Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

    Hier ben ik nog een keer! :-)

    Als je in bijberoep meer kosten hebt dan inkomsten, dan (ben je niet goed bezig, ja) maar wat heeft dat voor impact voor de belastingen? Heeft hier iemand ervaring mee?
    Ik zou in bijberoep willen starten, maar heb wat schrik voor bvb het eerste jaar, wat als je toch niet zoveel opdrachten hebt om uit de kosten te geraken?

    Alvast bedankt!!
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

    de eerste 3 jaar mag je met verlies werken als ik me niet vergis
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

    Comment


    • #3
      Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

      Zo is het ook geloof ik
      't hangt er een beetje vanaf wat voor kosten.
      Als je vaste kosten
      boekhouder,
      sociale bijdragen, (eerste jaar een 74€/3mnd. )
      website,
      verzekering,
      Hoger liggen dan je inkomsten is dat lastig, dan heb je er niks aan lijkt me.
      Liggen je kosten meer op investeringsvlak dan ligt dat anders.
      Maak je winst of haal je geld uit je bedrijfje dan is het logisch dat je wat belasting gaat betalen.
      Ga je gelijk werken met BTW aangifte? zie het eerst eens een jaartje aan, dat scheelt boekhoudkosten
      Je kan dan toch voor een 5635€ omzet draaien wat al best een heleboel is.
      Uiteraard kan je dan geen BTW aftrekken, da's logisch, je moet er dan ook geen aanrekenen aan je klanten natuurlijk.
      Maak je winst betaal je belasting, vanwege de inkomsten, maak je verlies zal dat eerder beperkt blijven, net zoals je sociale bijdragen die dan niet omhoog zullen gaan.

      succes met je beslissing,
      lastig he
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #4
        Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

        Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
        Hier ben ik nog een keer! :-)

        Als je in bijberoep meer kosten hebt dan inkomsten, dan (ben je niet goed bezig, ja) maar wat heeft dat voor impact voor de belastingen? Heeft hier iemand ervaring mee?
        Ik zou in bijberoep willen starten, maar heb wat schrik voor bvb het eerste jaar, wat als je toch niet zoveel opdrachten hebt om uit de kosten te geraken?

        Alvast bedankt!!
        Over welke kosten heb je het dan?
        Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

        Comment


        • #5
          Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

          Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
          Over welke kosten heb je het dan?
          bv: Algemene provinciebelasting bedrijven, verzekeringen, eventuele huurkosten studio, website en hosting ect
          over verzekeringen, herinneren jullie enkele maanden terug nog het voorval van de huwelijksfotograaf en de bruid welke meegesleurd werd in een riviertje en er verdronk. Wie is hier verantwoordelijk voor als je geen verzekering hebt...?


          aan TS, eventuele verliezen mag je in mindering brengen op je personenbelasting.

          Comment


          • #6
            Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

            ik heb eerlijk gezegd in mijn lange beroepservaring nog nooit gehoord dat de eerste 3 jaar een criterium is van al dan niet verlies mogen maken. Dat is gewoon toogpraat. Wel is het zo als je een volledige boekhouding voert, ook bank en kas boeken, en alle kosten en investeringen kan verantwoorden de kans op verwerpen klein is

            Comment


            • #7
              Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

              Ik heb het over alle kosten zoals materiaal (toestel, flitsers, photoshop), verzekeringen, fotoafdrukken, ...
              En idd, ik heb ook gehoord dat je dat mag aftrekken van je personenbelasting, maar dan is het zelfs fiscaal voordelig van in een bijberoep te starten, dan kan je zelfs met je gewone belastingen in een lagere schijf vallen... Ik kan niet geloven dat dat mag, of dat dat zelfs meerdere jaren zou mogen...
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                Ben ik ook zeker van, dat je zeker de eerste 2 jaar met verlies mag werken.
                Ken er niet veel van, heb ooit es begonnen aan verzekeringen in bijberoep, en je kan zoveeeeel inbrengen...
                Toen dacht ik van alle zijn die nu zo onnozel bij de staat?
                Informeer je misschien eens goed bij een boekhouder of een kennis of vriend die zelfstandig is...Of hier.
                Succes !!!!

