Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsproblemen in crypte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsproblemen in crypte

    Hey iedereen,

    Ik ben op zoek naar mensen die al foto's genomen hebben in een crypte en dit om enkele technische tips te bekomen.
    Even het probleem schetsen:

    Zaterdag ben ik naar een feestzaal gaan kijken (de crypte in het godshuis). Probleem is dat ginder lage gewelven zijn en zowel plafond als muren zijn uit steen. Het is dan ook nog eens een plafond met heel wat krommingen en een zwarte vloer. Als sfeerverlichting is gekozen voor fushia led verlichting tegen de muren, verder wordt de zaal enkel verlicht met de kaarsen die op de tafels staan.

    Heb wat testshots gemaakt maar kon geen goed evenwicht vinden! Ofwel is de plafond te belicht ofwel is het geheel te donker.

    zijn er eventueel enkele hulpstukken die deze situatie kunnen verbeteren buiten het standaard opzetstukje.

    ter info: flitser is Canon 430EXII



    Alvast bedankt
    Fuji X100 | Canon 60D | Canon EOS550D | 10-24 f/3.5-4.5 |17-50 f/2.8 | 50mm f/1.8| 60 mm f/2.8 macro | 85mm f/1.8 |70-200 L f/4 | Speedlite 430 EXII & Yongnuo 560 | LR

  • #2
    Re: flitsproblemen in crypte

    Als jij hier sterk gaat flitsen, dan ga je het fuchsia licht wegflitsen.

    Ik zie de volgende mogelijkheden:

    1. Lange belichtingstijden en of hoge ISO's, dus met statief werken en NIET flitsen. Als je onderwerpen niet te snel bewegen kan je makkelijk tot 1/15 gaan zonder al te veel bewegingsonscherpte.

    2. Zet een 5 tal flitsers die draadloos getriggerd worden door je toestel, zodat je 'overal' verlichting hebt. Zet die flitsers op een matig vermogen, en dan blijft er nog wel wat over.

    3. De hele zaal vol sterke spots zetten (maar dat zal je publiek niet zo leuk vinden zeker...

    Comment


    • #3
      Re: flitsproblemen in crypte

      Als je gaat bouncen op het plafond, krijg je uiteraard iets zoals als in je voorbeeld. Flits on camera gewoon rechtdoor en draai de kracht misschien iets terug want in een duister hol moet je ook geen superklare foto's verwachten. Zet een stoftbox/diffuus scherm op je flitskop. Schiet op manueel met een slepende sluiter en flits op het 2de gordijn (om genoeg sfeerlicht te capteren). Gebruik enkel het diafragma als manuele variabele naar gelang de DOF die je nodig hebt (als je tenminste niet continu vast zal zitten op f2.8). ISO kan je alsnog op automatisch naar het door jou maximum toegelaten noise/setting te laten klimmen. De hulpstukken waar je in feite naar vraagt zijn degene die Tommie1 hierboven in zijn 2de optie vermeld: een aantal extra speedlights, strategisch opgesteld, wireless getriggerd. Aantal afhankelijk van de grootte van de zaal; je wilt die niet continu lopen verplaatsen dus moeten er genoeg zijn. Hang paarse gels, zoals de sfeerbelichting, aan de speedlights die achtergronden invullen (anders krijg je overal slagschaduwen), en gewone diffusers aan degene die rechtstreeks mensen belichten. In feite maak je er een studio van...

