Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar een job in de analoge fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op zoek naar een job in de analoge fotografie

    Beste forumleden,

    afgelopen juni ben ik afgestudeerd in de fotografie. Tijdens deze jaren ben ik in contact gekomen met de analoge fotografie.
    Dit is intussen een zeer sterke interesse geworden en ik heb een passie voor het ontwikkelen en vergroten.

    Nu ben ik dus intussen op de arbeidsmarkt terecht gekomen en ben ik op zoek in de richting van m'n passie.
    Heeft iemand een idee welke labo's er zoals bestaan en waar ze gevestigd zijn?

    alvast bedankt!

    groeten!

  • #2
    Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

    Zouden die al niet allemaal overgestapt zijn op de digitale techniek, inscannen van negatief en afdrukken via printers.
    Ik weet het niet zeker hoor, maar dit ivm al die chemicalien.

    Ruud
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

      Waarschijnlijk wel, maar het feit blijft dat de negatieven sowieso ontwikkeld moeten worden, dit is hetgeen mij het meest interesseert.
      Het is slechts een kleine kans, maar wie weet.

      Comment


      • #4
        Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
        Waarschijnlijk wel, maar het feit blijft dat de negatieven sowieso ontwikkeld moeten worden, dit is hetgeen mij het meest interesseert.
        Het is slechts een kleine kans, maar wie weet.
        Zelf bedrijfje opstarten?
        En ervoor zorgen dat die mensen ook mogen komen helpen en zo, er is zeker een markt voor.

        Comment


        • #5
          Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

          dat is ook het idee waar ik al even mee speel, zwart-wit ontwikkeling en afdruk (RC en Bariet) en basis cursus doka. In bijberoep.
          Rijk ga je van zoiets niet worden, zeker niet, maar als het je hobby terug betaald is het een mooi iets!!
          Wie werkt er nog analoog? Qua industrie, zal het zeer beperkt zijn, ja, de films worden nog regelmatig analoog maar volledig automatisch ontwikkeld, maar vanaf dan is het digitaal!! (en geloof me, met de komst van digitaal wordt er niet al te nauw gekeken op de calibratie van de ontwikkeling )
          Mechelen (galerie-zebra.be geeft doka cursus, ik dacht in heusden zolder ook nog en via N*I kan je een (veel te dure, veel te onduidelijke en, in mijn ogen onvolledige) thuis-cursus volgen. Voor de rest, bitter weinig...
          of in Parijs: http://www.atelierfenetresurcour.com/prestation.html
          een job in iets analoog, daar droom ik ook van, maar het zal bij dromen blijven, tenzij we het roer in eigen handen nemen

          Groetjes,

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

            in principe heb ik al het materiaal thuis staan om dit zelfstandig te beginnen, maar helaas is de kostprijs veel te hoog om rendabel te zijn.
            fotopapier, producten, scanner, ontwikkelmachine, kost allemaal veel geld...
            nu, aangezien ik dit alles thuis heb staan is het mogelijk. Maar om iets er aan over te houden...

            en een cursus ontwikkelen heb ik niet nodig, intussen genoeg ervaring in het ontwikkelen en afdrukken!

            Comment


            • #7
              Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

              nog even snel een reactie, ontwikkelmachine is op zich niet nodig, tenzij je ook kleur gaat doen, druk je ook kleur af?
              Scanner idem, druk je af of print je de foto's?
              fotopapier en producten zijn nog de grote kosten, vooral het papier dan (toch voor z/w) voor kleur zijn de producten dan weer duur. Gebruik je een meter? de heiland split grade? of iets van rhdesigns? ook:
              Wat zou je willen doen? alleen andermans negatieven ontwikkelen en afdrukken? op rc-papier? Bariet? lucht of glanspers gedroogd? vanaf welke grootte? want een 10*15 afdrukje daar kan je weinig handwerk aan doen... dus minder van kwaliteit?
              Wil je er ook een cursus doka bij geven? "kom je eigen negatieven printen" ??
              wat zou je vragen voor een 13*18 drukje? 20*25? en maak je verschil tussen recht-toe recht-aan drukken en het handwerk? Werken via post-order of via en fysieke winkel?
              Heb je al ervaring in het afdrukken van andermans negatieven of alleen je eigen drukjes? Split grade techniek gebruiken? kleur je ook om? sepia, handkleuringen?
              Zo veel opties, zo veel vragen...
              Ik heb er ook al mijn hoofd over gebroken en ik denk dat ik aan het rekenen ga beginnen Hoe het dan verder loopt zien we wel...
              Oh ja, in bijberoep, heb je je basis bedrijfsbeheer? indien ja, voor een 80 euro ben je dan al vertrokken, lukt het niet voor nog eens 80 euro is het afgelopen en blij kleine omzetten en kleine winsten betaal je geen rsz, en alleen belastingen op de winsten (dus pas ALS je winst maakt) Hier schuilt het probleempje, je moet echt goed draaien om winst te maken dus meestal blijven zo'n bedrijfjes geld kosten. Het maakt je hobby dus wel goedkoper, of zelfs bijna gratis (maar je moet er dan ook wel voor werken) en je blijft dan geld rondsturen (en dat is de rede dat de staat "in bijberoep" heeft uitgevonden)
              Succes, hoe me op de hoogte!!

              Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                de ontwikkelmachine die ik heb is een ilford rc2150, enkel voor zwart/wit gebruik. Het scannen gebeurt met een Nikon coolscan 8000 (35mm/120mm, kleur/zwart-wit).

                barietpapier gebruik ik niet omdat het toch moeilijk goed te krijgen valt (vooral het drogen dan). Mat of glossy van Ilford vind ik persoonlijk een van de beste papiersoorten die meevallen in prijs.
                In afmetingen is het mogelijk om, met het ontwikkelmachine, tot 50cm breed te gaan. Het ontwikkelen van andermans negatieven en eventueel afdrukken is wat ik zou willen doen, maar zoals al eerder aangehaald, de uurkosten zijn nogal hoog om het rendabel te maken.
                Bedrijfsbeheer heb ik op zak, dat is geen probleem.

                Het zelfstandig werken is een optie, maar m'n techniek is nog niet geoptimaliseerd en daarom had ik graag bij een fotograaf of -labo gaan werken. Om nieuwe technieken en mogelijkheden in de praktijk te leren.

                Comment


                • #9
                  Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                  Als ik de wereld rondom mij bekijk, dan zijn fotografen die hun werk analoog verkopen ... uitgestorven.

                  Alle reclamefotografie, persfotografie, huwelijksfotografie... is vandaag digitaal.
                  Misschien in de kunstsector en bij enkele amateurs vind je nog wat mensen die analoog werken.
                  Ik kan mij niet voorstellen dat je daarin een zaak met "betaald" personeel kan draaiend houden. Dus ook weinig bedrijven die mensen zoeken.

                  In jouw plaats zou ik eerst een paar maand werken voor 'materiaal', en reken je enkel je kosten door. Ofwel ga je "gratis" stage doen bij een andere fotograaf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    ...
                    Alle reclamefotografie, persfotografie, huwelijksfotografie... is vandaag digitaal.
                    ...
                    Toch niet. Ik ken 2 Belgische fotografen die nog steeds (maar dan als specialleke) analoge huwelijksreportages maken.

                    G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                    Comment


                    • #11
                      Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                      tja, het enige handlabo dat ik ken is in Parijs, ik weet dat er in nederland ook nog enkele "hand-afdrukkers" zijn.
                      Maar galerij Zebra is toch een optie denk ik, niet om te gaan werken dan, maar misschien wel om toch les te volgen, je zegt wat je al kan en waar je naartoe wil, ik denk dat hij he dan wel best nog wat kan bijleren!!
                      Handig zo'n ontwikkelmachine, in school hadden we het ook, maar thuis gebruik ik een nova-sleufprocesor, werkt ook best wel vlot. (is natuurlijk niet dry-dry) Maar die RC'kes drogen hier vlot op de wasdraad
                      Bariet moet je dan toch echt wel eens doen hoor, geeft echt een nieuwe dimensie aan je afdrukken. Ik droog ze op glas. Je laat een witrand aan het papier, kleeft die met aquareltape op een stuk glas en laat zo maar drogen. Na 1 dag droog en klaar (en vooral: VLAK ) ik heb jammer genoeg geen droogpers om die extra glans naar boven te brengen.
                      uurkost idd hoog. Volgens mij ook alleen haalbaar als je vrij snel tot een aanvaardbare print komt (geen 5 teststrookjes moeten maken/print) en als het doordrukken en tegenhouden beperkt is, ook farmeren mag je dan vergeten. En dan moet je avond nog goed vol zitten om rendabel te geraken. Ik denk dat het gewoon een mogelijkheid is om in bijberoep te doen om voor jezelf je hobby betaalbaar te houden en toch blijven bij te leren.
                      Als ik kijk, een goed belichte en ontwikkeld negatief duurt met teststrookjes en een beetje handwerk toch al snel 20 min om een afdruk te krijgen. Reken dan (als je volledig zelfstandig zou gaan) 50 euro per uur loon, producten, papier... en ja, het word een zeer prijzig afdrukje.
                      Andere optie: moet ik je een negatief sturen om af te drukken? jij stuurt me dan de afdruk en een negatief van jou terug en ik geef jou een afdruk van jou negatief terug. En dan kunnen we gaan vergelijken Meestal leer je uit zo'n dingen zeer zeer veel. Of eens een dagje (of 2, 3 ) in iemand anders zijn doka mee lopen.
                      Maar echte jobs... ik vrees ervoor...
                      Succes

                      Tom

                      oh ja, ken je APUG.org? Analoogfotoforum.nl? daar zou ik je zeker ook lid maken!!!
                      en als literatuur: way beyond monochrome
                      Last edited by TomStr; 22 oktober 2012, 12:43. Reden: linkies
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                        een negatief uitwisselen lijkt me inderdaad interessant, maar de doka moet hier helaas nog opgebouwd worden wegens verhuis.