                Edit, ik heb eigenlijk een collega die ook begonnen is in bijberoep als fotograaf. Als ik zijn materiaal zie????
                Ga eens navraag doen de eerstkomende dagen.
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                  lijt me inderdaad een fijne zaak da het bij je personenbelasting in rekening gebracht wordt.
                  maar waarom zijn we dan niet allemaal "hobbyfotograaf" in bijberoep?
                  er moet een addertje onder het gras zitten?? of niet.

                  sta hier ook al lang te twijfelen over bijberoep of nie
                  paar keer de vraag gehad om buiten familiekring foto's te maken van feesten, steevast geweigerd.
                  reden, heb het mteriaal niet, niet goed genoeg, ... wil gewoon nie in't zwart werken.
                  maar om 2 of 3 keer op't jaar iets te verdienen dat amper of niet de kosten dekt, ...
                  't is mss opbouwen naar meer, maar toch.

                  blijft dubbel aanvoelen bij mij.
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                    B..... Als ik zijn materiaal zie????
                    Ga eens navraag doen de eerstkomende dagen.

                    Dat materiaal heeft hij ook wel moeten betalen hé.



                    Professioneel fotograaf wordt men toch met het doel om geld te verdienen. Als men al op voorhand weet dat men er bijna niets mee gaat verdienen moet men het ook niet doen. Bespaart een heleboel kop zorgen.
                    En dat van die eerste drie jaar ? waar staat dit ergens geschreven ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                      Staat nergens geschreven.

                      Mijne boekhouder, destijds, zei dat ik het eerste jaar wel met verlies mocht werken. Dat jaar wordt altijd aanzien als een investeringsjaar en kost je normaal gezien altijd wel wat meer dan je zal ontvangen. Of je zou zo goed moeten zijn dat je van de eerste dag al een hele hoop klanten hebt.

                      Bij het tweede jaar zijn de meeste nog steeds bezig om hun klantenbasis op te bouwen, en dan aanvaarden ze ook nog wel eens verlies. Maar er zou dan toch al veel minder verlies moeten zijn.

                      Bij het derde jaar, en opvolgende jaren, kun je het beste break-even werken als je niet al te veel inkomsten hebt. Maar dan zullen ze bij de belastingen toch wel al eens vragen gaan stellen. Moest je toch nog verlies hebben, dan kun je toch wel een controle verwachten.

                      Nu ben ik zelf wel 7 jaar in hoofdberoep bezig geweest. Het tweede jaar had ik nog even veel kosten als inkomsten, maar vanaf het derde jaar ben ik toch wel met winst gaan werken. Ik heb in die 7 jaar nooit controle gehad, ook al omdat ik een boekhouder onder de arm had genomen van een firma met een goede reputatie bij de belastingsdienst. Dat doet ook al veel.

                      Enkel toen ik stopte na 7 jaar, heb ik een controle gehad, wat normaal is. Mijn boekhouder had al de hele berekening gemaakt van BTW dat ik nog zou moeten betalen om de enkele toestellen die ik nog op afschrijving had staan, en dat is ook het gene geweest wat ik nog heb moeten betalen. Voor de rest waren al mijn aftrekken over die 7 jaar aanvaard door de belastingsdienst.


                      Nu denk ik wel dat je in bijberoep waarschijnlijk minder snel gecontroleerd wordt, of je zou continu met verlies moeten werken. Dat wordt niet aanvaard.


                      Trouwens, fotografie wordt nog altijd aanzien als kunst en iedere belg maar aan kunst een beetje bijverdienen zonder dat je een BTW-nummer hebt. Je moet dat maar eens bij een boekhouder navragen, maar als ik jou was en je weet dat je niet echt geld gaat verdienen hiermee, dan zou ik het toch gewoon als artiest doen en je eventuele inkomsten op je personenbelasting vermelden. Dan ben je ook helemaal in orde. En als je dan toch geld zou verdienen er aan, dan kun je nog altijd een BTW-nummer aanvragen.

