Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lens voor zaalsport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon lens voor zaalsport

    Gegroet Allen,

    ik ben van plan een lichtsterke lens bij te kopen voor mijn D90.
    vooral voor zaalsport (volleybal enz) te fotograferen en binnenhuis, feestjes, enz...

    nu ben ik aan het twijfelen tussen enkele mogelijkheden.

    1. een primelens ,ik denk dat een 50mm het beste is maar is het een groot verschil tussen f1.4 of f1.8 (buiten dat de prijs het dubbele is)
    om dan naar punt 2 te gaan, is het nog meer verschil om naar f2.8 te gaan want dan de voorkeur naar een zoomlens nemen...

    2. een zoomlens had ik er 2 op het oog de tamron 17/50 en 28/75 f2.8
    ik denk dat de 17/50 het beste is voor feestjes enzo maar de 28/75 dan weer beter voor de sport qua bereik...

    van de 17/50 is er 1 met en 1 zonder beeldstabilisatie .. groot verschil of niet ? scheelt 100€


    en kan ik een AF-D nemen of werkt een AF-S sneller met ingebouwde focus ?

    en nog 1 vraagje waar ik mee zit...
    stel , ik heb een 50mm f1.8 en een 18/200 3.5-5.6 (op 50mm f4.8)
    als ik met de 50mm 1.8 een foto neem met diafragma op 8 en met de 18/200 op 50mm en diafragma ook op 8
    is de kwaliteit dan hetzelfde of is de f1.8 niet alleen een aanduiding op het grootste diafragma dat gebruikt kan worden ?

    of kan met de 50mm 1.8 en diafragma op 8 een lagere iso of grotere sluitersnelheid gebruikt worden tov de 18/200 op dezelfde stand.

    natuurlijk het budget is 400 euro... max 500.

    tijdens het typen van deze text denk ik toch meer voor de tamron 17/50 te gaan, alleen met of zonder VC ... ?
    ik zou ze ook gebruiken voor binnenhuis foto's van kasten dat wij geplaatst hebben te maken...
    eigenlijk zou ik ze alledrie(4) eens moeten meenemen naar een match om te testen en vergelijken :-)


    alvast bedankt voor de reacties.

    met vriendelijke groeten
    Svenny007
    Groeten Svenny007
    Lier (BE)

    (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

  • #2
    Re: Nikon lens voor zaalsport

    Mss eens kijken naar een 2e hands Tamron of Sigma 70-200 2.8 ?

    Heb de 28-75 van Tamron destijds ook gehad, topper ! Buiten de minder bouwkwaliteit moet deze zeker niet onderdoen voor het origineel. Zelfde geld voor de 70-200
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon lens voor zaalsport

      Bij zaalsporten is een 70-200 f2,8 een heel goede keuze (voldoende lichtsterk, en een handig zoombereik), maar die kost meer dan 500 euro.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Nikon lens voor zaalsport

        Oorspronkelijk geplaatst door svenny007 Bekijk bericht

        ik ben van plan een lichtsterke lens bij te kopen voor mijn D90.
        vooral voor zaalsport (volleybal enz) te fotograferen en binnenhuis, feestjes, enz...
        veel hangt af van het aanwezige licht in de zaal. Als dit volleybal op hoog niveau is dan zal er vermoedelijk veel licht zijn, doch op provinciaal niveau of jeugd dan is het soms bedroevend.
        Ik heb wel wat ervaring met Basketbal in donkere zalen. zie click

        practisch werk je in een donkere zaal liefst met een F1.4 lens (ik gebruik meestal een 85mm) en ISO op 1600 of hoger. Een F2.8 lens zal alleen werken als je in een goed verlichte zaal kan werken.

        binnen in huis echter zijn dergelijke lenzen te lang en is een 35mm f1.8 een ideaal bereik...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Nikon lens voor zaalsport

          F8 = f8 op 10mm en op een 800mm lens. Of de kwaliteit van de foto's hetzelfde is, hangt af van de kwaliteit van de lens, maar de belichting zal hetzelfde zijn.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon lens voor zaalsport

            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Mss eens kijken naar een 2e hands Tamron of Sigma 70-200 2.8 ?

