Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zangkoor binnen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zangkoor binnen fotograferen

    Ons kerkkoor houd een korenavond in een gemeenschapshuis. En aan mij is gevraagd om wat foto's te maken.
    Hier zullen een 5tal koren optreden.
    Het gebouw is vrij hoog (10m??) en het podium is in gebouwd met donkere bruine wanden. Boven dit podium hangen lampen (spots??)
    Nu weet ik op dit moment niet hoeveel licht er zal zijn.
    Ik heb de CANON 5DMarkII met de flitser 580EX en de 24-105 F4 IS lens
    Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
    Alvast bedankt,
    Dré

  • #2
    Re: Zangkoor binnen fotograferen

    mag je je flitser gebruiken?
    Zo niet dan ga je wel op F4 zitten met een hoge ISO denk.
    Alles hangt af van de spots denk.
    Als ze goed uitgelicht zijn moet het wel lukken,als het kan van te voren even testen.

    Ruud
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: Zangkoor binnen fotograferen

      Met een 5D MKII kan je zonder problemen op iso 3200 werken, 6400 wordt duidelijk minder, maar als er echt te weinig licht is dan heb je niet echt een andere keuze.
      Flitsen zou ik niet doen, want dat hebben ze meestal niet graag.

      Een wat lichtsterkere lens (24-70 f2,8) zou ook wel handig zijn, en eventueel een lichtsterke tele (70-200 f2,8) om wat close-ups te maken.
      Dat zijn zowat de standaardlenzen voor dit soort evenementen.
      Lichtsterke primes zijn natuurlijk ook goed te gebruiken, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om daar redelijk vrij rond te kunnen kopen.
      Als ze gevraagd hebben om daar foto's te maken, dan zal je ook op dat gebied wel meer mogelijkheden krijgen, maak daarover vooraf wel afspraken zodat er geen problemen zijn tijdens de optredens.

      Let goed op de belichting, met spots krijg je gemakkelijk uitgebrande vlekken. Het zal waarschijnlijk nodig zijn om in die omstandigheden een beetje onder te belichten.
      Maar maak zeker geen te donkere foto's, want hoge-iso foto's lichter maken zorgt voor nog veel meer ruis.
      De iso pas je aan naargelang de hoeveelheid licht en de beweging. Bewegingsonscherpte kan je niet verbeteren, ruis kan je wel verminderen met een goed programma (ik gebruik daarvoor Topaz Denoise).

      Hou er ook rekening mee dat een camera tijdens de stillere momenten wel erg luid kan klinken, en dat stoort bij dat soort evenementen ook heel erg.
      Maak dus vooral foto's terwijl het geluidsvolume voldoende luid is om het geluid van de camera te overstemmen.
      Daarvoor is de stille modus van de 5D MKIII bijvoorbeeld heel erg goed, maar met een 5D MKII heb je die mogelijkheid niet.

      Nog een belangrijk punt, als je ervoor kan zorgen dat de koren zelf achteraf de foto's krijgen, dan zullen ze het minder erg vinden dat je daar de hele tijd met een camera rondloopt.
      Dat kan dus vooraf via je contactpersoon worden besproken met de verantwoordelijken van de koren.
      Last edited by Black B@ndit; 14 oktober 2012, 12:13.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Zangkoor binnen fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Met een 5D MKII kan je zonder problemen op iso 3200 werken, 6400 wordt duidelijk minder, maar als er echt te weinig licht is dan heb je niet echt een andere keuze.
        Flitsen zou ik niet doen, want dat hebben ze meestal niet graag.

        Een wat lichtsterkere lens (24-70 f2,8) zou ook wel handig zijn, en eventueel een lichtsterke tele (70-200 f2,8) om wat close-ups te maken.
        Dat zijn zowat de standaardlenzen voor dit soort evenementen.
        Lichtsterke primes zijn natuurlijk ook goed te gebruiken, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om daar redelijk vrij rond te kunnen kopen.
        Als ze gevraagd hebben om daar foto's te maken, dan zal je ook op dat gebied wel meer mogelijkheden krijgen, maak daarover vooraf wel afspraken zodat er geen problemen zijn tijdens de optredens.

        Let goed op de belichting, met spots krijg je gemakkelijk uitgebrande vlekken. Het zal waarschijnlijk nodig zijn om in die omstandigheden een beetje onder te belichten.
        Maar maak zeker geen te donkere foto's, want hoge-iso foto's lichter maken zorgt voor nog veel meer ruis.
        De iso pas je aan naargelang de hoeveelheid licht en de beweging. Bewegingsonscherpte kan je niet verbeteren, ruis kan je wel verminderen met een goed programma (ik gebruik daarvoor Topaz Denoise).

        Hou er ook rekening mee dat een camera tijdens de stillere momenten wel erg luid kan klinken, en dat stoort bij dat soort evenementen ook heel erg.
        Maak dus vooral foto's terwijl het geluidsvolume voldoende luid is om het geluid van de camera te overstemmen.
        Daarvoor is de stille modus van de 5D MKIII bijvoorbeeld heel erg goed, maar met een 5D MKII heb je die mogelijkheid niet.

        Nog een belangrijk punt, als je ervoor kan zorgen dat de koren zelf achteraf de foto's krijgen, dan zullen ze het minder erg vinden dat je daar de hele tijd met een camera rondloopt.
        Dat kan dus vooraf via je contactpersoon worden besproken met de verantwoordelijken van de koren.
        Geweldig hartstikke bedankt!

        Ja ik heb f4 lensen en daarmee moet ik het doen. Stel dat er 3 a 4 rijen staan dan denk aan zo'n 5,6 vanwege de scherpte diepte of denk jij daar anders over?

        Even nog een vraag, de mensen buiten de dirigent bewegen niet behalve de mond. Zou 1/100 dan snel genoeg zijn?
        Gr. Dré

        Comment


        • #5
          Re: Zangkoor binnen fotograferen

          Wat de scherptediepte betreft, ze moeten niet allemaal tegelijk scherp op de foto staan, het is geen groepsfoto.

          Welke sluitertijd er nodig is om geen bewegingsonscherpte te krijgen, dat zal je daar moeten bekijken, ik heb er niet zoveel ervaring mee.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Zangkoor binnen fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Wat de scherptediepte betreft, ze moeten niet allemaal tegelijk scherp op de foto staan, het is geen groepsfoto.

            Welke sluitertijd er nodig is om geen bewegingsonscherpte te krijgen, dat zal je daar moeten bekijken, ik heb er niet zoveel ervaring mee.
            Nogmaals bedankt, Dré

            Comment

            Working...
            X