                      Maar voor alle zekerheid, ga toch maar even langs bij een boekhouder om alles eens goed na te vragen. Bij de meeste is de eerste consultatie meestal gratis. Bij mij was dat toen toch zo.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                        Ja, ik ben bij zenito geweest en die mevrouw zei dat je zolang je je kosten met je privé kapitaal kan bijven betalen, er geen probleem is voor de fiscus. En dat het idd van de inkomsten van je hoofdberoep afgehaald wordt, maar dat lijkt me echt raar. Dan zou dat voor iedereen die een beetje een duurder fototoestel wil, fiscaal voordeliger zijn om in bijberoep te starten, want dan blijf je automatisch onder die 1193euro, waardoor je geen sociale bijdrage moet betalen en als je onder de 5000en nog wat blijft qua omzet, ben je ook niet BTW-plichtig.

                        Natuurlijk zou ik zelf het liefst veel geld verdienen, maar langs de andere kant wil ik nu in het begin niet elk kwartaal 72 euro sociale bijdrage betalen, dus moet ik onder die 1193 blijven en dat is natuurlijk niet moeilijk als je al je materiaal kan inbrengen in de belastingen.
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                          Wel niet vergeten dat je je materiaal ( camera's, objectieven, studioflitsen, computer)dus (investeringsmateriaal ) niet op 1 jaar kunt afschrijven, maar moet spreiden over drie a vijf jaar. of je moet zoveel omzet maken dat je toestellen echt slijten op 1 jaar.
                          Zeker ook niet te vergeten, steeds officiele licenties van je software gebruiken, en dat kost ook heel wat geld ( wel afteschrijven over 1 jaar)

                          Comment


                          • #14
                            Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                            Ik ga even deze topic (mis-ge)bruiken.

                            Zelf moet ik een tal van investeringen doen. Het is met geld dat ik niet meteen heb maar mijn boekhouder heeft erop aangedrongen dat ik meer inbreng.
                            En daar ik dus nog wat materiaal nodig heb, is het best dat natuurlijk te doen met materiaal.
                            Nu, het geld dat ik verdien is op dit moment nog te weinig om dat direct om te zetten naar investering. (hier komt verbetering in!)

                            Op één of andere manier moet ik dus de investeringen zien te doen, zonder het geld te hebben zodat ik alsook nog eens de boekhouder kan pleasen.
                            Ik vraag hierbij dus ook niet of jullie dit al dan wel of niet goedkeuren. Mijn vraag is, op welke manier kan ik dit best doen? Via een winkel of bank?
                            En bij welke? Ik heb al verschillende bekeken maar ik geraak hier niet meteen uit.
                            EMBLEMATA.BE
                            http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                            Comment


                            • #15
                              Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                              Investeren in je eigen beginnende bedrijf als fotograaf in bijberoep lijkt me verstandig om dat vanuit eigen kapitaal te doen.
                              Ik ben ook bijna zo'n 1 1/2 jaar in bijberoep bezig. zo kun je zonder problemen en in alle eerlijkheid opdrachten aanvaarden.
                              het lijkt mij niet verstandig in het begin verder te springen dan je stok lang is. begin eventueel klein zonder BTW aangifte, heb ik ook gedaan.
                              Je 73,61€ zul je toch moeten betalen elke 3 mnd. dat wordt later terug verrekend.
                              Komend jaar ga ik wellicht wel over naar BTW aangifte, op dat moment kan ik de BTW van investeringen terug trekken, nu dus niet
                              Ik heb in de zomer geld van mijn prive geleend om een investering te doen die ik meende nodig te hebben voor enkele opdrachten.
                              Deze zijn nu zo goed als terugbetaald, met die opdrachten.
                              Ik zou bijgevolg geen leningen aangaan om zaken te kopen, maar dat is persoonlijk.
                              Jezelf een goede betrouwbare boekhouder aanschaffen.
                              Jezelf en je gear verzekeren als je op een betaalde opdracht vertrekt is essentieel.
                              groei rustig en maak geen bokken sprongen. dat hou je niet vol.
                              Ik zou je boekhouder maar in het oog houden, hoe meer omzet jij maakt hoe meer hij aan jou verdiend.
                              Dit ruikt er in ieder geval naar. als klein beginnend bedrijfje meer investeren dan er in omgaat
                              dat loopt niet vaak goed af.
                              Voor mij dus een No Go
                              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                              Comment

                              Working...
                              X