                        allemaal reeds super bedankt voor de reacties, ik zal nog wat verder rondkijken op het internet ook, maar zoals jullie zeggen is het zoals ik vreesde.
                        Een echte analoge job zal ver van huis moeten gezocht worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                          Toch niet. Ik ken 2 Belgische fotografen die nog steeds (maar dan als specialleke) analoge huwelijksreportages maken.

                          G
                          En zouden die alle foto's manueel afdrukken, of gewoon laten afdrukken op gewenst formaat, en dan nog een paar 'bewerkte' afdrukken zelf maken?
                          De prijs zal er ook naar zijn zeker? En of het dan beter is?

                          Wat resolutie van een afdruk betreft, met de huidige FF camera's valt er nog weinig te winnen met analoog werken.
                          Het wordt een elitaire hobby bezigheid vrees ik.
                          En de prijzen van het materiaal zullen snel onbetaalbaar worden, of gewoon verdwijnen.
                          Je moet begrijpen dat er momenteel nog gewerkt wordt met afgeschreven machines, en dat er een overcapaciteit heerst.
                          Fabrikanten van papier, film, vergroters etc. blijven produceren zo lang het goedkoper is hun installatie te laten draaien in vergelijking met ze buiten gooien.
                          Als die machines versleten raken, wordt er niet meer in geïnvesteerd, en zo verdwijnt de overcapaciteit. Tot ze terug winstgevende prijzen kunnen hanteren, en dan zal de prijs snel omhoog gaan bij sterk dalende volumes.

                          Wie wil er in zo'n markt nog investeren. Kodak is er in ten onder gegaan, en Agfa zal nooit meer zijn wat het was.

                          Comment


                          • #14
                            Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                            als het dan toch gaat verdwijnen, waarom investeert Ilford dan nog in een nieuwe pinhole camera?

                            En wat je zegt van FF ivm analoge cameras... sorry, maar digitale beelden gaan NOOIT dezelfde charme hebben zoals de analoge korrel geeft...

                            Comment


                            • #15
                              Re: op zoek naar een job in de analoge fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                              Toch niet. Ik ken 2 Belgische fotografen die nog steeds (maar dan als specialleke) analoge huwelijksreportages maken.

                              G
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              En zouden die alle foto's manueel afdrukken, of gewoon laten afdrukken op gewenst formaat, en dan nog een paar 'bewerkte' afdrukken zelf maken?
                              De prijs zal er ook naar zijn zeker? En of het dan beter is?

                              Wat resolutie van een afdruk betreft, met de huidige FF camera's valt er nog weinig te winnen met analoog werken.
                              Het wordt een elitaire hobby bezigheid vrees ik.
                              En de prijzen van het materiaal zullen snel onbetaalbaar worden, of gewoon verdwijnen.
                              Je moet begrijpen dat er momenteel nog gewerkt wordt met afgeschreven machines, en dat er een overcapaciteit heerst.
                              Fabrikanten van papier, film, vergroters etc. blijven produceren zo lang het goedkoper is hun installatie te laten draaien in vergelijking met ze buiten gooien.
                              Als die machines versleten raken, wordt er niet meer in geïnvesteerd, en zo verdwijnt de overcapaciteit. Tot ze terug winstgevende prijzen kunnen hanteren, en dan zal de prijs snel omhoog gaan bij sterk dalende volumes.

                              Wie wil er in zo'n markt nog investeren. Kodak is er in ten onder gegaan, en Agfa zal nooit meer zijn wat het was.
                              yep denk da ik ook weet wie, zeker ene.
                              als ik me niet vergis gaan zijn rolletjes naar den USA of de UK ene die da heel veel doet en een ferme naam heeft op da vlak.
                              en ook omdat hij lang hier geen kat vind die kwaliteit leverd tegen een mooie prijs.


                              als je zoiets uit de grond stampt moet het zijn uit passie.
                              want een fotograaf die analoog werkt doet dit ook uit passie.
                              zet dan kwaliteit tegenover een mooie prijs en service en je kan een eind ver geraken
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X