Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pc, laptop en monitor vraagjes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pc, laptop en monitor vraagjes.

    Beste,

    De laatste tijd werd ik voor een probleem gesteld.

    Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar bezig met fotografie, ik vind persoonlijk dat ik wel goede resultaten verkrijg ook. Ik bewerk mijn foto's nu op een Medion MD 96350 laptop. Deze laptop doet het nog goed, is snel en betrouwbaar (behalve de lader die ik moest vervangen). Maar het scherm doet me de muren oplopen. Kleuren worden niet goed weergegeven, contrast en helderheid veranderen met de stand van het scherm. En als ik foto's laat afdrukken, kloppen de kleuren ook niet helemaal.
    Nu heeft mijn vriendin een mooi scherm staan bij haar thuis, een Samsung Syncmaster B2330, waarbij ze voorstelde eens mijn laptop aan deze te koppelen. Toen ik dit probeerde, merkte ik dat mijn videokaart van mijn laptop een maximale resolutie van 1280x768 kon halen. Op een scherm die maximaal 1920x1080 kan halen, kwam dit absoluut niet goed over. Het bureaublad stond er een stukje niet op, ook de scherpte en dergelijke was absoluut niet je dat. Dus dit werd ook afgeschreven.
    Nu was ik aan het kijken naar andere oplossingen. Aan de ene kant wil ik niet echt een nieuwe laptop kopen, omdat deze het wel nog goed doet.
    Dus misschien is een nieuwe desktop-pc die ik zelf kan configureren wel een oplossing. Kan ik deze gebruiken puur voor fotobewerking en mijn laptop voor alle andere kleine meuk.
    Is het zo dat een PC die je zelf samenstelt echt goedkoper is of is dit een mythe? En hoe weet je welke dingen je nodig hebt en of alles samenwerkt? Als ik voor een laptop ga, welke grafische kaart moet ik ervoor hebben om dergelijke grote resoluties en eventueel een 2e scherm te kunnen ondersteunen?
    Wat de monitor betreft heb ik al wat rondgekeken, voorlopig waren de kanshebbers deze:
    - Philips B-line, 58,4 cm (23"), Full HD-scherm 231B4LPYCS/00
    - LG IPS237L
    Zijn deze monitors goed te doen of beter iets anders? Alle voorstellen zijn welkom, wel niet TE duur (geen EIZO ed).

    Zo, een heleboel vragen en bemerkingen, alvast bedankt voor de raad!

    Grtz, Jelle!
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

  • #2
    Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

    Opnieuw , dell ultrasharp. Kies zelf je prijsklasse, elke is 100% zijn geld waard en zeker bij de beste qua prijs/kwaliteit! En gewoon een goedkope videokaart in je laptop steken (compatibiliteit checken).
    Voor fotowerk zou ik geen laptop aanraden en zelf samenstellen is goedkoper (tenzij je er wat kan laten afdoen, 15% is mogelijk als je een pc koopt van 1200€, je moet er gewoon wat talent voor hebben ) en kan je beter balanceren.
    Edit, als je toch een laptop wil dat alles aankan: Dell Precision, steek daar een SSD in en kies het beste scherm en je hebt een droomlaptop (al eens mee kunne werken en ), desktop power op een laptop!
    Last edited by playerofwar; 25 oktober 2012, 19:30.

    Comment


    • #3
      Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

      De LG IPS 237L is goed en betaalbaar (ik heb gisteren 189 euro betaald bij de Makro, het was wel de voorlaatste).
      Maar er zijn nog meer 23" IPS monitors van LG, die zullen allemaal wel ongeveer hetzelfde beeld geven (het zijn tenslotte toch dezelfde panelen).

      Het grootste probleem dat ik hier ondervind als ik een laptop + monitor wil gebruiken is dat de kleuren van de twee schermen totaal verschillend zijn.
      Ik kan één van de twee kalibreren, maar dan is het andere niet om aan te zien.
      Ik denk dat dat wel bij meer laptops een probleem is, zeker bij de wat goedkopere, omdat er daar zoveel mogelijk bespaard wordt op de onderdelen.

      Ik krijg dus redelijke kleuren op het scherm van de Samsung, ofwel heel goede kleuren op de LG IPS monitor.
      De twee tegelijk goed krijgen is helaas onmogelijk.
      Het beeld op de laptop wordt te blauw en heel flets als ik de LG kalibreer, omgekeerd wordt het beeld van de LG monitor heel donker en groenig als ik de kalibratie van het laptop-scherm instel...

      Als de schermresolutie van de laptop en de monitor niet hetzelfde is, en je wil op beide schermen hetzelfde weergeven, dan zal de resolutie van het scherm met het minste beeldpixeltjes ingesteld worden (dat is meestal de laptop).
      Op de monitor wordt het beeld dan niet met de "native resolutie" weergegeven wat voor onscherpe beelden zorgt.
      Je kan dit voorkomen door het beeld alleen op de externe monitor te zetten, dan kan de grafische kaart ook die resolutie weergeven (op voorwaarde dat die de maximale resolutie van het beeldscherm aankan natuurlijk).

      Ik ben er niet zeker van dat een pc die je laat samenstellen goedkoper is dan een kant-en klare die je zo kan meenemen.
      Alleen als je specifieke eisen stelt kan je volgens mij best een computer in elkaar laten steken, anders ben je goedkoper af met een "merk" pc.

