Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Centrale examencommisie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Centrale examencommisie

    Ik heb hier al enkele forum-onderwerpen zien passeren over het starten als zelfstandig fotograaf. Ik heb ook al heel wat dingen nagevraagd daarover, en ben nog steeds op zoek naar een manier om mijn vakkennis te bewijzen (=nodig voor een erkend beroep (fotograaf)).
    Maar blijkbaar kan je je diploma ook halen voor de centrale examencommissie (vroegere middenjury).
    Heeft er iemand ervaring hiermee ?

  • #2
    iO,

    Mijn vrouw heeft bijna haar opleiding als lerares basisonderwijs afgerond via het
    EVG systeem (heette vroeger middenjury).

    Eigenlijk voldoe ik daarbij niet aan je vraag :
    Heeft er iemand ervaring hiermee ?
    vermits het niet over mij gaat en niet over opleiding fotografie

    Toch even samenvatten:
    Sedert enkele jaren werkt dit systeem niet meer centraal vanuit Brussel (centrale examencommissie / middenjury), maar decentraal vanuit de scholen.

    Concreet wil dit zeggen, dat je naar de fotografie-school van je keuze moet gaan en daar informeren. Indien ok, kan je inschrijven als EVG student.

    Groetjes,

    Yoda.
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

    Comment


    • #3
      Beste IO,
      Enkele dagen geleden heb ik hierover één en ander gepost in http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPI...&SearchTerms=,
      Misschien dat je hiermee al een eind op weg gebracht bent. Er staan enkele url's bij.
      Je kunt bij de centrale examencommissie zowel voor het centraal lesprogramma als voor het programma van een school naar keuze kiezen.

      Alle informatie staat op hun website, al moet je even zoeken naar de juiste hyperlinks.
      Informatie voor ouders, leerlingen, studenten, cursisten, onderwijspersoneel en directies

      Je moet kiezen voor seundair onderwijs - derde afdeling TSO
      Bellen kan ook. Ze geven je vriendelijk alle info, en als je enkele euro's stort sturen ze het zelfs naar je thuis.

      Ik heb nog beloofd om te informeren naar de waarde van het getuigschrift in het deeltijds kunstonderwijs (niveau secundair onderwijs). Men heeft mij nog geen uitleg gegeven maar wel uitgenodigd om langs te komen. Het was te lang geleden dat men mij nog gehoord of gezien had en ze wilden dit eerst even vieren. Morgen weet ik waarschijnlijk meer.
      succes

      Comment


      • #4
        Wel Loco, ik moet je bedanken. Dankzij jou informatie ben ik ondertussen inderdaad al een flink stuk opgeschoten. Volgens de info die ik gevonden heb bij de kamer van koophandel (www.kanonline.be) is het diploma secundair technisch voldoende om als fotograaf et beginnen. Ik heb ook al geinformeerd hoe het zit met de vrijstellingen. Voor al de algemene vakken krijg ik een vrijstelling. Maar wat ik raar vind; voor bedrijfsbheeer niet, en dat terwijl ik al als zelfstandige bezig ben ...

        In dit topic wou ik even horen of er al iemand ervaringen zou gehad hebben met die examencommissie (en of het zwaar is of goed te doen).

        Comment


        • #5
          De Centrale examencommssie is niet meer wat het ooit is geweest. Met andere woorden, de vergelijking met de vroegere gevreesde middenjury gaat niet meer op. Je kunt het vergelijken met het niveau van het gewone dagonderwijs maar dan zonder dat je les volgt. De examens zijn van een vergelijkbaar niveau. Alleen moet je je houden aan het leerprogramma. Leer je iets anders dan loop je het risico dat ze vragen stellen over iets dat je niet gestudeerd hebt. De organisatie is ook perfect. Maar verwacht niet dat ze de deuren voor je opengooien. Het vraagt altijd een zware inspanning en vooral doorzettingsvermogen. Tenzij je super begaafd bent en je op dertien jaar al een eindexamen van het secundair onderwijs komt afleggen. Dat kan ik niet weten, maar is perfect mogelijk.
          Verder kun je wel les volgen overdag in een gewone school en toch examens afleggen bij de examencommissie volgens het leerprogramma van de examencommissie of volgens het leerprogramma van de school die je hebt uitgekozen. Volg je dagonderwijs dan moet je je inschrijven als vrije leerling. Vrije scholen (doorgaans katholieke scholen) doen dit niet graag en kunnen je weigeren. Officiële scholen van het Gemeenschapsonderwijs (vroeger Rijksonderwijs) kunnen je niet weigeren, alhoewel ze zich ook kunnen verzetten. Maar geef toe. Wanneer je 30 jaar bent en je zit naast snotneuzen van 16 jaar, dat is toch geen zicht, dus dat doe je dan ook niet. Probeer een sbij het SISA in Antwerpen (= stedelijk onderwijs)