      Veel succes,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: flitsproblemen in crypte

        Mmm mijn idee is ietsje anders.
        Een stel getriggerde flitsers opgesteld doorheen de ruimte op manueel weliswaar gegelt
        'k weet niet of dit zo lekker werkt. TTL misschien, maar nog lijkt mij dit niet echt geweldig.
        Een EOS 550 is denk ik geen ISO monster.
        Klopt het als ik zeg dat je op een iso 1250 max 1600 aanvaardbaar kan fotograferen kwa ruis? 4 a 5000 zou je moeten hebben.
        da's dus krap voor deze job. uiteraard je 17-55 f2,8 je 85mm misschien voor de geisoleerde portretten.
        Je zal denk ik on camera naar voor moeten flitsen, TTL gelletje er op, 1/30 tot 1/60
        meer is er niet aan te doen denk ik.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

        Comment


        • #5
          Re: flitsproblemen in crypte

          Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
          Je zal denk ik on camera naar voor moeten flitsen, TTL gelletje er op
          Wat is een TTL gelletje? Ik ken wel gels en TTL, maar niet in combinatie, of is het gewoon een typfoutje?
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: flitsproblemen in crypte

            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Wat is een TTL gelletje? Ik ken wel gels en TTL, maar niet in combinatie, of is het gewoon een typfoutje?
            TTL flitsen , met een gel op de flits
            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

            Comment


            • #7
              Re: flitsproblemen in crypte

              Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
              TTL flitsen , met een gel op de flits
              Ik vermoedde al zoiets, bedankt voor je antwoord.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: flitsproblemen in crypte

                @ Eljakim: klopt de 550 is idd geen iso monster, iso 1600 vind ik al net niet meer aanvaardbaar (ben wel ruisgevoelig :-) )
                Zal idd on camera moeten flitsen.
                Dacht wel dat met mijn gear er niet veel anders aan te doen was maar een ISO monster zal maar voor de toekomst zijn :-)
                ging idd de 17-55 f/2.8 gebruiken in combinatie met de 50 f/1.8 en de 85/1.8
                @ Fibonacci: de foto was enkel om de ruimte op zich te tonen. Zal eens kijken om een paars gelleke te halen :-)


                Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                Mmm mijn idee is ietsje anders.
                Een stel getriggerde flitsers opgesteld doorheen de ruimte op manueel weliswaar gegelt
                'k weet niet of dit zo lekker werkt. TTL misschien, maar nog lijkt mij dit niet echt geweldig.
                Een EOS 550 is denk ik geen ISO monster.
                Klopt het als ik zeg dat je op een iso 1250 max 1600 aanvaardbaar kan fotograferen kwa ruis? 4 a 5000 zou je moeten hebben.
                da's dus krap voor deze job. uiteraard je 17-55 f2,8 je 85mm misschien voor de geisoleerde portretten.
                Je zal denk ik on camera naar voor moeten flitsen, TTL gelletje er op, 1/30 tot 1/60
                meer is er niet aan te doen denk ik.
                Fuji X100 | Canon 60D | Canon EOS550D | 10-24 f/3.5-4.5 |17-50 f/2.8 | 50mm f/1.8| 60 mm f/2.8 macro | 85mm f/1.8 |70-200 L f/4 | Speedlite 430 EXII & Yongnuo 560 | LR

                Comment


                • #9
                  Re: flitsproblemen in crypte

                  @Tommie1

                  1. Tijdens een avondfeest van een huwelijk is het moeilijk om de mensen niet te laten bewegen :-)
                  2. 5 heb ik er nu wel niet, maar zal overwegen om enkele te zetten en te triggeren
                  3. De bruidegom is licht technicus en heeft speciaal 2 extra movingheads laten plaatsen + droogijs machine, dus denk ik niet dat hij sterke spots zal leuk vinden

                  toch bedankt allemaal voor de vele tips hier :-)
                  Fuji X100 | Canon 60D | Canon EOS550D | 10-24 f/3.5-4.5 |17-50 f/2.8 | 50mm f/1.8| 60 mm f/2.8 macro | 85mm f/1.8 |70-200 L f/4 | Speedlite 430 EXII & Yongnuo 560 | LR

