Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke prijs zou ik vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke prijs zou ik vragen

    Hallo iedereen,

    Ik weet niet of dit de geschikte forumplaats voor mijn onderwerp.
    ben onlangs gecontacteerd door iemand die web sites maakt en die één van mijn foto's wil gebruiken vr een klant zijn website.
    Nu is mijn vraag wat zou ik vragen en welk formaat zou ik hem bezorgen zodat ik toch nog enige grip heb/hou of wat er met de foto gebeurd.
    Graag jullie bevindingen/ervaringen.
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: welke prijs zou ik vragen

    wat ik al heb gelezen is dat het voor veel mensen ervan af hangt hoe vaak die website bezocht wordt. Dus als je een idee hebt hoe 'bekend' die website is kan je dat misschien ook melden.?

    Comment


    • #3
      Re: welke prijs zou ik vragen

      Toch leuk wanneer iemand je foto wil kopen ! :-)

      Ik heb enkele maanden terug enkele foto's rechtenvrij aangekocht en heb 90 euro (ex ned btw) per foto betaald, onder voorwaarde dat ik altijd de naam van de fotograaf vermeld. Indien ik ze enkel op de website wilde zetten was de prijs 30 euro (ex btw). De fotograaf blijft altijd "intellectueel" eigenaar van de foto. Ik gebruik die foto's dan ook altijd met bronvermelding.

      Voor een andere werf in Nederland heb ik op een bouw-forum enkele mooie foto's gevonden van onze constructie. Na overleg met de amateur-fotograaf heb ik een reeks van zijn foto's gekocht voor 50 euro (incl btw) per stuk, rechtenvrij te gebruiken. (en voor deze fotograaf most er geen bronvermelding zijn, ik heb ze dus "volledig" gekocht)

      (ps. dit is uit de praktijk, er bestaan waarschijnlijk wel wat wettelijke bepalingen ivm copyright ed. waar iemand anders meer van af weet)
      Fuji X - Less became more

      Comment


      • #4
        Re: welke prijs zou ik vragen

        prijs voor "stockfoto's" ligt meestal tussen de 35 a 100 euro.

        afhankelijk waarvoor ze bedoeld zijn.

        Comment


        • #5
          Re: welke prijs zou ik vragen

          Spice,
          de website moet nog door de klant van de vrager goed gekeurd worden, dus nog afwachten, kan al eens vragen wat voor site het wordt zodat dat er dan een schatting kan gebeuren.

          rvrysen,
          dat moet ook nog besproken worden al dan niet mijn naam vermelding, 't zal afwachten zijn nr verdere vragen en afspraken als het door gaat.

          TrsH,
          stockfoto's dan is toch nog altijd bronvermelding dacht ik of denk ik fout ?

          iedereen bedankt vr de info, nu heb ik toch nog al wat meer
          groetjes Ingrid

          Comment


          • #6
            Re: welke prijs zou ik vragen

            Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
            Spice,
            de website moet nog door de klant van de vrager goed gekeurd worden, dus nog afwachten, kan al eens vragen wat voor site het wordt zodat dat er dan een schatting kan gebeuren.

            rvrysen,
            dat moet ook nog besproken worden al dan niet mijn naam vermelding, 't zal afwachten zijn nr verdere vragen en afspraken als het door gaat.

            TrsH,
            stockfoto's dan is toch nog altijd bronvermelding dacht ik of denk ik fout ?

            iedereen bedankt vr de info, nu heb ik toch nog al wat meer
            ben ik niet zeker van maar denk van niet, hangt er allemaal wat van af hoe je het zelf bespreekt met de klant.
            ik zou hier niet zoveel spel van maken en gewoon de foto verkopen aan de klant zonder veel poespas, tenzij je hier uitdrukkelijk mee verder wil doen en alles wat op grote schaal ziet.

            Comment


            • #7
              Re: welke prijs zou ik vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
              ben ik niet zeker van maar denk van niet, hangt er allemaal wat van af hoe je het zelf bespreekt met de klant.
              ik zou hier niet zoveel spel van maken en gewoon de foto verkopen aan de klant zonder veel poespas, tenzij je hier uitdrukkelijk mee verder wil doen en alles wat op grote schaal ziet.
              ik wacht wel af, hoe het verder zal verlopen, ik zou toch graag van deze foto's m'n rechten behouden.
              groetjes Ingrid

              Comment


              • #8
                Re: welke prijs zou ik vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
                Toch leuk wanneer iemand je foto wil kopen ! :-)

                Ik heb enkele maanden terug enkele foto's rechtenvrij aangekocht en heb 90 euro (ex ned btw) per foto betaald, onder voorwaarde dat ik altijd de naam van de fotograaf vermeld. Indien ik ze enkel op de website wilde zetten was de prijs 30 euro (ex btw). De fotograaf blijft altijd "intellectueel" eigenaar van de foto. Ik gebruik die foto's dan ook altijd met bronvermelding.

                Voor een andere werf in Nederland heb ik op een bouw-forum enkele mooie foto's gevonden van onze constructie. Na overleg met de amateur-fotograaf heb ik een reeks van zijn foto's gekocht voor 50 euro (incl btw) per stuk, rechtenvrij te gebruiken. (en voor deze fotograaf most er geen bronvermelding zijn, ik heb ze dus "volledig" gekocht)

                (ps. dit is uit de praktijk, er bestaan waarschijnlijk wel wat wettelijke bepalingen ivm copyright ed. waar iemand anders meer van af weet)
                Vermogensrechten kan je afkopen, dit is reproductierecht e.d. Als fotograaf behoud je echter ALTIJD het vaderschapsrecht, m.a.w. het recht op naamsvermelding.
                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                Comment


                • #9
                  Re: welke prijs zou ik vragen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                  Vermogensrechten kan je afkopen, dit is reproductierecht e.d. Als fotograaf behoud je echter ALTIJD het vaderschapsrecht, m.a.w. het recht op naamsvermelding.
                  Jook, bedankt vr de info, moet nog veel opzoeken, ben daar totaal niet in thuis, omdat het toch niet van toepassing was heb ik daar nooit tijd ingestoken.
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke prijs zou ik vragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                    Vermogensrechten kan je afkopen, dit is reproductierecht e.d. Als fotograaf behoud je echter ALTIJD het vaderschapsrecht, m.a.w. het recht op naamsvermelding.
                    Klopt niet.

                    Je kan evengoed het volledige auteursrecht verkopen. Dan verkoop je de beelden compleet rechtenvrij. Uiteraard hangt hier een heel ander prijskaartje aan.
                    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke prijs zou ik vragen

                      ok, ik zal wel zien wat ze willen nu heb ik toch al meer info

                      bedankt iedereen
                      groetjes Ingrid

                      Comment

                      Working...
                      X