Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5200

    Nikon heeft de opvolger van de D5100 uitgebracht: de D5200

    info: Nikon Site

    Bij Konijnenberg staat hij ook al op de site voor een prijs van €809 (body).

  • #2
    Re: Nikon D5200

    Prachtige specs, en precies gemaakt voor video foto's zullen ook niet mis zijn !
    En laat me alleen maar dromen over wat de D7100/D400 zullen brengen .

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5200

      Yep, zag net ook dat ze deze hadden aangekondigd. Ziet er goed uit, maar... ik zit eigenlijk te wachten op de D7000 opvolger. Alhoewel de D5200 nu wel heeft waarom ik naar de 7000 reeks zou willen gaan... meer AF-points.

      Toch blijf ik voorlopig wachten op de D7100, die naar alle waarschijnlijkheid pas voor het eerste kwartaal van volgend jaar zal zijn. Althans, dat hoop ik toch.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5200

        Hier nog een geduldige mens. Mijn Nikon D300 wordt binnenkort 5 jaar, 110.000 clicks ongeveer, dus wordt er stilletjesaan uitgekeken naar een vervanger, aan de ganse nieuwe nikon-reeks "mankeert" wel iets

        FX sta ik, gezien mijn voornaamste interesses (macro, vogelfotografie),sowieso wat weigerachtig, omwille van gemis cropfactor

        D4: te duur
        D800/D800E: te grote bestanden voor mijn huidige hardware, te weinig frames/s
        D600: niet de pro-feel van mijn D300, niet al te beste nieuws de laatste tijd over mankementen....
        D5200: geen mogelijkheid om ai-objectieven te gebruiken met automatische lichtmeting

        Dus....wachten op D7100 of D400 (als die er komt). Hoop doet leven en ondertussen proberen we verder mooie foto's te maken
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5200

          Waarom ziet Nikon niet dat iedereen aan't wachten is op een opvolger van de D300.
          Op de Amerikaanse forums is er ook veel ongeduld.



          Johan

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5200

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
            Waarom ziet Nikon niet dat iedereen aan't wachten is op een opvolger van de D300.
            Op de Amerikaanse forums is er ook veel ongeduld.



            Johan
            Nikon weet héél goed waar ze mee bezig zijn en gelukkig maar want anders zouden ze al lang niet meer bestaan .

            Ik lees af en toe wel eens wat op internet en vooral de artikels van Thom Hogan, die hele scherpe analyses kan maken en er meestal boenk op zit met zijn voorspellingen.

            Zijn woorden: DX.IS.NOT.DEAD.YET.

            En dit is in het kort waarom:

            De verdeling van de DSLR gebruikers van Nikon is ongeveer 90% DX en 10% FX. In die grote groep van DX-users heb je een harde kern van huidige D90, D300, D300S en D7000 gebruikers die ook werken met een uitgebreide set DX-objectieven, gewend zijn aan de 1,5 cropfactor en hun workflow en manier van fotograferen hier op hebben afgestemd. Deze zijn niet zo maar bereid om naar een ander systeem over te stappen en zullen uiteindelijk toch upgraden naar bijvoorbeeld een D7100 of een D400. Deze groep is ook sterk merk-gebonden want overstappen naar de concurrentie gaat tesamen met een hoog kostenplaatje. Dit is dus de meest geduldige groep, de die-hards die bereid zijn het langst te wachten

            Nikon's strategie is er blijkbaar op gebaseerd (en dat is natuurlijk helemaal zo gek nog niet) om de twijfelaars aan beide uiteinden van die DX-gebruikers-groep over de meet te trekken alvorens ze overstappen naar een Fullframe- of een systeemcamera van de concurrentie. Dit is natuurlijk ook de meest lucratieve groep van gebruikers want dat betekent dat je een groot deel van je fotografieset zal moeten aanpassen aan je nieuwe systeem.