          Verder kan ik je nog zeggen dat de verantwoordelijken van de centrale examencommissie nog van een vroegere generatie zijn. Dat betekent dat ze toch nog wat bureaucratisch kunnen reageren en nog eenbeetje PC-vrees hebben (alhoewel niet allemaal). De website is niet wat je ervan mag verwachten en ze zijn ook niet geneigd hieraan iets te veranderen. Het woord digitaal staat niet in hun woordenboek, laat staan dat ze weten dat er zoiets als digitale fotografie bestaat. Maar verer zijn het leuke en bereidwillige kerels die je steeds correct zullen helepen en bereid zij op alle vragen een degelijk antwoord te geven. Zij organsieren de examens, maar doen ook beroep op leraars uit het gewoon onderwijs. Dus laat je niet afschrikken.

          Comment


          • #6
            Nu dacht ik toch gezien te hebben in hun leerplan dat er een vak digitale fotografie bij is.

            Het enige waar ik echt tegenop zie is dat ik nog evengoed het examen voor bedrijfsbeheer moet gaan doen hiervoor. Jammer.

            1 juli is er een info dag. Ik ga dan eens kijken en daarna pas beslissen...

            Comment


            • #7
              Toch een kleine verduidelijking.
              De organisatoren van de Centrale Examencommissie voor het niveau van het secundai onderwijs (middelbaar onderwijs) organisaeren de examens en verzorgen de administratie daarrond, zoals inschrijvingen, laten verbeteren, laten opstellen van de examenvragen, betalen van de examinatoren, ...enz.
              De leerplannen worden ook niet door hen opgesteld. Zij zorgen er alleen maar voor dat je die toegestuurd krijgt als je betaalt, of dat je kunt ze downloaden.
              Vandaar mijn uitspraak dat ze af en toe bureaucratish kunnen reageren en het digitale tijdperk nog niet echt aan hen besteed is. Maar verder zijn het lieve mannen en vrouwen zich zich proberen aan de tijd aan te passen. Het is trouwens opvallend dat jaarlijks het aantal inschrijvingen voor de centrale examencommissie stijgt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de toegankelijkheid, de lage drempel, en de jongeren die inzien dat een diploma af en toe toch interessant kan zijn. Waarom ook niet.

              Comment


              • #8
                Ik heb me zelf ook ingeschreven voor het examen fotograaf. Via de kamer van koophandel kan je de nodige info bekomen. De aanvraag komt vanuit brussel alwaar het examen plaatsvindt (in de grote toren bij 't station). Als je wil mail je me maar, ik heb hier nog een aanvraagformulier op pc.
                Je krijgt dan het lesprogramma toegestuurd (zie onder); er is een theoretisch examen vooral geschoeid op niet-digitale leest (vakkennis analoge fotografie, ontwikkeling etc.), een mondelinge motivatie en je dient een portfolio voor te stellen aangezien een praktische proef niet langer mogelijk is.

                ----
                BEROEPSKENNIS.

                Elementaire kennis van de foto- en cinematografische optiek, betreffende de verscheidene lenzen, voorzetlenzen en filters en alles wat ermee verband houdt: brandpunt, sluiters, diaphragma, belichtingstijd en meetmethodes.

                Elementaire kennis van de foto- en smalfilmtechniek betreffende opname, ontwikkeling, afwerking van negatief en positief materiaal, retouche, reproductie, keuze van de gevoelige materialen en de daarbijhorende techniek, bijhorigheden en alle apparaten voor de behandeling van de zwart-wit film en de kleurfilm.

                Elementaire kennis van de fotografische scheikunde, van de scheikundige produkten die gebruikt worden in de foto- en cinematografische onderneming.

                Kennis van de samenstelling van de baden en ontwikkelingsprocédés, fixeren en bewerken van de negatieven en positieven in zwart-wit en voor kleuren.

                Elementaire kennis van de gevoelige materialen en hun gebruik in de foto- en cinematografische onderneming, zowel voor zwart-wit als voor kleuren.

                Elementaire kennis van de foto- en cinematografische artikelen voor de detailhandel van alle apparaten en alle bijhorigheden, het gebruik ervan, het laden en het ontladen en het verrichten van eenvoudige herstellingen.

                Begrippen van elementaire fysica.
                ----


                Ik ken 3 mensen die het succesvol aflegden, allen in een andere periode, de laatste vorig jaar.

                Indien je vrij gerust bent in je kennis en een portfolio hebt kan je onmiddellijk je aanvraag aanvragen. Je komt dan op de wachtlijst tot er voldoende kandidaten zijn om een examen in te richten.

                Comment


                • #9
                  Jimmy
                  u mail adres werkt niet
                  zeg
                  mag ik ook zo een inschrijvingsformulier?
                  aub?
                  ik denk dat we een klas vol met beglium digital mensen gaan vullen ;-)

                  Comment

                  Working...
                  X