Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 en stof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D600 en stof

    Zijn er nog mensen met STOFproblemen op de sensor van de Nikon D600?
    Ik heb de mijne van 29/09 en heb hem moeten laten reinigen door de verkoper. Zij gebruikten natte swap, maar kregen niet alle stof/vuil weg.
    Op internet staan verschillende berichten van problemen en ook op Nikon Rumours verscheen een artikel hierover!

    Als ik wil sturen ze mijn toestel naar Nikon voor grondige reiniging!
    Wat doe ik het beste?
    Graag advies
    Last edited by tjoekerke; 11 december 2012, 17:36.
    Beelden maken is plezant!

  • #2
    Re: Nikon D600 en stof

    Stof blijft altijd een issue bij camera's waar men kan wisselen van objectief.

    Je zou zelf een set swabs kunnen kopen om zelf te reinigen. Zelf ben ik afgestapt van reinigen met swaps.
    Gebruik nu zelf vooral de Visibledust SD800 Pro Kit. Als ik het hier niet mee schoon krijg ga ik naar Chipclean. Over het algemeen krijg ik het schoon met de Visibledust.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D600 en stof

      Lensrentals noticed that all of their D600 rental units needed sensor cleaning after being used. What is even more interesting is that all spots seems to be located around the same area – the upper left portion of the sensor: Lensrentals did some additional investigation and found that “D600′s shutter curtain opening seems a bit […]
      flickr
      facebook

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D600 en stof

        Oorspronkelijk geplaatst door tjoekerke Bekijk bericht
        Als ik wil sturen ze mijn toestel naar Nikon voor grondige reiniging!
        Wat doe ik het beste?
        Graag advies
        9 van de 10 zie je die stofjes niet als je gewonen foto's neemt.
        stof zal er altijd zijn met een dslr.
        tenzij je vaak foto's neem van een witte muur of een heldere hemel op F22 zou ik dit laten zijn en gewoon foto's nemen. :-)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D600 en stof

          Minder leuk als je fan bent van foto's met lange sluitertijden (ND110-filters).

          De meeste stipjes zitten hier ook duidelijk links-boven.
          Misschien zijn dit ook de beruchtje oliedruppeltjes en geen stof.


          greetz
          Cheeta
          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
          flickr

          Comment


          • #6
            Dat zal betekenen dat je links onderin de zoeker stof zult moeten zien.

            Omdat alles in spiegelbeeld is.

            Vriendelijk groet ,
            Jessey

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D600 en stof

              Er staat vandaag een artikel op tweakers over dit probleem.
              http://tweakers.net/nieuws/85211/sto...e-coating.html

              Er zou een probleem zijn met een coating, maar dit is een gerucht.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D600 en stof

                Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                Dat zal betekenen dat je links onderin de zoeker stof zult moeten zien.

                Omdat alles in spiegelbeeld is.

                Vriendelijk groet ,
                Jessey
                Ik denk dat de zoeker niet hetzelfde is als de sensor.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D600 en stof

                  Vandaag is mijn toestel naar de hersteldienst van Nikon vertrokken. Zij spreken van olie op de sensor en niet van stof!
                  We zullen zien zei de blinde...
                  Beelden maken is plezant!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D600 en stof

                    Olie .... Ik had hetzelfde probleem. Olie op de sensor en overal verspreid. Ze hebben het "diafragmasysteem" moeten vernieuwen. Toen ik het toestel terug had bleek het toestel niet meer scherp te stellen op mijn vaste lenzen (enkel de AF-s lenzen gingen nog), problemen met de Autofocus. Dus het toestel weer 14 dagen weg... Nu is alles voorlopig ok .... Gelukkig alles onder garantie.
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D600 en stof

                      Na drie weken wachten, D600 terug gaan halen en rara maar het stof is er na twee foto's al terug...
                      Boos mailtje gestuurd naar Nikon. Ik verwacht er niet veel van, maar je weet nooit.
                      Als er geen reactie komt, denk ik van Test Aankoop in te schakelen!
                      Wie niet waagt, nietwaar.
                      Beelden maken is plezant!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D600 en stof

                        Sensor zelf cleanen lijkt me de gemakelijkste optie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D600 en stof

                          http://www.petapixel.com/2012/11/21/...-d600-sensors/.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D600 en stof

                            Heb zelf altijd Dust problemen gehad op al mijn DSLR's als je dat al een probleem kan noemen.
                            Bij open Diafragma is er minder van te merken maar wil nog niet zeggen dat stof aanvaardbaar is.
                            Genoeg situaties dat je boven F8 zit... Zeker bij macro waar je al gemakkelijk dichtknijpt.
                            Stof op de sensor is gemakkelijk te verwijderen. In de meeste gevallen geen struikelblok. ( zeker niet bij Oly 4/3- M43)

                            Bij deze D600 lijkt het toch een serieus probleem.. Zeg maar gerust "buitensporig"
                            Hier nogmaals een bevestiging. http://www.dpreview.com/news/2012/11...dust-timelapse
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D600 en stof

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              ( zeker niet bij Oly 4/3- M43)
                              De man van Panasonic (weet niet hoe het zit bij Olympus) vertelde me eens dat je dat niet mag doen omdat er een dingetje voor zit dat het stof weghaalt en je zo kan beschadigen.

                              Comment

                              Working...
                              X