Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blijvende moeilijke keuze???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blijvende moeilijke keuze???

    Ik ben nog steeds op zoek naar een fototoestel.
    Heb intussen reeds diverse winkels bezocht, zodoende kreeg ik de mogelijkheid om bepaalde toestellen even in de hand te nemen.

    Ik mocht tevens de Nikon D200 van een vriend gedurende een volledig weekend gebruiken.
    Het eerste wat me opviel was het gewicht en het volume.

    Het is mijn bedoeling om het toestel gedurende avontuurlijke bergtochten te voet mee te nemen in de rugzak, en tevens tijdens trektochten met de fiets.
    Daarom is volume en vooral gewicht belangrijk.

    Na een bezoek in een fotozaak dacht ik eraan om een Nikon D7000, D5100 of de Canon Eos 60D aan te schaffen.
    Maar na het weekendje met de D200 ben ik mijn mening aan het herzien.
    Ik zal moeten een compromis sluiten, denk ik.

    Daarom mijn vraag.
    Wat denken jullie van de nieuwe Sony Nex 6, mogelijk optie??
    Voldoende keuze aan lenzen?
    Bedoeling is natuurfotografie, landschappen, leven in kleine dorpjes, flora en fauna.

  • #2
    Re: Blijvende moeilijke keuze???

    Oorspronkelijk geplaatst door woestijn5 Bekijk bericht
    Het is mijn bedoeling om het toestel gedurende avontuurlijke bergtochten te voet mee te nemen in de rugzak, en tevens tijdens trektochten met de fiets.
    Daarom is volume en vooral gewicht belangrijk.

    Wat denken jullie van de nieuwe Sony Nex 6, mogelijk optie??
    Voldoende keuze aan lenzen?
    Bedoeling is natuurfotografie, landschappen, leven in kleine dorpjes, flora en fauna.
    Om het even welke Nex, van goedkope instapper tot dure Nex-7, kan zonder moeite voldoen aan wat je hierboven vraagt.
    Hangt er maar van af hoeveel je wil betalen.

    Lenzen:
    - 16mm+UWA-converter (is dus 12mm)
    - 19mm Sigma
    - 30mm Sigma
    - 50/1.8 Sony als je echt f/1.8 nodig denkt te hebben
    - 16-50 pancake of 18-55 kitlens erbij ?
    - en/of 18-200 als je graag tele wil (originele SEL is een toplens, de recentere Tamron-versie iets kleiner, lichter en goedkoper)

    Voor al wat je hierboven vermeldt, is een combinatie van enkele van deze lenzen ruim voldoende (en de 18-200 doet meteen alles voor je, maar is ook reusachtig in vergelijking met de kleine 16, 19 of 30mm).

    Voor mij is gewoon Nex + 30mm meestal al voldoende.
    Last edited by K-2; 6 november 2012, 08:37.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Blijvende moeilijke keuze???

      Ik neem aan dat gewicht en grootte de bepalende factor zijn? Dan zou ik eens kijken naar een toestel uit de MFT reeks(Olympus of Panasonic), daar zijn de lenzen behoorlijk kleiner als van een NEX.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Blijvende moeilijke keuze???

        Het is mijn bedoeling om het toestel gedurende avontuurlijke bergtochten te voet mee te nemen in de rugzak, en tevens tijdens trektochten met de fiets.
        Daarom is volume en vooral gewicht belangrijk.
        Vergeet niet dat water-en stofdicht heel nuttig zijn in de bergen,fiets.Evenals lage temperaturen kunnen het toestel beïnvloeden ( Pentax k30 met WR lens?)
        Veel plezier met u keuze

        Comment


        • #5
          Re: Blijvende moeilijke keuze???

          Ik kan je nog niet zo goed helpen, wil enkel zeggen ik ook de D200 heb sinds maandje of 4, en de eerste week, mijn pols zeg..
          Nu ben ik dat inmiddels al gewend, en voel daar niets meer van...
          Veel plezier bij het kiezen he!
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: Blijvende moeilijke keuze???

