Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 vragen: zelfstandige na pensioen - overname eenmanszaak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 vragen: zelfstandige na pensioen - overname eenmanszaak

    hallo

    Ik heb proberen op te zoeken hoeveel iemand na het pensioen nog mag bijverdienen. Het gaat over iemand van +65 en geen kinderen ten laste, dan zie ik 2 bedragen terugkomen die je maximum mag verdienen per jaar (+-17000 en 21000) zonder dat je pensioen in gevaar komt. Maar wat houdt dit bedrag in ? Je volledige inkomen incl. pensioen, of enkel wat je erbovenop bijverdient ? Want zover ben ik nog niet mee met die hele administratie

    En is het moeilijk om een eenmanszaak over te nemen van iemand ? Ik heb een vriendin die wilt stoppen, maar dan kan het wel geld kosten om te stoppen, aangezien er wrs nog wel wat investeringen lopende zijn in de boekhouding en die btw moet dan teruggegeven worden (denk ik). De boekhouder heeft de vraag enkele weken geleden al gekregen maar tot nu toe nog altijd geen antwoord gehad over wat ongeveer de kosten zouden zijn om te stoppen. De hele handel zou dan misschien gewoon overgenomen kunnen worden.

    Ik kan dat over pensioen volgende week eens bij Unizo vragen, maar enerzijds wisten ze me bij de vorige afspraak eigenlijk niet veel uitleg te geven en anderzijds weten jullie er meestal wel redelijk veel over.
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

  • #2
    Re: 2 vragen: zelfstandige na pensioen - overname eenmanszaak



    Rustpensioen of Rust- en overlevingspensioen >
    b) zelfstandige of helper - netto
    vanaf de wettelijke pensioenleeftijd
    zonder kind ten laste € 17.149,19
    met kind ten laste € 20.859,98
    ---
    c) werknemer + zelfstandige (gelijktijdig of achtereenvolgend) - 80% bruto + netto
    vanaf de wettelijke pensioenleeftijd
    zonder kind ten laste € 17.149,19
    met kind ten laste € 20.859,98
    Contacteer het RSVZ voor juiste info
    Never resist temptation or it could go away...
    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

    Comment


    • #3
      Re: 2 vragen: zelfstandige na pensioen - overname eenmanszaak

      mijn vriendin heet een weduwepensioen.

      zij werkt momenteel part-time en in bijberoep.
      haar partime en bijberoep mogen samen niet meer dan een slordige €21.000 (ik weet nu het juiste bedrag niet) opbrengen vooralleer ze haar weduwe pensioen kwijtspeelt.

      ik weet nu wel niet of weduwepensioen en een gewoon pensioen hetzelfde zijn qua wet of regels maar zou me verwonderen als hier andere regels op gelden.

      Comment


      • #4
        Re: 2 vragen: zelfstandige na pensioen - overname eenmanszaak

        Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
        ik weet nu wel niet of weduwepensioen en een gewoon pensioen hetzelfde zijn qua wet of regels maar zou me verwonderen als hier andere regels op gelden.
        = Overlevingspensioen



        off: eigenlijk hoort dit topic in Chit Chat te staan
        Never resist temptation or it could go away...
        Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

        Comment


        • #5
          Re: 2 vragen: zelfstandige na pensioen - overname eenmanszaak

          "Bovendien mag uw inkomen uit die activiteit een bepaald bedrag niet overschrijden."

          Ik denk dat het dan ook gaat over het bedrag dat bijverdiend wordt, maar ik zal eens bellen.
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

          Comment

          Working...
          X