            Heb de 28-75 van Tamron destijds ook gehad, topper ! Buiten de minder bouwkwaliteit moet deze zeker niet onderdoen voor het origineel. Zelfde geld voor de 70-200
            Buiten de mindere bouwkwaliteit zijn beide genoemde objectieven ook optisch een stuk/stukje minder (afhankelijk van het exemplaar), dit vind ik erg kort door de bocht.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Nikon lens voor zaalsport

              zou een 85mm dan niet te lang zijn.
              we zitten meestal +- 2meter naast de zijlijn.
              en ik werk niet met een FF he

              ik denk dat een familielid een 70/200 f2.8 heeft misschien dat ik deze eens kan lenen om eens te testen of 2.8 voldoende is en 70(85mm) niet te kortbij is.

              alvast bedankt
              en ik ga er toch nog een paar nachtjes (enkele weken) over slapen
              Groeten Svenny007
              Lier (BE)

              (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon lens voor zaalsport

                Oorspronkelijk geplaatst door svenny007 Bekijk bericht
                zou een 85mm dan niet te lang zijn.
                we zitten meestal +- 2meter naast de zijlijn.
                en ik werk niet met een FF he
                inderdaad, dan zal een 50mm voldoen... is ook goedkoper
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon lens voor zaalsport

                  Voor een D90 wil je voor zaalsport, portret, snel focussende allround tele, een 2de handse Nikkor 70-200/f2.8 VR1. Ze zijn redelijk goedkoop te vinden omdat ze op FF ietwat zacht zijn in de randen (waarvoor een VR2 versie is uitgekomen) maar op het centrale deel heb je op DX daar geen last van. Primes als een 50mm of een 85mm zijn misschien sneller maar weliswaar vanuit een vrij vaste schietpositie absoluut benauwelijk toepasbaar. Anyway, trust me, je wilt een nikkor 70-200/VR1 in combinatie met een (gepaneelde/bouncing) speedlight voor zo'n toestanden. Zoek een deftig goed exemplaar... er zijn er massa's beschikbaar. You won 't be sorry.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon lens voor zaalsport

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                    Anyway, trust me, je wilt een nikkor 70-200/VR1 in combinatie met een (gepaneelde/bouncing) speedlight voor zo'n toestanden.
                    trust me? laat eens zien waar je dit toepast! foto's... ik kan je heel wat voorbeelden geven waar je met een f2.8 lens en een D90 geen enkele deftige foto zal maken... wegens te donker (en een speedlight dat zullen ze graag hebben die sporters)... maar wel met een prime 85mm, 50mm op f1.4

                    trust me... een 50mm F1.8 lens is goedkoper als een 70-200mm + SB910 (100€ tegenover 1200€+400€)
                    Last edited by d_oracle; 14 november 2012, 16:22.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon lens voor zaalsport

                      Ik heb ooit eens geprobeerd om met mijn 50mm1.8 Canonlensje van 100 euro basketbalfoto's te trekken (in combinatie met mijn 1D3). Dit was gewoonweg niet te doen. Niet omdat er te weinig licht was, wel omdat de autofocus van dat lensje te traag is. Meestal nam ik foto's met mijn 70-200 f/2.8 Canonlens en in enkele gevallen wanneer er voor deze lens te weinig licht was ging mijn 85mm 1.8 Canonlens erop. Deze is wel sneller met zijn USM technologie.
                      Bij Volleybal sta je er waarschijnlijk dikwijls dichter bij en zal een 85mm ietsje te lang zijn.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon lens voor zaalsport

                        Ik denk dat de TS het concept lichtsterke lens niet helemaal begrijpt:
                        of kan met de 50mm 1.8 en diafragma op 8 een lagere iso of grotere sluitersnelheid gebruikt worden tov de 18/200 op dezelfde stand.
                        Vooralleer te beginnen met een 70-200/2.8 of 50mm prime discussie ... toch even dit duidelijk uitklaren.

