Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

    Ik ben nieuw op dit forum en een groentje wat fotografiekennis betreft. Ik heb al heel wat gelezen op dit forum maar, ik zit toch nog met een vraag voor een lichtsterke lens voor mijn Nikon DX toestel (D3100)
    Ik gebruik dit nu iets meer dan een jaar met de meegeleverde 18-105mm f/3,5-5,6 Nikon lens. Ik ben zeer tevreden van dit objectief maar, wil zoveel mogelijk alledaagse foto's (gezin, natuur, reis...) kunnen trekken zonder flits en met mijn huidige lens moet ik dan vaak mijn ISO te snel opdrijven om nog scherpe foto's te kunnen trekken als ik iets minder omgevingslicht heb. Ik haat het effect van die ingebouwde flits. En een externe flits kopen voor hetgeen dat ik mijn toestel momenteel gebruik lijkt mij ook te gek. Daarenboven hou ik wel van het sfeervolle beeld dat je krijgt als je zonder flits werkt.

    Ik twijfel tussen de DX lens 35mm f/1,8 van Nikon of de FX lens 50mm f/1,8 van Nikon. Aangezien ik denk ooit (na wat meer fotografie-ervaring en centjes) misschien wel eens over te stappen naar een Fullframe, lijkt het me wat stom om voor die DX lens te gaan, door verlies van beeldkwaliteit in combinatie met een FF... FX lenzen zouden kwalitatief ook beter zijn dan DX?

    Ik weet alleen niet goed of ik met die FX lens van 50mm op mijn DX toestel goed ga zitten voor het alledaagse gebruik. Is de beeldhoek dan niet wat te klein? Toch wel wat verschil met die 35mm DX lens (31° ipv 46°?). En het brandpunt zou dan op 75mm liggen? Wat betekent dit dan naar de minimum afstand van je te fotograferen onderwerp? Of heeft dit niks te maken met minimum afstand tot je onderwerp?

    Alvast bedankt voor de reactie.

  • #2
    Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

    Oorspronkelijk geplaatst door Quaikon Bekijk bericht
    door verlies van beeldkwaliteit in combinatie met een FF
    De lens blijft hetzelfde en bij de huidige FX-toestellen houdt je ongeveer hetzelfde aantaal pixels over in de DX als een D3100.

    Oorspronkelijk geplaatst door Quaikon Bekijk bericht
    ... FX lenzen zouden kwalitatief ook beter zijn dan DX?
    Een 17-55 2.8 DX is eem uitzonderlijk goede lens en er zijn meer goede DX lenzen, maar ook goedkope slechte net zoals bij FX lenzen, bv de 70-300G. Gelijke prijs is meestal ongeveer gelijke kwaliteit.


    35 of 50mm.....zet je kit lens eens een dag vast op 35 en de volgende dag op 50mm met tape en dan zul je er wel uit zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

      Persoonlijk voor mij is 35mm zalig om mee te werken! Als je naar FF wil overschakelen, kan je ineens een 35mm 1.4 kopen .
      Een goedkopere optie is ook de 35mm f/2.0, maar met deze heb je geen autofocus op uw D3100 (wel op D90, D7000 en hoger).

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Als je naar FF wil overschakelen, kan je ineens een 35mm 1.4 kopen ..
        en gelijk een 2de of 3de hypotheek aanvragen......
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

          Voor wat jij aangeeft te willen doen (alledaagse foto's) is de 35mm f/1.8 volgens mij toch de beste keus hoor. Een 50mm objectief zal in dit geval inderdaad een beeldhoek geven die nogal beperkend is. De 35mm f/2 is dan wel geschikt voor FF maar zal geen AF hebben op je D3100. Je kan de lens altijd tweedehands aankopen en bij de overstap naar FF terug verkopen, zo maak je een minimum aan verlies!
          http://www.flickr.com/jonasla

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

            Oorspronkelijk geplaatst door Quaikon Bekijk bericht
            Ik twijfel tussen de DX lens 35mm f/1,8 van Nikon of de FX lens 50mm f/1,8 van Nikon. Aangezien ik denk ooit (na wat meer fotografie-ervaring en centjes) misschien wel eens over te stappen naar een Fullframe, lijkt het me wat stom om voor die DX lens te gaan, door verlies van beeldkwaliteit in combinatie met een FF... FX lenzen zouden kwalitatief ook beter zijn dan DX?
            koop een voetbalschoen als je wilt voetballen... en geen volleybalschoen omdat je later ooit misschien zal volleyballen...

            dus zeker voor DX lens gaan als dit er beter voor is...
            De 35mm is een zalig lensje voor DX formaat...

            ik heb persoonlijk met allebei gewerkt en de 50mm bleef in m'n tas en later in m'n kast zitten.. gebruikte de 35mm en de 85mm veel meer.

            De 50mm is een beetje noch mossel noch vis... geen echte portret lens en ook niet echt geschikt voor straat fotografie. Pas bij de FX (fullframe), wordt de 50mm een erg leuke lens...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

              beide lenzen doen het zeer goed op DX bodies. (heb het over de G versie van deze lenzen)
              Persoonlijk heb ik meer aan de 35mm op DX dan aan 50; maar hangt natuurljk af van wat je wil fotograferen...
              Prijs/kwaliteit zijn deze 2 primes echt niet te verslaan.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke lens voor Nikon D3100: DX 35mm f/1,8 of FX 50mm f/1,8

                Ik vind een 35mm veel leuker op een crop dan een 50mm maar dat is persoonlijk.
                Allebei de G type's zijn goede lenzen (want af-s en nodig want met een af-d type heb jij geen AF)

                En over je flitsen; ik heb zowel verschillende flitsen als meerdere prime's maar als ik zou moeten kiezen gaat er een flits mee met de standaardzoom in plaats van enkel een prime.
                Dikwijls kom je er niet met alleen maar een prime, als er bijv. meerdere mensen op de foto moeten moet je immers je diafragma wat knijpen of niet iedereen is scherp om maar een voorbeeld te noemen.
                Een externe flits is echt niet te vergelijken met het camera flitsje maar.....flitsen is moeilijk, word vaak onderschat en vergt flink wat oefening
                D800 en een goed glasservies

                Comment

                Working...
                X