Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vragen aan de posters van de challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vragen aan de posters van de challenge

    Er waren deze keer heel veel speciale foto's bij.
    Foto's waarbij ik mij afvroeg hoe de foto gemaakt was, hoe de techniek was.
    Ik schrijf daarom al de namen op van de foto's waarover ik vragen heb, als mensen willen kunnen ze hier uitleggen hoe zij tewerk gegaan zijn.
    Ik dacht dat dit de bedoeling was van de challenge dan kunnen we heel veel leren.

    .Tommie
    .Filipo
    .Swa
    .Panoramix
    .Stampers
    .Hubbax
    .Glaseye
    .Rept
    .lander
    .havezet

  • #2
    "k sta wel niet op je lijstje....

    maar 'k zat wel m'n statief achteraan de wagen....(5 sec belichting anders niet doen)
    was wel een komisch zicht....
    daVinci
    www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Act
      Er waren deze keer heel veel speciale foto's bij.
      Foto's waarbij ik mij afvroeg hoe de foto gemaakt was, hoe de techniek was.
      Ik schrijf daarom al de namen op van de foto's waarover ik vragen heb, als mensen willen kunnen ze hier uitleggen hoe zij tewerk gegaan zijn.
      Ik dacht dat dit de bedoeling was van de challenge dan kunnen we heel veel leren.
      Ik heb zoals Middelbosch al raadde een afdekplaatje gebruikt. Heb het zwart plastiek covertje uit een cd afgezaagt en op de lensfilter gemonteerd zodat slechts de helft zichtbaar was. Dan in het donker geflitst voor de ene kant, gedraaid en geflitst voor de andere kant. Sluitertijd 5 sec dus het moest snel gaan anders had ik veel te veel ruis.
      Het moeilijke was vooral het juist draaien in het donker van het plaatje en het plaatje zelf op de filter zetten. Er is een kleine opening gebleven in daarom zie je de belichte streep in het midden van de foto (die heeft 2 keer licht gekregen). k'Had echter geen tijd meer om het nog te veranderen.
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

      Comment


      • #4
        Hallo Act,

        De foto heb ik genomen door in te zoomen op het horloge, de ontspanknop indrukken en dan meteen uit te zoomen. Doe dit binnen de ingestelde sluitertijd en violá je heb je foto
        Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

        Comment


        • #5
          Lander jouw uitleg is nu duidelijk thx.
          Precies simpel, maar je moet er maar op komen hé?
          Da vinci, jouw techniek had ik wel ongeveer door.
          Ik kan mij wel voorstellen dat het een komisch zicht was.

          Rept, jouw uitleg, daar snap ik helemaal niets van.
          Maar tis wel goe gevonden. Maar veel te ingewikkeld voor een simpel zieltje

          Comment


          • #6
            Originally posted by Act
            Er waren deze keer heel veel speciale foto's bij.
            Foto's waarbij ik mij afvroeg hoe de foto gemaakt was, hoe de techniek was.
            Ik schrijf daarom al de namen op van de foto's waarover ik vragen heb, als mensen willen kunnen ze hier uitleggen hoe zij tewerk gegaan zijn.
            Ik dacht dat dit de bedoeling was van de challenge dan kunnen we heel veel leren.

            .Tommie
            .Filipo
            .Swa
            .Panoramix
            .Stampers
            .Hubbax
            .Glaseye
            .Rept
            .lander
            .havezet
            Dag Act, ik zal even vertellen hoe ik het gedaan heb. Niet zo ingewikkeld hoor. Voor dat ik de foto ging nemen wist ik al hoe hij eruit moest zien. Ambiorix moest er op staan. Ik heb natuurlijk een statief gebruikt en stond ongeveer zo een 4 meter achter Ambiorix en dan een goeie compositie kiezen. Dit laatste is het belangrijkste voor mij. Voor het speciale effect te verkrijgen heb ik een sluitertijd van 1sec gebruikt wat het minimum was om mee te doen. Het reuzerad moet uiteraard draaien voor het effect. Had ik een langere sluitertijd gebruikt was het effect nog groter geweest maar dat vond ik weer "te veel" Hieronder de exif van de foto

            ISOSpeedRatings : 200
            ShutterSpeedValue : 1,00Sec
            ApertureValue : F19,0
            ExposureBiasValue : EV-0,5
            FocalLength : 28,00(mm)

            Mvg Patrick Billen, alias Tommie
            www.wondermooi.be
            www.patrickbillen.be

            Comment


            • #7
              Originally posted by Act
              Rept, jouw uitleg, daar snap ik helemaal niets van.
              Maar tis wel goe gevonden. Maar veel te ingewikkeld voor een simpel zieltje
              Lap, en nog zo mijn best gedaan

              Misschien verduidelijkt de foto van het afdekplaatje het een beetje.