            Ik heb sinds kort de samsung nx20 in mijn bezit en heb deze systeemcamera meegenomen op een daguitstap in een natuurreservaat. Ik ben toch onder de indruk van de mogelijkheden van dit toestel en de kwaliteit van foto's. Ook in slechte lichtomstandigheden. Daarbij komt dat het verschil in gewicht ten opzichte van een canon eos 50d met 17-55 objectief toch wel duidelijk merkbaar was tijdens een dagje wandelen in een bos met wat hoogteverschillen.
            Het assortiment aan objectieven is uiteraard kleiner dan voor een dslr, maar zoals hierboven werd aangegeven zijn er zeker voor de nex voldoende mogelijkheden om te fotograferen wat jou boeit.
            Geniet van foto's maken

            Comment


            • #7
              Re: Blijvende moeilijke keuze???

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik neem aan dat gewicht en grootte de bepalende factor zijn? Dan zou ik eens kijken naar een toestel uit de MFT reeks(Olympus of Panasonic), daar zijn de lenzen behoorlijk kleiner als van een NEX.
              Als je een superzoom wilt dan zijn ze qua grootte vrijwel identiek. Als ik juist ben dan heb je voor MFT de Panasonic 14-140(28-280) en voor de Nex de 18-200(27-300) type II. Het verschil is 1,2cm. 8.4cm versus 9.6cm.
              Zoveel kleiner is dat nu ook weer niet.

              En de Sony 16-50 powerzoom is met z'n 3cm kleiner als de Olympus 14-42(4.4cm) en slechts 0.3cm groter dan de Panasonic 14-42X(2.7cm).

              Aangezien de Nex een grotere APS-C sensor heeft, is die toch in het voordeel als je het mij vraagt. De nieuwste 16MP sensor in de Olympus presteert wel heel goed, maar beter denk ik toch niet.

              Hoewel de Olympus een heel snelle AF heeft, de NEX6 heeft ook PDAF wat hem het voordeel geeft voor bewegende onderwerpen.
              Last edited by alex606; 5 november 2012, 17:33.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Blijvende moeilijke keuze???

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Om het even welke Nex, van goedkope instapper tot dure Nex-7, kan zonder moeite voldoen aan wat je hierboven vraagt.
                Hangt er maar van af hoeveel je wil betalen.

                Lenzen:
                - 16mm+UWA-converter (is dus 12mm)
                - 19mm Sigma
                - 30mm Sigma
                - 50/1.8 Sony als je echt f/1.8 nodig denkt te hebben
                - 16-55 pancake of 18-55 kitlens erbij ?
                - en/of 18-200 als je graag tele wil (originele SEL is een toplens, de recentere Tamron-versie iets kleiner, lichter en goedkoper)

                Voor al wat je hierboven vermeldt, is een combinatie van enkele van deze lenzen ruim voldoende (en de 18-200 doet meteen alles voor je, maar is ook reusachtig in vergelijking met de kleine 16, 19 of 30mm).

                Voor mij is gewoon Nex + 30mm meestal al voldoende.
                Als ik veel tests mag geloven, presteren de sony lenzen ondermaats, behalve de 18-200.

                Comment


                • #9
                  Re: Blijvende moeilijke keuze???

                  Ik weet niet naar welke tests je verwijst, maar kijk hier eens: http://www.kurtmunger.com/lens_reviews_id21.html

                  16mm: landschap, dus die gebruik ik vanaf f/7.1-8 of zo. Doet het uitstekend hoor.
                  50/1.8: zonder meer prima portretlens.
                  18-55: minstens zo goed als je van om het even welke kitlens mag verwachten.

                  En dan had ik de CZ24 nog niet vermeld...

                  Als je in de buurt langs komt, kan je Sony's en Sigma's proberen (behalve de kitlens en CZ24 - heb ik niet).
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blijvende moeilijke keuze???

                    NEX6 zal vandaag wel een van de betere systeemcamera op de markt zijn, zekers rekening houdend met zijn prijs, daarbij vrij compact met nieuwe 16-50mm kitlens.

                    Maar ik heb het gevoel dat de sony RX100 meer iets is waarnaar je op zoek bent, is een compactcamera met vaste zoomlens (28-100mm), maar met een uitstekende beeldkwaliteit die beter tot veel beter is dan van een d200.


