Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te veel manipulatie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Te veel manipulatie?

    De Britse fotograaf David Byrne moet zijn titel van Landscape Photographer of the Year en het bijhorende prijzengeld van 10.000 pond weer inleveren, wegens te veel manipulatie met Photoshop. Hij voegde onder meer wolken toe aan de winnende foto. Wat vinden jullie hiervan? Lees het artikel: http://www.shoot.be/art/144882/bekro...eer-inleveren/, reageer hier op het forum.
    - Redactie Shoot

  • #2
    Re: Te veel manipulatie?

    Het is vrij simpel, volgens het reglement was de foto incorrect nabewerkt. Daarvoor heb je nu eenmaal een reglement.
    Dus een correcte beslissing van de jury.

    Maar ik heb al andere foto's zien winnen, waar eigenlijk héél de foto 1 photoshop verhaal was, zelf het onderwerp van de foto die centraal stond was toegevoegd...
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Te veel manipulatie?

      Tja,...als je aan een wedstrijd mee doet dien je jezelf te houden aan het wedstrijdregelement. Als daar duidelijk vermeld wordt dat dergelijke manipulaties niet toegestaan zijn dan vind ik het het niet meer dan normaal dat hij zijn titel en prijzengeld moet inleveren. Regels zijn regels, waarom is er anders een regelgeving?!

      Los van wedstrijden, storen manipulaties mij totaal niet. Voor mij is het eindresultaat belangrijk. Hoe het beeld tot stand is gekomen maakt mij niet uit. ;-)
      “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

      Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Te veel manipulatie?

        Als je nu tijd ,geld en mensen hebt kan je dat wat nu gebeurd is in PS ook, dus wat is het probleem. Voor de wolken ga je in een camper zitten tot ze daar zijn, voor de bootjes op de achtergrond betaal je om ze te verwijderen, enz. Voor film en foto's worden andere bedragen gebruikt dan de prijs van wat software om het decor aan te passen. Voor de foto's in bladen zoals Elle en Cosmopolitan worden hele decors gebouwd.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Te veel manipulatie?

          Als ze een reglement maken, en ze passen dat niet toe, dan doet de volgende keer iedereen wat hij wil.
          Maar eigenlijk hadden ze het reglement al wel moeten toepassen tijdens de jurering, dan hadden ze er nu geen zaak over moeten maken...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Te veel manipulatie?

            Hallo,

            Als er een reglement is, dan moet dat uiteraard toegepast worden door de jury.

            Maar dat reglement moet dan wel eenduidig zijn geen verschillende interpretaties toelaten.
            (ik denk daarbij aan onze BD-challenge die ook een vrij strikte reglementering kent)
            De jury moet de ingezonden werken uiteraard bekijken in functie van het reglement en bij het jureren een besluit nemen.

            Achteraf-feiten ontdekken is natuurlijk een beetje dubbel ... Je kan erover zwijgen als auteur of niet.
            De auteur heeft in dit geval toegegeven de foto gemanipuleerd te hebben en tja, dan weet hij ook dat het niet volgens het reglement was.
            En dus zit hij, samen met de jury nu met de gebakken peren.

            Een paragraaf aan het reglement toevoegen in de zin van "als achteraf blijkt dat ... kan de foto ... alsnog uitgesloten worden ... prijzengeld terugstorten ..." is een optie, maar waar regeltjes zijn zal altijd manipulatie, interpretatie en discussie zijn.

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Te veel manipulatie?

              Ik stoor me al lange tijd aan het manipuleren van foto's. Het is geen eerlijke concurentie. Je bent pas fotograaf als je vast kan leggen wat je ziet en daar iets moois van te maken, zonder wolkjes of andere onzin aan toe te voegen of weg te laten!

              Vind persoonlijk dat je de titel fotograaf niet waard ben als je photoshopt. Zelfs zware licht correcties zijn onnodig als je gelijk je werk goed had gedaan, bewijst dat je niet beschikt over de kennis om de juiste instellingen te maken.

              Vroeger had je een rolletje vol geschoten en ja er mislukte wel eens iets, maar nu schiet er maar op los en er zal wel iets tussen zitten. Dat is niet fotograferen.

              Een stofje verwijderen zoals vroeger of ietsje meer of minder belichten en dan moet het stoppen!

              Deze foto zit er te gelikt uit ik geloof dat er wel iets meer mee gedaan is dan wat hij beweedr.

              Comment


              • #8
                Re: Te veel manipulatie?

                Mjah, ik zit meer in het midden.
                Ik vind dat er plaats is voor nabewerking, ook voor veel nabewerking maar dan in die context.
                Puristen vervloeken bijna alle nabewerking, en voor photoshop adepten is geen brug te ver.

