af op DPreview die toch altijd een objectieve mening hebben. (werken trouwens samen met DXO)

        Voor mij is het een goede zaak dat de EPM Voortreffelijk is van beeldkwaliteit vermits ik deze camera erbij wil als back-up van mijn EM5.
        Ik vind het ook handig in vele situaties op stap te gaan met 2 Body's. Één met groothoek en één met tele.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Olympus Pen E-PL5

          Sommige linken zullen al wel in andere topics staan maar zet ze hier ook maar even om de goede info samen te brengen.

          http://robinwong.blogspot.be/2012/09...l-kel-lis.html

          http://robinwong.blogspot.be/2012/10...ew-street.html


          http://blog.mingthein.com/2012/09/26/olympus-e-pl5/

          Comment


          • #6
            Re: Olympus Pen E-PL5

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            De nieuwe EPM2 heeft ook een puntje meer. Is dit daarom een betere camera dan de OMD ? Voor mij niet omdat er veel zaken afgeslankt zijn.
            Zoals Playerwar al zei, de score van DXO is alleen op basis van de sensor. Voor een volledig beeld van de camera ben je beter af op DPreview die toch altijd een objectieve mening hebben. (werken trouwens samen met DXO)

            Voor mij is het een goede zaak dat de EPM Voortreffelijk is van beeldkwaliteit vermits ik deze camera erbij wil als back-up van mijn EM5.
            Ik vind het ook handig in vele situaties op stap te gaan met 2 Body's. Één met groothoek en één met tele.
            Hoe komt feitelijk zoiets dat drie dezelfde sensors andere waarden krijgen/hebben? Als je de EPM2, de EPL5 en de OMD met elkander vergelijkt, krijg je drie verschillende waardes bij low-light ISO, (932, 889 en 826) die liggen nogal ver uit elkaar vind ik. (ook bij colordepth en dynamic range zijn er met 2 verschillende, welliswaar kleine verschillen).

            Comment


            • #7
              Re: Olympus Pen E-PL5

              Niemand een grondige uitleg op bovenstaande?

              Comment


              • #8
                Re: Olympus Pen E-PL5

                Als je metingen bekijkt, zie eigenlijk bijna één karakteristiek voor de drie camera's en waar die verschillende waardering vandaan komt?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus Pen E-PL5

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
                  Hoe komt feitelijk zoiets dat drie dezelfde sensors andere waarden krijgen/hebben? Als je de EPM2, de EPL5 en de OMD met elkander vergelijkt, krijg je drie verschillende waardes bij low-light ISO, (932, 889 en 826) die liggen nogal ver uit elkaar vind ik. (ook bij colordepth en dynamic range zijn er met 2 verschillende, welliswaar kleine verschillen).
                  Ruis is willekeurig, dus ik neem aan dat dit moeilijker te meten valt. Ik stel me voor dat er verschillende metingen gedaan worden, en dat daar een gemiddelde van genomen wordt. Daaruit zou je kunnen concluderen dat je op die low-light ISO waarden een grotere foutenmarge moet hanteren.

                  Geen twee sensoren van hetzelfde type zijn exact hetzelfde trouwens. Dat geldt evengoed voor lenzen.
                  Alleszins kan je ervan uitgaan dat de sensor exact hetzelfde is in ze alledrie.
                  Last edited by NakedShovels; 29 november 2012, 16:00.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus Pen E-PL5

                    Het verschil in kleurdiepte en dynamisch bereik kan te maken hebben met de laagste ISO waarden, bv ISO100 bij de ene en ISO200 bij een ander. Ze laten namelijk de waarden zien bij de laagste ISO mogelijk.

                    Voor de ISO cijfers : kan zijn dat bij sommige modellen ze ruisreductie toepassen op RAW files. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar kan een verklaring zijn.

