Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Babyfotografie: welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Babyfotografie: welke lens?

    Mijn vrouw en ik verwachten in mei ons eerste kindje. En uiteraard willen we deze mooi op de gevoelige plaat vastleggen. Voor algemene fotografie heb ik een 17-50 lens van Tamron. En daar ben ik erg tevreden mee. Echter, sinds vorig jaar heb een canon 85mm 1.8 lens. Sindsdien ben ik toch wel erg weg van deze primes.

    Er is een budget van maximaal 450 euro en ik heb twee lenzen uitgezocht voor mijn babyfotografie. Ik woon in een vrij donker huis, dus een lichtsterke lens is gewenst:

    -sigma 30mm 1.4
    -canon 50 mm 1.4

    Ik kan nog geen keuze maken. Welke lens is volgens jullie het meest geschikt voor mijn doel? Mijn camera is een canon 350D.
    Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

  • #2
    Re: Babyfotografie: welke lens?

    Met google veel informatie gevonden. Ook topics van hier op het forum ;-)
    Google zoek link........

    Comment


    • #3
      Re: Babyfotografie: welke lens?

      Hi. Ik heb inderdaad op google en deze website veel informatie gevonden. Echter, er staan zoveel verschillende meningen en informatie. Ik hecht veel waarde aan jullie mening, vandaar de vraag.
      Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

      Comment


      • #4
        Re: Babyfotografie: welke lens?

        als het binnen het budget valt kies ik voor eigen merk objectieven, indien het goedkoper moet desnoods vreemd merk.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Babyfotografie: welke lens?

          Soms is het bij een ander merk wel beter, zoals de Sigma 50mm 1.4.

          Comment


          • #6
            Re: Babyfotografie: welke lens?

            Aangezien je al een 85mm hebt zou ik eerder voor de 30mm gaan. Anders is het bijna niet de moeite om van lens te wisselen.

            Comment


            • #7
              Re: Babyfotografie: welke lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
              Aangezien je al een 85mm hebt zou ik eerder voor de 30mm gaan. Anders is het bijna niet de moeite om van lens te wisselen.
              Daar heb je deels gelijk in, maar met een crop-camera is dat verschil toch al heel fors, hoor. Ik vind de sigma een prachtlens, maar twijfel nog een beetje aan of ie voor babyfotografie voldoet.
              Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

              Comment


              • #8
                Re: Babyfotografie: welke lens?

                Een macro zou ik aanraden dat heb ik enorm gemist.
                twitter: @kdecaluwe
                Nikon - Mac

                Comment


                • #9
                  Re: Babyfotografie: welke lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door kdecaluwe Bekijk bericht
                  Een macro zou ik aanraden dat heb ik enorm gemist.
                  Aha. Kun je dat iets meer toelichten?
                  Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

                  Comment


                  • #10
                    Re: Babyfotografie: welke lens?

                    Proficiat!
                    http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Babyfotografie: welke lens?

                      Hartelijke proficiatering met de landing van jullie 1ste pagadder!
                      Wanneer je los uit de pols (lees: okay fancy baby shots) een baby'tje wenst te schieten neem je beter een scherp lensje dat naast het scherptepunt niet teveel detail pakt. Je wil details scherp in beeld brengen terwijl er bij baby's ook altijd brokskes, oneffenheden, vlekjes, puistjes, ... allerhande typische onleuke babykwesties zijn die je uit beeld wenst te houden (eerder oof). Typisch iets wat je vol-open op f1.4, naar gelang onderwerpstafstand op zoom f4.0, kan gebruiken. Zodus allereerst een groot open diafragma om de oneffenheden op je baby'tje in oof te plaatsen, anderzijds gebruik je ook best een vlakke belichting (wat tevens ook oneffenheden verbergt). Een standaard setup is dan ook bvb een baby'tje dat in de hospitaalkamer voor het raam wordt gerold en met grijzig natuurlijk invallicht, met 85, of 50mm op f1.6 wordt geschoten, focus op de oogjes. Een achterliggende wit doek, ongeacht textuur, dat in oof wordt uitgesmeerd (desnoods nadien opgehaald in raw) doet daarbij wonderen. Been there, done that. Eenvoudig maar goed. Als je dus een crop formaat camera hebt wil je niet voorbij de 50mm gaan. En wat je wil is in feite een centraal scherp lensje, dat daarnaast door gebruik met volopen F -stop desnoods toestanden verbergt....
                      Anyway, zoïets zou 'k met een Sigma 50/1.4 doen.
                      +1 voor playerofwar in post #5.

