Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

domme inschattingsfout

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • domme inschattingsfout

    Gisteren liep ik in een deel van natuurgebied Kennemerland waar grote grazers loslopen: schotse hooglanders, schapen en konik paarden en shetlanders. Had van gepaste afstand een paar plaatjes van de hooglanders gemaakt en toen (omdat ze op het pad lagen) een andere route gekozen. Daar kwam ik de paarden tegen, ook weer op het pad. Weer van gepaste afstand wat plaatjes geschoten en toen begon de kudden over het pad van me weg te lopen en besloot ik er rustig op dezelfde afstand achteraan te lopen in de hoop elders een ruime boog om ze heen te kunnen maken, daar was de begroeing hier namelijk te dicht voor. Grote fout van mijn kant zo bleek al snel, ik zie achter in de kudde een paard omdraaien en even naast het pad blijven staan, ik zie oren naar achteren draaien en de hele kudde keert om. Ik ga ondanks de dichte begroeing van het pad af en begin, af en toe achterom kijkend weg te lopen van de kudde. Te laat, de hengst was duidelijk geïrriteerd door mijn afwezigheid en aan z'n lichaamstaal zag ik dat het tijd was om sewrieus te gaan lopen Vevolgens zet meneer in een flinke draf écht de achtervolging in en ben ik holderdebolder door de dichte begroeing écht gaan rennen tot ik de kudde niet meer kon zien. Fout zal ongetwijfeld aan mijn kant hebben gelegen, maar ik ben toch wel behoorlijk geschrokken moet ik eerlijk zeggen. Laatste plaatje voor ik ging rennen


  • #2
    Re: domme inschattingsfout

    Hahahaha !! Ja amai zeg, maar toch nog scherpe foto's kunnen maken, zo scherp zeg!
    De volgende keer je beter camoufleren he. Zoals in de jommekesboeken.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

    Comment


    • #3
      Re: domme inschattingsfout

      Run forrest, run!!!!

      tja, "wilde" paarden kunnen best wat aan, het moet al heel dichte begroeiing zijn eer ze het opgeven (als jij erdoor kan, zei meestal ook...), en deze paarden zijn mensen gewoon wat het nog moeilijker maakt om ze in te schatten.
      Blij dat je dit gewoon van thuis kunt sturen en niet vanuit een ziekenhuis

      Wel een aparte foto en verhaal!!

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: domme inschattingsfout

        In 'mijn' natuurgebied (Hobokense Polders) zitten er ook Koniks, maar 4 en allevier hengsten. Daarentegen, een hele kudde, merries met hengsten reageert misschien anders, maar ik heb nog nooit problemen gehad met de Koniks. Ze zullen ook eerder vluchten dan aanvallen.

        Ik heb al wel eens gehad dat ik nogal verscholen in de struiken zat en ze ineens achter mij stonden, maar ze schrokken nog harder dan ik en kozen n andere weg.

        Het zijn geen echt 'wilde' paarden, maar ik zou toch altijd wel 25 meter afstand houden, zeker als er ook veulens zijn of het bronstseizoen is.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: domme inschattingsfout

          Er waren een paar merries drachtig, vermoed dus dat de hengst gewoon zijn dames wilde beschermen tegen wat hij als dreiging zag op dat moment. Ik had wel eens gehoord dat paarden een hond doodschoppen, maar had niet verwacht dat ze de confrontatie met een mens op zouden zoeken.

          Comment


          • #6
            Re: domme inschattingsfout

            Het zijn geen echt wilde dieren, maar zelfs tamme paarden zijn nog altijd veel gevaarlijker dan bv n hond. Ik heb het er niet zo voor.

            Bij de Galloways kan je bij manier van spreken een kind op de rug zetten of aan hun staart trekken, maar paarden zijn toch minder mak of voorspelbaar.

            Gelukkig is t goed afgelopen.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: domme inschattingsfout

              En net het omgekeerde doen: Veel lawaai, je groot maken (en desnoods een paar keer die speedlight laten afgaan ) ?

              Comment


              • #8
                Re: domme inschattingsfout

                Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                maar had niet verwacht dat ze de confrontatie met een mens op zouden zoeken.
                misschien zagen de paarden het omgekeerd......
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: domme inschattingsfout

                  Mooi verhaaltje om bij je foto's te vertellen.
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: domme inschattingsfout

                    Zoals zo vaak: het boek is beter...

                    Comment


                    • #11
                      Re: domme inschattingsfout

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      En net het omgekeerde doen: Veel lawaai, je groot maken (en desnoods een paar keer die speedlight laten afgaan ) ?
                      Dan waren de risico's nog veel groter: ofwel voelt de kudde zich bedreigt en valt aan zonder genade ofwel lopen ze weg uit angst en is er een kans dat ze een trauma oplopen .

                      Comment


                      • #12
                        Re: domme inschattingsfout

                        Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                        ...Te laat, de hengst was duidelijk geïrriteerd door mijn afwezigheid...
                        Sterk verhaal! Toch moest ik glimlachen om die typo. Die hengst wilde dus dat je bleef?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: domme inschattingsfout

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Sterk verhaal! Toch moest ik glimlachen om die typo. Die hengst wilde dus dat je bleef?
                          gniffel, dat had ik nog niet gezien.

                          Comment


                          • #14
                            Re: domme inschattingsfout

                            Wel Antoinette, dat doet me denken aan hetgeen ik heb meegemaakt. Op de Col de Jau worden de koeien "in het wild" gezet voor de hele zomerperiode. Bij bepaalde kuddes loopt ook wel een stier mee. Tijdens mijn tochtje naar de top kruiste ik hun pad en werd ik achternagehold door mijnheer stier. Zijn vrouwtjes achter hem aan. Gelukkig was er de herdershut even verder om te schuilen. Ik heb de ingang gebarricadeerd met stokken. Maar ik heb er wel bijna een halve dag gezeten. Mijn hond durfde ook niet naar buiten komen.
                            In de late namiddag kwam de boer even zijn kudde controleren en dankzij deze kon ik uit mijn schuilplaats.(anders zat ik er misschien nog )
                            De landbouwer vertelde me dat de "heren" van de kudde een wandelaar eigenlijk bezien als "concurrentie". En daarmee echt in de aanval kunnen gaan.

                            Sedert dit voorval ben ik doodsbang van koeien en zeker van stieren.
                            Touch the Earth...Gently
                            www.passionsenfrance.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: domme inschattingsfout

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                              Vevolgens zet meneer in een flinke draf écht de achtervolging in en ben ik holderdebolder door de dichte begroeing écht gaan rennen tot ik de kudde niet meer kon zien.
                              héhé
                              Grt, Amaat
                              The fun begins where the road ends
                              BD Lidnummer : BD2057BE

                              Comment

                              Working...
                              X