Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inlijsten foto's: stomme probleempjes en vragen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inlijsten foto's: stomme probleempjes en vragen...

    Hallo,

    ik heb, bij wijze van experiment, wat foto's op "posterformaten" (30 * 40, 50 *75) laten afdrukken via goedkope kanalen (Aldi, Kruidvat enzo). De kwaliteit van die afdrukken vind ik zeer behoorlijk. Te noteren valt dat zowel Aldi als Kruidvat werken met dezelfde, Duitse, afdrukcentrale.

    Probleempje evenwel: dergelijke grote formaten worden wel vaker geleverd, opgerold in een koker.

    - Wat is een goede methode om de afdrukken weer mooi vlak te krijgen zodat ze zonder al teveel problemen kunnen ingelijst worden? De afdrukken lijken gemaakt op het gebruikelijke foto"papier" met een of andere kunststofcoating.

    - Foto's opkleven op karton of "vrij laten hangen" tussen passe-partout en karton? Beide methode's lijken hun fervente voor- en tegenstanders te hebben...

    - Desgevallend opkleven, hoe en wat? Dubbelzijdige plakband? Of lijm? Welke? Lijmspray? Hoe luchtbellen vermijden? Iemand ervaring met opkleven in vacuum? Ik beschik over een behoorlijk performante pomp met instelbaar vacuum en een vacuumzak zoals die gebruikt worden voor belichting van films/zeven in de zeefdruk. Daar moet iets mee te improviseren zijn.

    "Laat ze inlijsten" is geen optie: ik wil me nu net wat diepgaander met het geheel van de techniek "inlijsten" gaan bezighouden.

    Dank bij voorbaat voor alle info.

  • #2
    Re: Inlijsten foto's: stomme probleempjes en vragen...

    Ik kleef mijn foto's steeds op alvorens ze in te lijsten, ik gebruik daarvoor spray mount van 3M, de rode bussen.
    Om de foto aan te drukken gebruik je een rubber rol, nooit een vod of iets dergelijks om over de foto te wrijven.
    Dat geeft steeds krassen en een rubber rol niet. Grotere formaten kan je opkleden op zelfklevend bord, tot 60X 80 cm
    kan ik dat alleen, bij een nog groter formaat is hulp nodig.

    Passe-partout snijd ik uit het daarvoor bestemde karton, te koop bij grafische winkels.

    Kaders gebruik tot een maximum formaat van 60 X 8O cm, grotere beelden hangen zonder kader aan de muur !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment

    Working...
    X