                      Veel succes.
                      F.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Babyfotografie: welke lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dexter29 Bekijk bericht
                        Aha. Kun je dat iets meer toelichten?
                        Ik heb veel met een 50mm 1.4 foto's gemaakt, dat lukt als je niet te veel details wil. Graag had ik wat details van handen en voeten gewild en dan stel je vast dat een 50mm 1.4 niet dicht genoeg kan focussen. Met een macro kan je ook gewone portretten maken, dus daarom zou mijn keuze naar een macro gaan, baby's zijn zo klein hé :-)
                        twitter: @kdecaluwe
                        Nikon - Mac

                        Comment


                        • #13
                          Re: Babyfotografie: welke lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door kdecaluwe Bekijk bericht
                          Ik heb veel met een 50mm 1.4 foto's gemaakt, dat lukt als je niet te veel details wil. Graag had ik wat details van handen en voeten gewild en dan stel je vast dat een 50mm 1.4 niet dicht genoeg kan focussen. Met een macro kan je ook gewone portretten maken, dus daarom zou mijn keuze naar een macro gaan, baby's zijn zo klein hé :-)
                          Ah. Bedoel je dan echt alleen een handje, of een voetje op een foto?
                          Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Babyfotografie: welke lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                            Hartelijke proficiatering met de landing van jullie 1ste pagadder!
                            Wanneer je los uit de pols (lees: okay fancy baby shots) een baby'tje wenst te schieten neem je beter een scherp lensje dat naast het scherptepunt niet teveel detail pakt. Je wil details scherp in beeld brengen terwijl er bij baby's ook altijd brokskes, oneffenheden, vlekjes, puistjes, ... allerhande typische onleuke babykwesties zijn die je uit beeld wenst te houden (eerder oof). Typisch iets wat je vol-open op f1.4, naar gelang onderwerpstafstand op zoom f4.0, kan gebruiken. Zodus allereerst een groot open diafragma om de oneffenheden op je baby'tje in oof te plaatsen, anderzijds gebruik je ook best een vlakke belichting (wat tevens ook oneffenheden verbergt). Een standaard setup is dan ook bvb een baby'tje dat in de hospitaalkamer voor het raam wordt gerold en met grijzig natuurlijk invallicht, met 85, of 50mm op f1.6 wordt geschoten, focus op de oogjes. Een achterliggende wit doek, ongeacht textuur, dat in oof wordt uitgesmeerd (desnoods nadien opgehaald in raw) doet daarbij wonderen. Been there, done that. Eenvoudig maar goed. Als je dus een crop formaat camera hebt wil je niet voorbij de 50mm gaan. En wat je wil is in feite een centraal scherp lensje, dat daarnaast door gebruik met volopen F -stop desnoods toestanden verbergt....
                            Anyway, zoïets zou 'k met een Sigma 50/1.4 doen.
                            +1 voor playerofwar in post #5.

                            Veel succes.
                            F.
                            Dank voor deze zéér uitgebreide informatie. Het prijsverschil tussen de Sigma en de Canon is met de huidige cashback-actie 150 euro. Is het verschil in kwaliteit dat verschil waard? Ik lees veel recensies, waarbij de ene keer het kwartje de kant van de Canon opvalt en de andere keer de Sigma.
                            Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

                            Comment


                            • #15
                              Re: Babyfotografie: welke lens?

                              Je hebt al een 17-55 2.8 en een 85 1.8. Aan de lenzen zal het dus niet liggen, dus moet je het elders gaan zoeken.

                              Licht misschien?

                              Al eens gedacht aan een goede externe flits, via een diffuser(meestal meegeleverd) of indirect flitsen, reflectiescherm (kost niet veel) of voor uw budget heb je al een kleine flitsinstallatie.

                              Ik heb de laatste jaren al heel wat babyfoto's gemaakt van de kleinkinderen. Ik gebruik meestal de 24-70 (op FF), dit is vergelijkbaar met jouw 17/50. Maar het is het licht dat je foto maakt, en hier veranderd een 2.8 tov een 1.8 of een 1.4 wel iets, maar verwacht daar geen wonderen van. Je zal creatief moeten zijn met het licht en investeringen in die richting lijken me eerder nuttig dan in obejectieven.

                              Comment

                              Working...
                              X