Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fisheye voor canon 1D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fisheye voor canon 1D

    ik had vroeger de XXD reeks met crop 1.6 maar nu eef fullframe en 1D (crop 1.3) waar mijn huidige sigma 10mm fisheye niet meer op werkt. welke koop ik nu best dan? gr

  • #2
    Re: fisheye voor canon 1D

    Een tweedehands Canon 15mm, of een Sigma 15mm.
    De Canon 15mm kan je nieuw niet meer kopen (tenzij ze er nog ergens eentje hebben liggen), want die is vervangen door de veel duurdere 8-15mm f4 L Fisheye (dat lijkt mij een heel leuke lens, maar ik vind ze te duur voor het aantal foto's dat ik er per jaar mee zou maken)..

    Ik gebruik zelf een Sigma 15mm Fisheye, en die voldoet prima op de 1D MKIII, en ook op de 5D MKIII.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: fisheye voor canon 1D

      Ik gebruik een Sigma 8mm 3.5 met een 40D en een 1DMkII.

      Of deze zou werken op een FF weet ik niet maar op de 1.3 crop werkt die goed.


      Mvg

      Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

      Comment


      • #4
        Re: fisheye voor canon 1D

        je zou ook eens kunnen kijken naar de goedkope (maar wel heel goede !!) Samyang, welliswaar handmatig focussen, maar bij een fischeye lens is dat vrij eenvoudig alles na 1 meter is al scherp.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: fisheye voor canon 1D

          Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
          ik had vroeger de XXD reeks met crop 1.6 maar nu eef fullframe en 1D (crop 1.3) waar mijn huidige sigma 10mm fisheye niet meer op werkt.
          Waarom zou die niet werken? Het is een DC lens en geen EFs lens. Misschien worden de randjes wat slecht of zijn ze afwezig.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: fisheye voor canon 1D

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom zou die niet werken? Het is een DC lens en geen EFs lens. Misschien worden de randjes wat slecht of zijn ze afwezig.
            Je krijgt een ander effect als met een full-frame fisheye, er zit dan een zwarte rand rond de foto als je die Sigma 10mm op een full-frame of een camera met een grotere sensor dan 1,5 of 1,6x cropfactor gebruikt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: fisheye voor canon 1D

              Er zitten inderdaad zwarte randen in de hoeken, omdat het een 10mm is, zelfs op mijn 1D geeft hij lichte randen, wat niet de bedoeling is.
              Is een Samyang altijd manueel focus?

              Comment


              • #8
                Re: fisheye voor canon 1D

                De Samyang heeft geen autofocus, en omdat die gemaakt is voor crop camera's zal die op een full-frame of een 1,3x crop ook niet het hele beeld kunnen weergeven, de randen worden dus ook zwart.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: fisheye voor canon 1D

                  wil je echt fisheye-effect of wil je UWA?

                  in het geval van UWA zeker ook eens de 14mm L f2.8 bekijken, geweldig lensje dat hier op de 5dII en 1dIV wordt gebruikt, met weinig tot geen vervorming, en mooie kleuren.

                  mvg, Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                  Comment


                  • #10
                    Re: fisheye voor canon 1D

                    Ik heb op alle 1.3x toestellen die ik heb gehad altijd met een Peleng gewerkt.

                    Goedkoop, scherp en zonder AF, want dat zorgt bij actiefotografie toch alleen maar voor meer missers... en voor de stilstaande beelden heb je ook al geen AF nodig

                    Daarna (na overstap op 7D) gebruikte ik de Falcon 8mm (Samyang,...) en daar ben ik ook reuze tevreden van. Iets minder scherp volopen dan de Peleng maar véél beter van bouwkwaliteit en de lens is toch nog minimaal beschermd door de ingebouwde zonnekap.
                    Deze lens gebruik ik nu nog steeds, al is het op een 5dII
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: fisheye voor canon 1D

                      Daar was ik ook al naar het kijken, maar ook moeilijk te vinden binnen de week hé...

                      Gr

                      Comment


                      • #12
                        Re: fisheye voor canon 1D

                        Als Turnhout niet te ver is...
                        KLIK

                        voor die prijs is het niet eens de moeite om tweedehands te zoeken imo
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: fisheye voor canon 1D

                          Waar heb jij die van jou gekocht? Dan eerder een peleng dan samyang?

                          Comment


                          • #14
                            Re: fisheye voor canon 1D

                            Mijn Peleng heb ik lang geleden voor 150 euro nieuw in Rusland gekocht (niet in persoon maar met de post weliswaar)
                            Als je het niet erg vind dat je foto er zo gaan uitzien, zou ik absoluut voor de Samyang gaan. (zou ik alleszins doen)
                            Of je kan de zonnekap eraf zagen, iets wat velen doen voor gebruik op FF

                            + Peleng
                            • Scherper volopen

                            - Peleng
                            • Lensdop valt er na een tijd vanzelf van
                            • Zeer fragiele frontlens (geen bescherming van zonnekap)
                            • Ongelijkmatige coating op frontelement (niet dat ik daar ooit iets van gemerkt heb op de foto's)
                            • Lens zelf valt na een tijd ook uit elkaar (zonder zeveren, ze is eens gewoon in 2 stukken uit elkaar gevallen tijdens het fotograferen)
                            • Rommelig systeem voor diafragmacontrole (traploos en per stop, 2 ringen dus)

                            + Samyang
                            • Zonnekap (bescherming van frontelement !)
                            • Voelt degelijker en moderner aan
                            • Werkt veel fijner, praktischer qua bediening, feeling, balans icm de camera

                            - Samyang
                            • is volopen vrij soft, maar perfect bruikbaar vanaf f5.6


                            Er zijn ongetwijfeld nog puntjes, maar dit is waar ik momenteel kan opkomen
                            Let op dat dit ook enkel mijn ervaringen zijn met 2 exemplaren van de Peleng en 1 Samyang
                            Last edited by Matthias; 23 november 2012, 15:49.
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: fisheye voor canon 1D

                              De Samyang FE 8mm ziet er op een 1D3 zo uit :

                              Er zijn dus ook zwarte randen te zien.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X