      Ik ben nog altijd heel tevreden over Medion computers, ik heb er hier nog eentje draaien die net geen 10 jaar oud is, die heeft nog nooit iets verkeerd gedaan (ik heb er wel een andere grafische kaart ingezet omdat de originele geen full-HD scherm kon aansturen).
      Mijn andere computer is ook een Medion, die is nu bijna uit garantie (drie jaar dus).
      De oude pc wordt nog een paar keer per week gebruikt, de nieuwste elke dag.

      Gewoonlijk heeft Aldi de meest performante PC van het jaar in de aanbieding in november (ik heb beide Medion pc's in november gekocht).
      Volgende week hebben ze een laptop, maar als snelheid belangrijk is, dan kan je best nog even wachten op de volgende pc.
      Een laptop is doorgaans wat minder snel, want snelheid vraagt meer energie van de accu's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

        Hoi!

        Alvast bedankt voor de reacties, hier kan ik al iets mee.

        Dell monitors zien er inderdaad echt wel goed uit, vooral deze lijkt me leuk omwille van prijs/kwaliteit: http://accessories.us.dell.com/sna/p...n&sku=320-2676
        Heerlijk dat je deze kan draaien, handig voor portretfoto's!

        Qua pc, Medion is inderdaad een goede keuze van fabrikant. Ik heb nooit problemen gehad met de kwaliteit van mijn laptop enzo. Het enige waar ik dan wat mee zit, is de service wanneer er iets scheelt met de pc. Deze leek me wel goed voor hetgeen ik ermee zou doen: http://www.medion.com/be/nl/electron...e-1ab77fa5579b
        Nu heb ik toch wel al wat een beeld wat ik zou willen en kunnen kopen. Het zal sowieso wel nog een tijdje duren, ga op het gemak wat sparen om dan alles te kunnen kopen.

        Grtz, Jelle
        Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
        You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

        Comment


        • #5
          Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

          Oorspronkelijk geplaatst door Skelleke Bekijk bericht
          Hoi!

          Alvast bedankt voor de reacties, hier kan ik al iets mee.

          Dell monitors zien er inderdaad echt wel goed uit, vooral deze lijkt me leuk omwille van prijs/kwaliteit: http://accessories.us.dell.com/sna/p...n&sku=320-2676
          Heerlijk dat je deze kan draaien, handig voor portretfoto's!

          Qua pc, Medion is inderdaad een goede keuze van fabrikant. Ik heb nooit problemen gehad met de kwaliteit van mijn laptop enzo. Het enige waar ik dan wat mee zit, is de service wanneer er iets scheelt met de pc. Deze leek me wel goed voor hetgeen ik ermee zou doen: http://www.medion.com/be/nl/electron...e-1ab77fa5579b
          Nu heb ik toch wel al wat een beeld wat ik zou willen en kunnen kopen. Het zal sowieso wel nog een tijdje duren, ga op het gemak wat sparen om dan alles te kunnen kopen.

          Grtz, Jelle
          Scherm is top, heb ik zelf ook De resolutie van 1920x1200 is aangenamer om op te werken dan full hd 1920x1080 vanwege de extra hoogte.

          Qua pc zou ik eerder gaan voor een custom samengestelde pc (bvb via alternate.be of anderen). Dat zal je qua prijs/kwaliteit een stuk betere pc opleveren die stiller, betrouwbaarder en wss sneller is. Bij die kant en klare systemen wordt er steeds op een onderdeel bespaard. Bij laptops is dit dikwijls het scherm, bij desktops dikwijls de voeding en de fans waardoor je een luidruchtige pc krijgt of/en een slechte voeding, die veel lawaai maakt of die je sowieso moet vervangen bij het upgraden naar een betere grafische kaart of processor. Als je het zelf samenstelt en een beetje marge laat voor later upgraden, heb je een stuk langer profijt van je pc.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

            ik heb 2j geleden een tweedehands Dell 2209WA gekocht. Ook zo eentje die vanaf alle kijkhoeken zijn helderheid behoudt.
            Verder ken ik er niet zoveel van.. weet alleen dat het scherm nooit groot genoeg is want bij bewerken is foto alsmaar kleiner en de tools blijven in de weg staan
            Als je geld hebt kan je een coole desktop laten samenstellen. Ik heb een oudere quadcore 2ghz met 4 RAM maar dat werkt nog goed om 30 RAW's in 1x weg te schrijven. Zou bij geld-teveel wel 250 euro geven voor een i5-2500 processor met 8Gb ram, nieuw mobo etc.
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

              Die Dell Precision Workstations zien er best ook wel interessant uit, wel erg duur, en jammer genoeg niet in 17" te krijgen. Ik zit nog wat te schipperen tussen een laptop of desktop. Zeker nu ik zag dat je bij bepaalde merken (Dell, Sony, website Laptop Plus) toch enigszins kan samenstellen wat je in je laptop wil. Uitbreiden en dergelijke is dan wel weer minder aan de orde maar als ik al in het begin een degelijke laptop heb, ben ik daar toch al een tijdje zoet mee. Nog wat afwachten en uitkijken en dan zien we wel wat we gaan doen, ik houd jullie op de hoogte.
              Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
              You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

              Comment


              • #8
                Re: Pc, laptop en monitor vraagjes.

                Dell precision is wel beschikbaar in 17 inch. Dan is het de M6700 met 17".

                Comment

                Working...
                X