Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door het bos de bomen niet meer zien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Door het bos de bomen niet meer zien

    Hoi allemaal,

    Ben totaal nieuw hier, en heb inderdaad nog niet veel gezocht op dit forum maar had de volgende vraag:

    Ik volg een jaartje avondopleiding fotografie omdat me dit al jaren boeide.
    Ik heb me vorig jaar een nieuwe d90 met kitlens 18-105 aangekocht.

    Ondertussen heb ik een 35mm 1.8 bijgekocht. Heb ze eigenlijk nog niet zoveel gebruikt.

    Ik verwacht binnenkort mijn eerste kindje en ben op zoek naar een betere lens dan de 18-105. Op zich is deze niet verkeerd hoor, maar zou wat meer lichtsterkte willen.
    Ik dacht aan een Nikkor 17-55 2.8 2de hands voor 725 euro of een 2de hands 24-70mm.
    Mijn lesgever raadt de eerste af, omdat het een dx lens is ze ook al wat ouder is. Het doel erna is de 24-70 of 17-55 aan te vullen met een 70-200 2.8.
    Beide lenzen zijn overkill op een d90.
    Ik fotograaf eigenlijk veel rond de 20 en 50 mm.

    Zouden jullie me adviseren een bijkomende lens te kopen of te wachten en de techniek nog wat beter onder de knie te krijgen?
    Of een totaal ander advies. Of als iemand een lens wil verkopen mag altijd posten.

    Tamron en sigma, daar heb ik het niet zo voor maar heb ze niet kunnen proberen tot op heden. Vele in de klas hebben wel zulke merken en de foto's zien er toch niet slecht uit.

    Enfin ik ben eens benieuwd naar jullie advies.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Door het bos de bomen niet meer zien

    aangezien je aangeeft meestal tussen 20-50mm te fotograferen: zou je de 20-24mm range kunnen missen? Anders is de keuze snel gemaakt!Niet iedereen wil zijn groothoek inleveren, en als beide lenzen vergelijkbaar zijn met deze van canon zijn het beide gewoon heel kwalitiatieve lenzen

    Comment


    • #3
      Re: Door het bos de bomen niet meer zien

      Als je met die 18-105 enkel lichtsterkte mist maar ze voldoet verder, dan houden hé met zo'n bereik, tenminste als allround lens, voor op stap of zo...

      Neem er gewoon die 24-70/2.8 (of een alternatief van Tamron of Sigma) bij als portretzoom. Bij feestjes en zo is dat toch een heel stuk handiger dan de beperkingen die een prime je oplegt.
      Zowel Tamron als Sigma hebben heel recente competitieve ontwerpen, maar ook een oudere Tamron 28-75/2.8 DI doet het goed hoor (en is bovendien in verhouding klein/licht en goedkoop).

      En die 35/1.8 zou ik zeker ook houden. Die is als lichtsterke lens altijd interessant, of het nu thuis is, of ergens op reis bij bezoek aan museum of historisch gebouw, of 's avonds bij het kampvuur...
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment

      Working...
      X