Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame of crop camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full frame of crop camera?

    Ik zit al een tijdje te twijfelen voor een full frame camera. Ben vooral bezig met macro en tussen door wat landschap en architectuur. Nu vertelde me afgelopen weekend een verkoper dat, vanwege de macro, ik beter een crop camera kon kopen omdat die een kleinere censor heeft en daardoor een betere scherpte diepte zou hebben. Is dat zo of hoopte hij op een snelle verkoop?
    Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

  • #2
    Re: Full frame of crop camera?

    Nee, hij had gelijk.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Full frame of crop camera?

      landschap en architectuur is ff dan weer iets beter.
      macro met ff is ook geen probleem, maar verkoper heeft ook een punt.

      ieder systeem heeft zijn voordeel.
      heb je al een cropbody? anders ff kopen en crop als backup houden ('t beste van 2 werelden)
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Full frame of crop camera?

        Waarom zou je een FF nodig hebben, of bevalt de 50D je niet.
        Die vraag zou je jezelf eens moeten stellen.
        Want zoals je het nu hebt heb je niet echt een FF nodig.
        Of je zou moeten besluiten te gaan werken met echt hoge iso's.
        Dan "kan" een FF beter zijn. Maar dat is ook geen waarheid als een koe meer.
        Paul

        Comment


        • #5
          Re: Full frame of crop camera?

          Ook de vergroting bij een crop is beter, je hebt minder sterke lenzen nodig om dezelfde vergroting te krijgen.
          Een 1:1 macrolens kan bij een FF een voorwerp van 24mm beeldvullend op de sensor projecteren, een 1.5crop (vb D90) doet hetzelfde met een 15.6mm groot voorwerp.
          wil je er meer over weten, dan heb je hier wat meer info: http://users.telenet.be/beertjesfoto...zen-macro.html
          Hetzelfde geld voor een Telelens hier mag je de brandpuntsafstand met 1.5x vermenigvuldigen.
          In beide gevallen zou je met een FF eenzelfde uitsnijding kunnen maken als het crop plaatje , maar dan zal de FF al heel veel pixels moeten hebben,om hetzelfde beeld te verkrijgen, alhoewel een D800 (36Mpixels) geeft in crop versie 15M pixels tegenover 12M pixels voor de D90, hij kan dus zowel voor macro en tele concureren met een (D90) crop, maar het prijsplaatje (+/- 4x) is ook niet te versmaden.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Full frame of crop camera?

            Cropfactor- Vergroting dat lijkt zo ! KLIK en alleen dit, andere factoren buiten beschouwing gelaten, alleen dit = geen vergroting !
            Last edited by guido.g; 9 oktober 2012, 16:29.
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: Full frame of crop camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
              Cropfactor- Vergroting dat lijkt zo ! KLIK en alleen dit, andere factoren buiten beschouwing gelaten, alleen dit = geen vergroting !
              Wat een woordspelletje toch! Als je nu een fragment neemt uit een geprojecteerd beeld van je objectief, en je vergroot dat tot opnieuw een volwaardige foto, wat heb je dan anders dan een vergroting?!

              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Full frame of crop camera?

                Hier op het forum staan als goed is al een aantal topics die hier tot op detail in gaan.
                Op tweakers.net is er een uitgebreid topic mbt dit onderwerp ;-)



                100mm blijft 100mm of dit nu op een crop of FF body is. Enkel de beeldhoek veranderd.

                Comment


                • #9
                  Re: Full frame of crop camera?

                  ik denk dat ik het niet anders heb gezegd, alleen zal een FF heel veel pixels moeten hebben om het resultaat van een crop bij macro en tele te evenaren.
                  Maar zoals eerder gezegd, een D800 haalt het bij bv een D90, maar die heeft dan ook heel veel pixels.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Full frame of crop camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                    ik denk dat ik het niet anders heb gezegd, alleen zal een FF heel veel pixels moeten hebben om het resultaat van een crop bij macro en tele te evenaren.
                    Maar zoals eerder gezegd, een D800 haalt het bij bv een D90, maar die heeft dan ook heel veel pixels.
                    De D800 is op dit moment inderdaad de enige speler op het veld die zelfs in DX modus nog 16MP overhoudt. Sommigen blijven denken dat FF iets is gebouwd door aliens op Mars en in alle situaties superieur aan APS-c.Met de komst van steeds meer betaalbare FF's zullen deze dwalers misschien stilletjesaan gaan ontwaken.