                    Je ziet iets gelijkaardigs bij de Nex-5N en Nex-F3. DxOMark
                    Omdat de Nex-F3 tot ISO200 gaat zijn de waarden voor kleurdiepte en dynamisch bereik lager, de Nex-5N gaat tot ISO100.
                    Bij ISO is er een hoger cijfer voor de Nex-F3 omdat er 'waarschijnlijk' ruisreductie wordt toegepast op RAW files.

                    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel waarde hecht aan DxOMark, de cijfers komen vaak niet overeen met wat ik zelf zie in tests. Vooral de ISO cijfers.
                    Last edited by alex606; 29 november 2012, 16:02.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus Pen E-PL5

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Als je metingen bekijkt, zie eigenlijk bijna één karakteristiek voor de drie camera's en waar die verschillende waardering vandaan komt?
                      Vroeg het me ook af. Mogelijke uitleg, zie hieronder

                      Oorspronkelijk geplaatst door NakedShovels Bekijk bericht
                      Ruis is willekeurig, dus ik neem aan dat dit moeilijker te meten valt. Ik stel me voor dat er verschillende metingen gedaan worden, en dat daar een gemiddelde van genomen wordt. Daaruit zou je kunnen concluderen dat je op die low-light ISO waarden een grotere foutenmarge moet hanteren.

                      Alleszins kan je ervan uitgaan dat de sensor exact hetzelfde is in ze alledrie.
                      Zo kunnen...



                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Het verschil in kleurdiepte en dynamisch bereik kan te maken hebben met de laagste ISO waarden, bv ISO100 bij de ene en ISO200 bij een ander. Ze laten namelijk de waarden zien bij de laagste ISO mogelijk.

                      Voor de ISO cijfers : kan zijn dat bij sommige modellen ze ruisreductie toepassen op RAW files. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar kan een verklaring zijn.

                      Je ziet iets gelijkaardigs bij de Nex-5N en Nex-F3. DxOMark
                      Omdat de Nex-F3 tot ISO200 gaat zijn de waarden voor kleurdiepte en dynamisch bereik lager, de Nex-5N gaat tot ISO100.
                      Bij ISO is er een hoger cijfer voor de Nex-F3 omdat er 'waarschijnlijk' ruisreductie wordt toegepast op RAW files.
                      Zou ook kunnen natuurlijk. Altijd interessant om wat bij te leren.
                      Wat mij dan opvalt is het (grote?) verschil in de low-light iso tussen de EPM2 (932) en de O-MD (826) zou dit in de praktijk merkbaar moeten zijn met de 45mm 1:1.8 bvb?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus Pen E-PL5

                        Natuurlijk meten ze niet één sensor één keer, maar middelen ze dat uit naar één karakteristiek.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus Pen E-PL5

                          Iemand ervaring met de kitlens: 14-42mm II ? Zou misschien nog even kunnen wachten totdat enkel de body besteld kan worden, want zou graag de M.Zuiko 45mm f1.8 hebben. En de 17mm f1.8, en de 75mm f1.8, en de ED 60mm macro f2.8, en de pana....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus Pen E-PL5

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
                            Niemand een grondige uitleg op bovenstaande?
                            Ik denk dat je een beetje veel waarde hecht aan DXO
                            Het zelfde verhaal voor bv de Canon 70-200 mkII die ook slechter scoort dan de MKI .. en de score ligt dan nog belachelijk laag ook .... degenen die de mkII hebben zullen dit volmondig ontkrachten

                            Maar los van dat.. blijkt uit een samenvoeging van alle reviews die er al geweest zijn over de EPL5.. dat de prestaties op sensorvlak, op zijn minst evenredig zijn met de de OMD.
                            Zelfde verhaal voor de EPM2.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olympus Pen E-PL5

                              In het magazine van de sponsor staat er nu een testverslag van in. Er wordt daarin vermeld dat de EPL5 niet de snelste is onder de systeemcamera's, maar welke is dan wel de snelste, want dat wordt nergens vermeld.

                              Comment

                              Working...
                              X