Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

    Een van de komende weken koop ik mijn eerste reflexcamera.
    Na enig opzoekingswerk twijfel ik tussen de nikon 5100; canon eos 600 en de sony alpha 37 of 57. Volgens een test tussen deze die ik las op internet; zijn deze min of meer gelijkaardig.

    Momenteel gaat mijn voorkeur naar de nikon 5100 omdat die momenteel gezakt is in prijs doordat de 5200 uitkomt. Wat denken jullie?

    (een verkoper van in een foto-winkel; vertelde me dat een Nikon j1 of v1; alles kan wat een reflexcamera kan) => wat ik maar 'met een korreltje zout' neem

    doel: scherpe foto's van bewegende kinderen; goede foto's in donkere omgevingen en mooie HD-videobeelden

    Bedoeling is om zeker zo snel mogelijk cursussen fotografie te volgen.

  • #2
    Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

    De genoemde toestellen zullen allemaal scherpe foto's maken.
    Het resultaat van je foto's (bewegende kinderen; goede foto's in donkere omgevingen) zal vooral komen van je lens.
    Je hebt een licht gevoelige lens nodig, hou er rekening mee dat die wel eens evenveel als je body kan kosten.
    Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

    Comment


    • #3
      Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

      In een donkere omgeving wint de D5100, video is ook goed met deze (al is de D5200 nog een stuk beter qua video).
      Als lens zou ik beginnen met een 18-105 en een 35mm 1.8.
      Last edited by playerofwar; 11 november 2012, 18:31.

      Comment


      • #4
        Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

        hoe weet jij dat de 5200 zoveel beter is ?
        ervaring met het toestel?

        Comment


        • #5
          Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

          Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
          hoe weet jij dat de 5200 zoveel beter is ?
          ervaring met het toestel?
          Daar moest nog achter: qua video. (heb ik net aangepast) D5200 video
          Dit is nog beter dan de D5100 en D7000 (waar ik enorm veel video mee doe).

          Comment


          • #6
            Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

            Hallo,

            Ik raad u aan om eens naar een speciaalzaak te gaan en de camera's eens te hanteren... Ik was ook volledig overtuigd, na het lezen van vele reviews, om een Nikon 5100 aan te schaffen maar na de Canon 650D in de hand gehad te hebben ben ik volledig van gedacht veranderd ! Ik ben naar Konijnenberg in Turnhout geweest waar ik een uitgebreide en proffessionele uitleg gekregen heb over de toestellen, dit heeft er mede toe geleid om voor de Canon 650D te gaan.

            groeten,

            Comment


            • #7
              Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

              de sony a57 (a37) is toch een meer geavanceerd toestel dan de andere die je opnoemt, heeft een elektronische zoeker (EVF).
              je behoudt snelle autofocus in Live view wat niet het geval is met de andere toestellen en ze zijn daarbij heel snel (10 beelden/sec voor a57)
              het zelfde geldt voor video waar ook snelle autofocus en lichtmeting behouden blijft bij de sony's

              om opnames te maken van beweging (bvb spelende kinderen) in live-view of video mode zijn de nikons of de canon 600 totaal niet geschikt.
              verder raad ik je ook aan een toestel te nemen met een opklapbaar LCD scherm

              Comment


              • #8
                Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

                Ik zou eens in de koopjeshoek kijken van dit forum. Worden regelmatig aan
                behoorlijke prijzen heel fijne en jonge toestellen van de hand gedaan...

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  de sony a57 (a37) is toch een meer geavanceerd toestel dan de andere die je opnoemt, heeft een elektronische zoeker (EVF).
                  je behoudt snelle autofocus in Live view wat niet het geval is met de andere toestellen en ze zijn daarbij heel snel (10 beelden/sec voor a57)
                  het zelfde geldt voor video waar ook snelle autofocus en lichtmeting behouden blijft bij de sony's

                  om opnames te maken van beweging (bvb spelende kinderen) in live-view of video mode zijn de nikons of de canon 600 totaal niet geschikt.
                  verder raad ik je ook aan een toestel te nemen met een opklapbaar LCD scherm
                  Zucht, meneer objectief... Waarom zou je perse liveview moeten gebruiken voor deze toepassingen? Daarnaast voor de vele voordelen van de sony kan je net zo veel nadelen op noemen.

                  Ik zou lekker eens alle drie de toestellen in de winkel proberen en kijken wat je het meeste aan staat. Ze zijn in ieder geval alle 3 erg goed. De opvolger van de d5100, de d5200 heeft een sensor die erg goed uit de test komt. Daarnaast heeft deze camera de autofocus van de nikon d7000 gekregen wat hem weer een stuk sneller en accurater maakt. Mocht je budget het toelaten dan is het zeker de moeite om dit te laten mee wegen. Qua filmen staat canon over het algemeen het beste bekend als ik het goed begrepen heb?
                  Groeten Remco.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop reflexcamera; jullie mening gevraagd?

                    Ik zou kiezen tussen de Canon 650D en de Sony A57 met hun respectievelijke 18-135mm lens. De 18-55 kitlens van beide zou ik toch proberen te vermijden.

                    De 650D heeft als eerste Canon nu ook PDAF on sensor waardoor je ook (fasedetectie)AF hebt tijdens filmen en live view maar zit nog niet op het niveau vd SLT's.
                    Persoonlijk vind ik de JPEG's vd A57 beter als de 650D of D5100. Er zit meer scherpte en detail in.
                    AF en aantal fps, de A57 wint hier ook met 8/10 of zelfs 12fps in 1.4x crop mode.

                    Bewegende kinderen en donkere omgeving, daar heeft een dslr het ook moeilijk mee, dus verwacht geen wonderen. ISO1600 is zo een beetje de limiet voor een crop camera, ga je hoger dan gaat de kwaliteit toch achteruit.
                    En voor snelle AF moet je een goede body hebben maar ook een goede lens. Voor een 70-200/2.8 bijvoorbeeld van Sigma ben je toch al gauw 1000€ kwijt.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment

                    Working...
                    X