            Vooral de D800 was in mijn ogen een meesterlijke zet van Nikon en heeft mij heel erg doen twijfelen om naar FX over te stappen maar het kosten plaatje is in mijn geval te aanzienlijk: D800 + bodygrip + all-round zoom + groothoek + upgrade geheugenkaarten en PC hardware

            In de huidige reeks vernieuwingen van het Nikon-gamma zal dus het beste tot laatste gehouden worden: het nieuwe high-end DX model. Of dat een D7100, D400 of één enkel model zal zijn is koffiedik kijken natuurlijk maar puur afgaand op de huidige prijzensetting is er voor mij nog ruimte voor 2 camera's:

            D3200: 400€
            D5200: 700€
            D....:1000 à 1200€
            D...: 1500 à 1700€
            D600: 2000€
            D800: 2400€

            Nog een wilde gok: eerste kwartaal 2013 (mijn eindejaarspremie gaat dus aan de kant)
            Last edited by ericvanhout; 7 november 2012, 10:26.
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5200

              Ik volg je redenering maar denk niet dat er echt nog plaats is voor 2 DX modellen, de pricng van de 5200 verwacht ik over enkele maanden ook eerder rond 600€ en de d600 vind je nu al voor 1700€. Verwacht maar dat die nog verder zal dalen tegen de zomer.
              Ik verwacht dus een serieuze DX camera rond 1200-1300€ lanceerprijs. Uiteindelijk zal Nikon de serieuze amateurs naar FX willen krijgen (en laten investeren in nieuw en duurder glas).

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5200

                Op Nikon rumors vind je een flyer met daarop een D7200 (opvolger D7000) en een D9000 (opvolger D300S). Ik ben op zoek naar een tweede body, omdat ik dat het meest mis, zeker op natuurreizen. Je zit op een bootje of in een jeep en je hebt een grote tele nodig, maar je wil ook een standaardzoom bij de hand hebben.
                Ik vraag mij af wat de D7200 meer gaat bieden dan de 7000 en of dat echt de moeite zal lonen wat beeldkwaliteit betreft. Is de D7000 nog de moeite waard, zeker rekening houdend met de zakkende prijzen. Ik kan nog de kat uit de boom kijken tot half maart...daarna op reis :-)
                Ik volg het dus ook grondig op. Ik ben trouwens ook zeer nieuwsgierig naar de kwaliteiten van een D5200.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5200

                  Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                  Op Nikon rumors vind je een flyer met daarop een D7200 (opvolger D7000) en een D9000 (opvolger D300S). Ik ben op zoek naar een tweede body, omdat ik dat het meest mis, zeker op natuurreizen. Je zit op een bootje of in een jeep en je hebt een grote tele nodig, maar je wil ook een standaardzoom bij de hand hebben.
                  Ik vraag mij af wat de D7200 meer gaat bieden dan de 7000 en of dat echt de moeite zal lonen wat beeldkwaliteit betreft. Is de D7000 nog de moeite waard, zeker rekening houdend met de zakkende prijzen. Ik kan nog de kat uit de boom kijken tot half maart...daarna op reis :-)
                  Ik volg het dus ook grondig op. Ik ben trouwens ook zeer nieuwsgierig naar de kwaliteiten van een D5200.
                  Ik ben ook zeer benieuwd naar de komende "dx-moves" van nikon. Ben na 5 jaar nog dik tevreden met mijn D300 maar het begint toch te kriebelen . Voorlopig geen keuze voor mij, de D300s is zo goed als identiek aan de D300 en de D7000 valt bij mij af omwille van de buffer die na 10 Raw-opnames vol zit. Voor vogelfotografie is dit te weinig.
                  Body-kwaliteit van een D300, verbeterde AF van D4 en D800, 8 à 9 Raw-opnames per seconde, 16 à 24 MP en een buffer van een 20 à 30-tal RAW-opnames en ik ben verkocht . Voor mijn part noemen ze het het D7200, D8000, D9000, D400 of D300x, daar ga ik niet van wakker liggen.

                  Heb ook al een paar interessante artikels gelezen van de prestaties van een V1 op kwaliteits-telelenzen, zeker niet slecht hoor en de moeite om in de gaten te houden. Nadeel is dat je enkel het centrale scherpstelpunt kunt gebruiken en geen AF-C hebt. Wie weet ruil ik mijn D300 wel in voor een V3 of V4?
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5200

                    Hallo allemaal,

                    Aangezien het hier ondertussen gaat over een opvolger voor de D7000 en/of de D300s ga ik mijn vraag hier stellen en geen nieuw topic openen.

