Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waar beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waar beginnen?

    Ik ben sinds kort in het bezit van een D70 met een Sigma 28-200 3.5-5.6
    Daarvoor heb ik gewerkt met een Sony DSC-F717.

    Sommigen van jullie zullen al wet wat foto's van me gezien hebben..
    (aan alle anderen: http://bd.simons-web.be )
    ik heb ondertussen (al doende en dankzij BD) héél wat bijgeleerd.
    Maar wat ik heb zo'n beetje 't gevoel dat ik ergens een bepaalde lijn zou moeten kunnen volgen in wat ik leer.
    Nu leer je wat bij over scherptediepte op site A, iets over panning in boek B enz ...
    Wat ik zoek is een goeie Tutorial / boek / school /whatever waar je door bepaalde "hoofdstukken" of wat dan ook te doorworstelen, stap per stap ervaring / kennis kan opdoen.

    Is er iemand die mij hier goeie raad kan in geven?
    Het ideale zou natuurlijk zijn dat je iemand hebt die je wat wegwijs kan maken.. Eventueel via avondschool, ...

    anyway, ik zeg maar wat me te binnen schiet.
    Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel...

    Een hoop informatie, maar hoe verwerk je ze op een georganiseerde manier?

    Alle info welkom!!!


    groetjes,

    Stijn
    My Portfolio (like!)
    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

  • #2
    mijn persoonlijke ervaring is dat je leert door te doen, elke dag na 't school met je 70D een uurke of 2 rondtouren.

    Zo heb ik het geleerd alleszins

    Comment


    • #3
      bedankt.. maar 'k ben heus geen 16 meer hoor
      My Portfolio (like!)
      Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

      Comment


      • #4
        maakt dat uit ?

        Comment


        • #5
          ik ben op mijn 16 à 17 begonnen en kocht mijn eerste reflex toen ik 17 was...

          ik raad je aan veel te oefenen en eens met andere afspreken om foto's te gaan nemen bij jouw in de regio of op een evenement ofzo, kan altijd gezellig worden met een pintje

          Mss ook een boek kopen? (tip Eric Mansvelder)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vandecapelle
            maakt dat uit ?
            nee natuurlijk niet, had je post verkeerd gelezen

            ik raad je aan veel te oefenen en eens met andere afspreken om foto's te gaan nemen bij jouw in de regio of op een evenement ofzo, kan altijd gezellig worden met een pintje
            Natuurlijk!
            My Portfolio (like!)
            Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

            Comment


            • #7
              Stijn,
              heb het zelf nog niet bekeken, maar op deze site staan lessen vor beginners en lessen voor gevorderden. Mss. is dat iets?
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                @Marc,

                Ja dit heb 'k al 's doorgenomen (als je het over de tutorials hebt dan toch). Ik bedoel eerder zoiets in de zin van; in de lagere school leer je eerst het alfabet, dan woordjes lezen en uiteindelijk zinnen maken.
                dus wat doe ik best? Hele tijd proberen te spelen met bvb DOF, daarna met Shutter enz .. of gewoon alles in 1 keer en véél oefenen?


                My Portfolio (like!)
                Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

                Comment


                • #9
                  Stijn,
                  veel oefenen natuurlijk.

                  Paar tips:
                  - op de foto's wordt altijd de EXIF-data geregistreerd. Die kun je openen met IrfanView (www.irfanview.com - om er maar ene te noemen). Als er dan bijvoorbeeld een onscherpe foto tussen zit, dan controleer je het diafragma en de sluitertijd. Als de sluitertijd aan de lange kant is, dan zal de onscherpte wsch. veroorzaakt zijn door bewegingsonscherpte.
                  - bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf (jij dus) kun je opvangen door een sluitertijd te gebruiken die korter of gelijk is aan 1/brandpuntsafstand. bvb. je maakt een foto op 300mm, dan zorgen dat de sluitertijd ten minste 1/250s is (idealiter 1/500).
                  - maak de foto's altijd in NEF-formaat en gebruik C1 (trial versie op http://www.phaseone.com), een heel gebruiksvriendelijk programma waar je nog kan spelen met belichting en witbalans.
                  - DOF: er zit een DOF-knop op je D70 (zie gebruiksaanwijzing) als je daar op drukt wordt je zoeker donkerder (geen paniek dat is normaal! ). Alles wat dan scherp is in de zoeker, zal scherp zijn op de foto, en omgekeerd.

                  In je plaatselijke bibliotheek zullen er wel goede boeken beschikbaar zijn, ook al zullen die al wat bestoft en oud wezen. Ontleen ze en onthoudt de tips die er in staan...

                  Ik hoop dat ik je geholpen heb?
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt Marc,

                    Dat brandpuntafstand / sluitertijd regeltje kende ik nog niet!
                    leuk als we elkaar kunnen helpen
                    My Portfolio (like!)
                    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

                    Comment


                    • #11
                      Vind ik ook...
                      Om eerlijk te zijn, ik ben beter met een camera in de hand dan met een PC (als je dan ziet hoe slecht ik ben met eencamera, dan weet je alles)...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        lol, nu ook niet té bescheiden zijn hé
                        bij mij ist andersom.. PC is men job, fotografie een (vrij) nieuwe hobby
                        My Portfolio (like!)
                        Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

                        Comment


                        • #13
                          Wil jij anders niet mijn website in elkaar steken, dan kom ik jouw foto's maken.
                          Wat denk je ervan?
                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment

                          Working...
                          X