                    Oorspronkelijk geplaatst door woestijn5 Bekijk bericht
                    Als ik veel tests mag geloven, presteren de sony lenzen ondermaats, behalve de 18-200.
                    als ik mijn ogen mag geloven zie ik totaal iets anders !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Blijvende moeilijke keuze???

                      Over de lenzen, een kitlens blijft een kitlens hé. Je kan niet verwachten dat die even goed presteert als een 24/1.8 Carl Zeiss of de 50/1.8,35/1.8 primes.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Blijvende moeilijke keuze???

                        Mijn voorkeur gaat namelijk naar een toestel met een optische zoeker.
                        Geen invloed bij fel zonlicht naar zichtbaarheid.

                        Denk dat ik zal opteren voor de Sony Nex6, nog even vergelijken met de Olympus en de Panasonic.
                        Alvast bedankt voor de reacties en tips.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Blijvende moeilijke keuze???

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Ik weet niet naar welke tests je verwijst, maar kijk hier eens: http://www.kurtmunger.com/lens_reviews_id21.html

                          16mm: landschap, dus die gebruik ik vanaf f/7.1-8 of zo. Doet het uitstekend hoor.
                          50/1.8: zonder meer prima portretlens.
                          18-55: minstens zo goed als je van om het even welke kitlens mag verwachten.


                          En dan had ik de CZ24 nog niet vermeld...

                          Als je in de buurt langs komt, kan je Sony's en Sigma's proberen (behalve de kitlens en CZ24 - heb ik niet).
                          Welke lenzen kun je me dan aanraden om mee te starten?
                          In 2013 plan ik een trektocht in Nepal.
                          Wil daarom mijn toestel nu aanschaffen om reeds uitgebreid te kunnen oefenen.
                          Wil hoofdzakelijk flora, fauna, landschappen en het leven in de dorpjes op de papier zetten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Blijvende moeilijke keuze???

                            De beste beelden voor het minste geld krijg je met beide Sigma's. Zowel die 19 als 30mm zijn héél goed, en kosten zo'n €150 als je wat rond kijkt.
                            Bovendien handig (klein en licht) voor een trektocht.

                            Ik zou op zich genoeg hebben aan Nex + 30mm voor zo'n tocht als het echt lichtgewicht-reizen wordt.
                            Wil je zoom, dan zou ik naar een 18-200 gaan, of de beste en duurste, of een light-versie (Sony/Tamron) die wat kleiner en goedkoper is.
                            En als je echt breed wil gaan, dan 16mm + 0.75x converter .

                            Dus als het niet allemaal met de rugzak moet, dan zou ik die drie mee nemen. Anders de 30mm, of een RX100 i.p.v. Nex.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Blijvende moeilijke keuze???

                              Hallo,

                              van een Nikon 200 naar een NEX, t'is een breed spectrum.
                              Maar je hebt wel gelijk dat het niet gemakkelijk is, en dat je je beter eerst informeert alvorens te beslissen.

                              voornaamste raad : eens je beslist hebt, wees content met uw keuze en blijf daarbij.

                              Voor het ogenblik is die raad u van weinig nut ; maar toch...

                              Meer practisch advies :
                              uw project : landschap , verre reizen, personen op reis, beetje macro..

                              ik zou het volgende adviseren :

                              m43 ( panasonic of olympus) ( de GF1 is tweedehands voor géén geld te koop en er zijn daar veel positieve reviews over, en vooral veel schone dinges mee gemaakt op reizen )
                              omdat die goedkope, goede en lichte lenzen hebben. Van NEX heb ik daar zo geen zicht op.

                              m43 camera ( voor mij liefst met zoeker), 9-18mm olympus, 45 mm olympus ( als macro belangrijk wordt ev te vervangen door oly 60mm macre) en 45-200mm panasonic lens : kan perfect in een buideltas voor op de buik te dragen tijdens een trektocht ( heb er zoiets van The Northface gekocht, goedkoper dan een fototas) en je hebt een enorm bereik.

                              alternatief : eenvoudige en lichte reflex bv Nikon D60-D3200 en een 18-105 zoomlens : geen lenzen te wisselen, buideltas op de buik en ook groot bereik

                              het zijn 2 opties die ik allebei gebruik, allebei hep z'n voordeel zou de Hollander zeggen.

                              hopelijk heb je er iets aan, Geert

                              Comment

                              Working...
                              X