                Bij wedstrijden vind ik wel dat er een duidelijke grens moet zijn, en die dat niet te ver mag liggen.
                Mijn persoonlijke mening is dat licht/contrast/kleur correcties, lenscorrecties en héél kleine fouten wegclonen (zoals een vlekje .e.d) wel kan in een wedstrijd.
                Uiteindelijk is bv een omzetten naar Z/W al een grote aanpassing op een foto, je hebt die ook al niet in zwart gezien hé ;-)
                Z/W is op dat vlak al een veel grote "onrealistische" edit dan de aanpassingen wat ik hierboven beschrijf.

                Voor een wedstrijd vind ik het ook oneerlijke concurrentie als er delen van foto's gewisseld worden zoals er in dit betreffende geval met de lucht en bepaalde onderwerpen "geshop'd" is.
                Maar zoals ik al zei ... reglement is reglement.

                Ik denk vooral aan de foto's waar de fotograaf het niet heeft toegegeven ...
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Te veel manipulatie?

                  regels zijn regels dus terecht de prijs inleveren.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Te veel manipulatie?

                    Ik heb geen probleem met nabewerken, dat deden we vroeger in de doka ook, bijsnijden, contrast aanpassen, doordrukken, tegenhouden.... Ook camera-of lensfouten mogen gecorrigeerd worden (WB, vertekening...)
                    Maar manipulatie kan voor mij niet, tenzij dit de bedoeling is. Dan ben je overigens niet enkel aan het fotograferen, maar ook aan het digitaal schilderen. Wolkjes toevoegen omdat het mooier is, nee. Een vlekje weghalen moet wel kunnen.
                    Misschien ben ik te traditioneel (voorbijgestreefd zou hier een synoniem kunnen zijn ), so be it. Mijn broer shopt er op los, staat er een boom voor een gebouw, dan hakt hij die softwarematig vakkundig om (en je ziet niet dat er ooit een boom heeft gestaan). Ik zie dan drie opties: één, die boom staat er, dus die hoort erbij; twee, ik kom na de zomer terug, dan staat die boom er nog, maar dan zonder groen; drie, ik zoek een ander standpunt vanwaar die boom mij niet stoort. Er is nog een vierde optie, maar ik ga hier geen reclame maken voor Stihl. Oeps, toch vernoemd...
                    Last edited by mnoach; 9 november 2012, 12:00. Reden: wat vergeten
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Te veel manipulatie?

                      manupilaties met Photoshop of aanverwanten zijn meestal of altijd moeilijk te controleren.
                      Misschien iets minder belang hechten aan dergelijke prijzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Te veel manipulatie?

                        Bij de winnende foto's van de van de categorie "zwart-wit" in wedstrijden zie je bijna altijd heel erg dramatische luchten bij foto's van landschappen.
                        De foto's die niet zo'n dramatische lucht hebben, die maken volgens mij geen enkele kans om te winnen.
                        Ik heb het zelf al gehoord van fotografen die geregeld aan verschillende wedstrijden meedoen "zet daar een dramatische lucht op, en het is een prijswinnaar", dat zegt dus voldoende.

                        Maar het blijft moeilijk voor de jury om te bepalen wat "echt" is en wat niet, daarover hebben ze waarschijnlijk in elke fotoclub al wel discussies gehad.

                        Er zijn al wedstrijden waar ze de categorie "experimenteel" gebruiken, maar dat is dan meer voor de foto's waarbij verschillende elementen samengevoegd worden om zo een speciaal beeld te maken.
                        In principe behoort die foto dan ook tot die categorie, maar daarvoor is die dan weer "te braaf", en valt ze dan waarschijnlijk ook buiten de prijzen.

                        Niet gemakkelijk, wedstrijdfotografie...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Te veel manipulatie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          regels zijn regels dus terecht de prijs inleveren.
                          grt,bouk.
                          Kort maar duidelijk, zo denk ik er ook over !
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Te veel manipulatie?

                            ik vind dit positief, de nadruk van fotografie mag niet op uren photoshoppen liggen achter een computerscherm. Zoiets wordt dan eerder een illustratie dan een eigenlijke 'foto'.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Te veel manipulatie?

                              Wel raar dat ze het origineel niet op gevraagd hebben voor de bekendmaking van de winnaar, meestal met zo een wedstrijden doet men dat.
                              enkel kleine nabewerkingen worden toegelaten, WB, contrast, belichting, een sensor vlekje, stofje,uitsnede enz...
                              al de andere manipulaties zijn uit den boze wat ik ook normaal vindt.

                              grts
                              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                              www.korandoke.be

                              Comment

                              Working...
                              X