                        Dergelijke lenzen worden lichtsterk genoemd omdat ze een grotere diafragma opening hebben dan de (standaard lenzen) zoals de 18-200 die jij nu hebt.
                        Ze hebben ook een vast diafragma. Maw ... met een 70-200/2.8 kan je 2.8 op alle lengtes kiezen.
                        Je hebt bij zo'n lens dus een stukje meer opening tov jouw 18-200, namelijk van 2.8 <> 5.6 (5.6 op 200mm)

                        Zoals hjanssens correct zegt, f8 blijft f8.
                        Dus met een 50/f1.8 op f8 heb je EXACT dezelfde sluitertijd als op je 18-200 op f8/50mm.
                        Daar ga je niets mee winnen ivm sluitertijd. Je gaat daar eerder verliezen, want de 50mm prime heeft geen VR, de 18-200 wel (maakt wel niet zoveel uit voor sportfotografie).

                        Wat je WEL kan met zo'n lens, is je diafragma wijder zetten, bv op 2.8 en zo krijg je terug een snellere sluitertijd.
                        Maar je hebt dan wel een lagere scherptediepte. De achtergrond zal dus zeer snel wazig worden. Zeker als je nog lager gaat (bv naar f1.8).
                        Misschien wil je dat, misschien niet. Indien niet, dan heb je eerder voordeel aan een body met betere ruisprestaties op hogere ISO's, maar dan zitten we ver buiten budget

                        Ook een terechte opmerking is de snelheid van de autofocus. Als je AF-C (continu scherpstellen) wilt gebruiken om de beweging te volgen, dan wil je wel een lens die snel kan focussen.

                        Als je weinig mobiel bent tijdens een wedstrijd zal de prima lens je misschien wel wat storen. Welke lengte handig is, kan je makkelijk testen met je 18-200 lens.
                        Kijk eens welke lengte je normaal gebruikt voor je foto's. Als dat altijd rond de 50mm zit is de keuze snel gemaakt.
                        Indien het langer is ... dan ga je wat meer centjes kwijt zijn
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon lens voor zaalsport

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                          Ik heb ooit eens geprobeerd om met mijn 50mm1.8 Canonlensje van 100 euro basketbalfoto's te trekken (in combinatie met mijn 1D3).
                          nikon heeft dit probleem niet... er bestaat een snel 50mm f1.8 af-s lensje

                          TS heeft bij mijn weten een Nikon, dus wat Canon kan of doet is vermoedelijk weinig relevant...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon lens voor zaalsport

                            dan denk ik dat het interessanter is voor mij om bv de Tamron 28-75mm F2.8 XR DI te kopen ?

                            als ik lager dan f2.8 ga foto's nemen gaat er niet genoeg scherptediepte zijn denk ik.

                            als ik naar foto's zie, zitten deze ook bijna altijd tussen de 28mm en de 80mm.
                            af en toe eens hoger dat ze aan de andere kant van het plein spelen ofzo ...

                            ik zie niet direct een vergelijkbare buiten die van nikon die maar 1000 euro meer kost.
                            Groeten Svenny007
                            Lier (BE)

                            (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon lens voor zaalsport

                              Oorspronkelijk geplaatst door svenny007 Bekijk bericht
                              dan denk ik dat het interessanter is voor mij om bv de Tamron 28-75mm F2.8 XR DI te kopen ?

                              als ik lager dan f2.8 ga foto's nemen gaat er niet genoeg scherptediepte zijn denk ik.
                              onderstaande foto is op 1600 ISO F1.6 geschoten... deze scherptediepte is erg geschikt om een spelmoment te isoleren en mooi weer te geven... Bedenk dat je dikwijls op de limieten van wat mogelijk zal werken... en om dezelfde foto te maken met een F2.8, dat is bijna 2 stops meer dus bijna ISO 6400...

                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X