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitsproblemen in crypte

                    Oorspronkelijk geplaatst door Deiter Bekijk bericht
                    @ Fibonacci: de foto was enkel om de ruimte op zich te tonen. Zal eens kijken om een paars gelleke te halen :-)
                    Just om zeker te zijn... Steek geen paars gelleke op de 'on camera'-speedlight he... Of al wat je schiet is paars belicht. Als je iets gaat halen doe dan maar een softbox'je of zoïets om rechtdoor flitslicht wat mee te verzachten. Of er bestaan zo van die panelen die je met velcro bovenop een rechtopstaande flitskop kan plaatsen; die weerkaatsen onder een hoek van 45° gespreid licht, een beetje zoals je op een plafond zou bouncen maar dan op kleine schaal... Zo eentje met een goudkleurige (geblutste/getrommelde) binnenkant ware misschien geen slecht idee om je hooflicht wat mee op te warmen... 't Is wel een raar zicht want je loopt wel in de kijker met zo'n toestanden Een fotograaf moet ook wel voor een beetje amusementswaarde zorgen

                    Comment


                    • #11
                      Re: flitsproblemen in crypte

                      @ Fibonacci: zo ne Demb Flash heb ik deze week in elkaar gestoken dus das geen probleem ;-)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                      Just om zeker te zijn... Steek geen paars gelleke op de 'on camera'-speedlight he... Of al wat je schiet is paars belicht. Als je iets gaat halen doe dan maar een softbox'je of zoïets om rechtdoor flitslicht wat mee te verzachten. Of er bestaan zo van die panelen die je met velcro bovenop een rechtopstaande flitskop kan plaatsen; die weerkaatsen onder een hoek van 45° gespreid licht, een beetje zoals je op een plafond zou bouncen maar dan op kleine schaal... Zo eentje met een goudkleurige (geblutste/getrommelde) binnenkant ware misschien geen slecht idee om je hooflicht wat mee op te warmen... 't Is wel een raar zicht want je loopt wel in de kijker met zo'n toestanden Een fotograaf moet ook wel voor een beetje amusementswaarde zorgen
                      Fuji X100 | Canon 60D | Canon EOS550D | 10-24 f/3.5-4.5 |17-50 f/2.8 | 50mm f/1.8| 60 mm f/2.8 macro | 85mm f/1.8 |70-200 L f/4 | Speedlite 430 EXII & Yongnuo 560 | LR

                      Comment


                      • #12
                        Re: flitsproblemen in crypte

                        Oorspronkelijk geplaatst door Deiter Bekijk bericht
                        @Tommie1

                        1. Tijdens een avondfeest van een huwelijk is het moeilijk om de mensen niet te laten bewegen :-)
                        2. 5 heb ik er nu wel niet, maar zal overwegen om enkele te zetten en te triggeren
                        3. De bruidegom is licht technicus en heeft speciaal 2 extra movingheads laten plaatsen + droogijs machine, dus denk ik niet dat hij sterke spots zal leuk vinden

                        toch bedankt allemaal voor de vele tips hier :-)
                        Je snapt heus wel wat serieus bedoeld was.
                        Maar jij weet ook wel dat een beperkte ISO, een redelijke sluitertijd en een donker hol tot onderbelichte foto's zal leiden.
                        Dus aan minstens één van de factoren moet je dan iets doen hé.

                        Comment


                        • #13
                          Re: flitsproblemen in crypte

                          Zeker je foto's in RAW nemen, dan kan je de onderbelichting nog wat optrekken. Ze mogen dan gerust 1 stop onderbelicht zijn.
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: flitsproblemen in crypte

                            Beter een stop over belichten en terug naar beneden halen ipv onderbelichten en optrekken.
                            Dat geeft extra ruis in je foto, hou daar ook rekening mee.
                            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: flitsproblemen in crypte

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                              Beter een stop over belichten en terug naar beneden halen ipv onderbelichten en optrekken.
                              Dat geeft extra ruis in je foto, hou daar ook rekening mee.
                              De informatie (details) die je overbelicht hebt ben je zowiezo kwijt. En waarom zou je overbelichten? Dat geeft je nog langere sluitertijden terwijl het hier net de bedoeling is om een zo kort mogelijke sluitertijd te hebben. Ruis kan je in de nabewerking wegwerken.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X