              Hiermee (in het donker) dus eerst de ene kant van de lens afgedekt en geflitst, dan de andere kant en nog eens geflitst.
              Gallery: http://www.fotogallerij.be

              Comment


              • #8
                Omdat je het zo schoon vraagt Act

                Ik denk dat in mijn geval een foto meer uitlegt dan veel tekst.

                De opstelling :

                Sluitertijd ingesteld op 3.2 sec, scherpstellen, knop indrukken (pas na 10sec foto), licht uit, en zodra de opname begon : zo snel mogelijk het stukje zwart papier met de daarop vastgemaakte lichtjes vanonder de borstel wegtrekken om te vermijden dat de lampjes, het stukje papier of mijn hand (te duidelijk) op de foto zouden staan. Uiteindelijk bekom je iets zoals in de rechterbenedenhoek of zoals de foto in de challenge.

                Voor alle duidelijkheid : er zijn heeeeeel wat probeerfoto's aan deze vooraf gegaan (ook met andere onderwerpen), vooraleer er iets deftigs op mijn CF-kaartje stond ...

                Hopelijk is het nu duidelijker ???
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  HI Act,

                  mijn foto is min of meer op dezelfde basis getrokken als Lander, statief, sluitertijd 1 sec en dan met de tele op onderwerp inzoomen , dit kan aan verschillende snelheden, hangt een beetje af van het onderwerp en welk effekt je wil bereiken,

                  veel succes ermee,
                  Stampers

                  Comment


                  • #10
                    Tommie: thx. Ik ben al iets wijzer geworden.

                    Rept: ik begin het te snappen, maar.... dat moet toch enorm vlug gegaan zijn? had je daar tijd genoeg voor? ik zou daar gewoon niet aan denken. Ik zou niet weten hoe je er moet aan beginnen.

                    Filipo: gewoon prachtig. Hoe je dat allemaal uitgedokterd hebt.
                    Ik heb deze keer enorm veel bijgeleerd en ben jaloers dat ik niet tot die ideeën ben gekomen.
                    Stampers: aha, maar... wat is je onderwerp? een gordijn? dat kan niet want dat heeft niets met lente te maken. ik zie het nog altijd niet.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Act
                      Rept: ik begin het te snappen, maar.... dat moet toch enorm vlug gegaan zijn? had je daar tijd genoeg voor?
                      Met en paar keer oefening ging het redelijk snel, op 5 seconden.
                      Druk af en flits tegelijk, daarna springt mijn vriendin naar de andere zetel terwijl ik snel aan filter draai en dan tweede flitst en foto klaar
                      Gallery: http://www.fotogallerij.be

                      Comment


                      • #12
                        Hi Act, als je de foto uitvergroot zou je de kleine witte bloemetjes van onze spireastruik moeten zien, althans op mijn computerscherm. Laat me iets weten, want ik begin me nu wel af te vragen hoe de scherpte van bepaalde foto's bij anderen overkomen, heb namelijk zelf ook een groot verschil gemerkt tussen een laptop en een desktopscherm.
                        Alvast bedankt voor de feedback.
                        Stampers

                        Comment


                        • #13
                          stampers, ik vergroot heel zelden de foto (mea culpa)
                          en ja, mijn collega was hier gisteren en die had het direct gezien dat het bloemetjes waren.
                          ik dacht aan een wit glasgordijn
                          het is inderdaad zo dat je op de grote foto de bloemetjes beter ziet.
                          prachtig gedaan.

                          Comment


                          • #14
                            Hallo Act ..
                            bij mijn foto (duivelse gitaar) was de werkwijze als volgt ... de kamer volledig donker gemaakt, gitaar opgesteld voor een zwarte achtergrond, camera ingesteld op sluitertijdvoorkeuze (ook voor het eerst, dus heel wat moeten experimenteren)gekozen voor een erg lange sluitertijd, 15 seconden dacht ik , camera natuurlijk op statief... afgedrukt en dan met een zaklamp rondom de gitaar gaan schijnen, dus een beetje de contouren gaan volgen en dit net zolang als de sluiter openstond .. het idee kwam eigenlijk van mijn vrouwtje (Nina),die deze werkwijze gelezen had in het tijdschrift "Digital Photo"
                            ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is ...
                            groetjes, Swa
                            trotse bezitter van een D70s en al wat glas,dankzij mijn lieve vrouwtje nina
                            http://swa.fotopic.net

                            Comment


                            • #15
                              wow swa knap gedaan, maar zo een lange sluitertijd heb ikniet hoor.

                              Comment

                              Working...
                              X