Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

    als jullie dat willen tenminste...
    Heb veel gelezen echt waar doe mijn best, maar als beginnende niet makkelijk dat weten jullie ook.
    Ik hoop dat jullie nogmaals de moed vinden om het voor de zoveelste keer neer te schrijven?
    Ik ging eerst voor een macro objectief gaan maar wil nu toch eerst voor een groothoek gaan.

    Is voornamelijk voor landschappen en urbex.
    Bij sommige sites staat er ook bij objectieven, 'vast diafragma' wil dat dan zeggen dat het bv alleen maar f2.8 of f4 kan zijn? Dat lijkt me zo onmogelijk?
    Ik werk met een Nikon D200 maar zou ooit graag naar een fullframe overstappen, dus de lens zou ook daarvoor geschikt moeten zijn.
    Ik zoek iets vanaf 10mm, maar de vraag is eigenlijk vooral, moet ik ergens specifiek op letten?
    Heb er al gezien van Sigma, 10-20mmn en nog andere maar ja 't is moeilijk.
    Ik las dan ook ergens dat beelden echt scherper zijn met fullframe, bv voor landschappen en zo. Nu heb ik echt het gevoel ik een minderwaardige camera heb haha.

    Budget is maximum 600e liefst 500e.

    Allen bedankt !!
    Groetjes, Jill.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

  • #2
    Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

    Misschien de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM?
    Of deze: Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM (constant diafragma)
    Last edited by MikeNeyens; 5 november 2012, 16:50.
    Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
    Panasonic GH3 met 14-140

    Comment


    • #3
      Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

      Bij sommige sites staat er ook bij objectieven, 'vast diafragma' wil dat dan zeggen dat het bv alleen maar f2.8 of f4 kan zijn? Dat lijkt me zo onmogelijk?
      Een F/1.8 lens kan je perfect op F/8 of F/10, ... gebruiken.
      Je moet wel rekening houden met lenzen die van diafragma veranderen wanneer men zoomt.
      De Sigma 10-20mm F4-5.6 zal op 20mm dus enkel kunnen werken met diafragma van 5.6.
      Gevolg is dat je "lichtverlies" steeds zal moeten compenseren wanneer je zoomt.

      Kijk ook eens naar de Tokina AT-X 11-16mm f/2.8 Nikon.
      Last edited by C. Ruben; 4 november 2012, 21:07.
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

        Dus als ik het goed begrijp wordt er met vaste lichtwaarde of vast diafragma bedoeld dat het niet veranderd als met zoomt??
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #5
          Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

          Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
          Dus als ik het goed begrijp wordt er met vaste lichtwaarde of vast diafragma bedoeld dat het niet veranderd als met zoomt??
          Inderdaad.
          Bv. De Tokina die ik aanhaal zal dus over zijn volledige bereik met F2.8 kunnen werken.
          En blijven je instellingen dus onveranderd.
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

            Ok, maar nu lees ik wel dat de Tokina niet voor fullframes is, ok, dat zal nog jaar duren, maar ik heb het niet zo heel
            breed, is enorm sparen, dus kan niet dan nog allemaal andere objectieven kopen...
            De sigma is wel geschikt geloof ik.
            Zowieso al heel erg bedankt !
            facebook
            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

            Comment


            • #7
              Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

              Een FX-camera heeft een "Crop-mode" hé
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #8
                Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                Je gaat geen ultrawide 10mm vinden die ook geschikt is voor fulltime frame. De sigma ook niet.
                Die zijn allemaal aps-c only. Je kan ze soms wel op fullframe gebruiken vanaf de langere lengtes.
                Zo werkt de tokina wel op 16mm.

                Je kan ze natuurlijk op cropmode gebruiken, maar daarvoor koop je geen ff camera.

                Koop gewoon een USA 2de hands nu, en verkoop die weer als je naar ff gaat. Zo ga je er niet veel geld op verliezen.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                  met vast diafragma wordt waarschijnlijk bedoelt dat de grootste opening van de lens 2.8 is over het gehele zoom bereik. bvb een 70-200 2.8, is 2.8 op 70mm maar ook op 200mm.
                  Let bij je keuze van lens dat het geen dx is, als je ze later op een fx toestel wil gebruiken.
                  Ultra wide vind ik persoonlijk een heel moeilijke tak van fotografie.
                  My Website : http://www.ineedair.org
                  Music / Painting / Motion Graphics / Image
                  Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                    Ja ik vond dit nog via google, ook ergens hier geschreven, lang geleden...
                    Enkel crop:
                    Sigma: DC
                    Nikon: DX
                    Canon: EF-S
                    Tokina: DX
                    Tamron: DI II

                    Weer iets bijgeleerd si intussen.
                    facebook
                    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                      speciaal gedaan om in verloren te lopen
                      My Website : http://www.ineedair.org
                      Music / Painting / Motion Graphics / Image
                      Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                        Ja inderdaad misschien wel maar nu weet ik nog steeds niet wat 'het beste' objectief is in mijn prijsklasse...
                        Zal misschien eens in een winkel gaan vragen maar die zijn ook soms zo choco...
                        Merci gasten!
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                          Koop een sigma 10-20mm als je de goedkoopste optie wilt (is een goeie lens hoor).
                          Of als je lichtsterk wilt, dan neem je de tokina 11-16.

                          Beide liggen in je budget, zelfs nieuw. Maar zoals gezegd, als je naar fullframe gaat dien je die terug te verkopen en een groothoek voor full frame te kopen.
                          Dus zoals gezegd, mijn advies: koop 1 van de 2 bovenstaande 2de hands, en verkoop ze later terug.
                          Je verliest dan heel weinig en kan dan terug investeren in een FF UWA.
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                            Er bestaat ook een Sigma 12-24 DG, die past zowel op crop als op FF. Waarschijnlijk is deze ook met Nikonvatting te verkrijgen. Over de kwaliteit van de lens kan ik niet veel zeggen, wxant ik heb deze niet, maar er zullen er hier wel zijn die erover kunnen meespreken.
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jullie mogen allemaal helpen kiezen,

                              Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                              Ik werk met een Nikon D200 maar zou ooit graag naar een fullframe overstappen, dus de lens zou ook daarvoor geschikt moeten zijn.
                              dat lukt niet... je moet de lens kopen die NU voor je toestel geschikt is, anders zal hij niet breed genoeg zijn... (een fullframe lens begint immers vanaf 14-16mm)
                              koop eventueel een tweedehands en als je naar fullframe overschakelt ooit, verkoop hem terug...

                              ik had een sigma 10-20mm op mijn D200 en was er erg tevreden van!
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X