                    Ik heb momenteel een Nikon D5000 die bijna 3 jaar oud is. Op zich een goed toestel maar ik heb de neiging om een nieuw toestel te kopen.
                    Ik volg al een jaar avondschool fotografie (niet voor professioneel fotograaf ofzo) en merk dat men toestel hier soms wat te zwak voor is.
                    Ik erger me er soms wel aan dat ik telkens in de menu moet duiken om men instellingen aan te passen, verder zouden meer AF punten en een snelle sluiter mooi meegenomen zijn.
                    Men interessegebieden liggen vooral bij architectuur en landschap maar ook sport.

                    Momenteel heb ik een nikkor 18-105 3.5-5.6 kitlens en een Sigma 70-300 4-5.6.
                    Het zou de bedoeling zijn om men D5000 samen met de kitlens te verkopen en een D7000 of een D300s te kopen.
                    Ik heb al vele uren gezocht of ik voor een D7000 of een D300s moet kiezen maar ben er nog altijd niet uit.
                    Aangezien de D300s toch al wat leeftijd heeft is er wel een kans dat er in de nabije toekomst een opvolger komt.
                    Ik weet niet wat ik moet doen en hoop dat jullie me wat kunnen helpen.

                    Ik houd men D5000 gewoon want die is goed genoeg?
                    Ik koop een D300s (eventueel 2dehands)?
                    Ik koop een D7000 (eventueel 2dehands)?
                    Ik wacht op de opvolger van de D300s of D7000?
                    nog iets ander?

                    Alvast bedankt

                    Greetz,
                    Bert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5200

                      Wat bedoel je met snelle sluiter? Sneller dan 1/4000ste of meer dan 4FPS?
                      En waarom geen D300 tweedehands?
                      Deze week nog één zien staan bij Grobet voor 475€ en ze worden bij bosjes aangeboden. Ik vond het een heel goed toestel dat nog altijd meekan nu. En voor zo'n prijzen......
                      D7000 heeft iets betere ruisprestaties maar dat heb je voor jouw interesses niet echt nodig.
                      Een eventuele opvolger (ik denk dat er één voor de twee modellen komt) zal waarschijnlijk flink over de 1000€ kosten.
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5200

                        Ik bedoel een hogere frame rate dan 4fps.

                        De reden dat ik een D300s boven de D300 kies is vanwege de filmfunctie.
                        Ik gebruikt dit niet veel maar heb het al wel een aantal keer gebruikt met men D5000.

                        Ik heb de opvolger van de D300s of D7000 in men lijstje staan omdat ik misschien te snel het gevoel heb dat ik een verouderd toestel heb.
                        Ik hoop een beetje dat jullie me kunnen overtuigen om voor een D300s, D7000 of een ander toestel of toch bij de D5000 blijven.

                        Misschien een heel domme vraag maar heeft de D300s een A stand? Ik gebruik die stand bijna niet meer maar als ik op reis ben en bijvoorbeeld een begeleide bergwandeling doe, dan gebruik ik deze stand omdat het snel moet gaan. Of zijn er andere manieren om snel foto's te nemen zonder al te veel in te stellen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5200

                          Ik denk dat als je buiten bent in de bergen dat je al een aardig idee hebt van het licht, je kunt dan toch al je ISO instellen op voorhand.
                          En als je dan op Diafragma voorkeuze fotografeert laat je de camera de sluitertijd bepalen.
                          Het enige wat je dan moet doen is scherp stellen, ik denk dat je daar dan meer controle over hebt als op de A stand.
                          Denk ik.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D5200

                            Ja, een D300 heeft een "A"-stand, niet van "Automatic" maar van "Aperture" zoals rufus heeft uitgelegd, diafragmavoorkeuze dus.
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D5200

                              Ok bedankt.
                              Ik bedoelde inderdaad de "A"-stand van Aperture.
                              Ik dacht omdat de D300s in het professionals segment zit dat deze misschien enkel een "M"-stand had.

                              Comment

                              Working...
                              X