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Full frame of crop camera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      De D800 is op dit moment inderdaad de enige speler op het veld die zelfs in DX modus nog 16MP overhoudt. Sommigen blijven denken dat FF iets is gebouwd door aliens op Mars en in alle situaties superieur aan APS-c.Met de komst van steeds meer betaalbare FF's zullen deze dwalers misschien stilletjesaan gaan ontwaken.

                      Walter
                      das een feit!
                      goh jaag er mij niet in op, D600 doet voor mij wa em moet.
                      soms botste ik met mijn d90 op situaties waar een 70-200 onhandig was (grappe ruimte) terwijl anderen met ff vlot konden doorshooten.
                      ik ben een stap vooruit gegaan, aan vogelspotten en wildlife doe ik niet, dus die 1.5 crop heb ik nog niet gemist.
                      moest dit toch zo zijn mijn D90 is er nog als back up.
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Full frame of crop camera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                        Waarom zou je een FF nodig hebben, of bevalt de 50D je niet.
                        Die vraag zou je jezelf eens moeten stellen.
                        Want zoals je het nu hebt heb je niet echt een FF nodig.
                        Of je zou moeten besluiten te gaan werken met echt hoge iso's.
                        Dan "kan" een FF beter zijn. Maar dat is ook geen waarheid als een koe meer.
                        Paul
                        Bijkomend argument is - zoals elders al aangehaald - dat je met een crop met dezelfde lens verder van de beestjes kan blijven.
                        Je hebt met een 90 of 100mm dezelfde beeldhoek als een 150mm op een FF en dat scheelt weer in de kosten.

                        Even terzijde: macro is een goedkope tak van de natuurfotografie (of was het tot de komst van de gestabiliseerde lenzen).
                        Elke macrolens is even scherp, je hebt geen dure camera nodig (ik gebruik nog een 40D) noch een zwaar statief.
                        Bovendien vind je overal in je buurt onderwerpen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Full frame of crop camera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
                          Ik zit al een tijdje te twijfelen voor een full frame camera. Ben vooral bezig met macro en tussen door wat landschap en architectuur. Nu vertelde me afgelopen weekend een verkoper dat, vanwege de macro, ik beter een crop camera kon kopen omdat die een kleinere censor heeft en daardoor een betere scherpte diepte zou hebben. Is dat zo of hoopte hij op een snelle verkoop?
                          Wil je bij een ff dezelfde scherptediepte ga dan een beetje achteruit staan. Dan voelt het beestje zich ook niet zo bedreigd.
                          Misschien heeft dat ooit al iemand bedacht, maar wat als ik bij wijze van test in het midden van mijn glas een stikker zou plakken om eventuele lensonvolkomenheden te simuleren. En vervolgens het beeld van beide toestellen vul met hetzelfde onderwerp. Met de ff moet ik dan wel korterbij, wat een kleinere scherptediepte geeft.
                          Soit, maar bij welk toestel stoort die lensonvolkomenheid het meest?
                          Ik vrees namelijk dat het croptoestel de minder kwaliteit van de lens uitvergroot.
                          Vooral in het midden, want de kanten staan er niet eens op.
                          Tussendoor verlies je met een croptoestel in een landschap het wijdste deel van je lens. Bij een ff kan je dat erafknippen, maar bij een crop kan je het er niet bijplakken, tenzij je een tweede foto neemt... met hetzelfde toestel en lens: ofwel het oude ofwel de nieuwe.
                          Last edited by Poza; 10 oktober 2012, 11:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Full frame of crop camera?

                            zou eerder de vraag stellen of je voor jou type van fotografie nog wel een DSLR nodig hebt, als je voor APS gaat ben je veel beter af volgens mij met systeemcamera.
                            -hebben zelfde tot betere beeldkwaliteit dan een der welke APS DSLR
                            -voor macro opnames kun je gewoon de zoeker gebruiken om scherp te stellen (kunt uitvergroten om heel nauwkeurig te focussen) wat met een optische zoeker niet zo evident is.
                            -kunt praktisch alle lenzen van eender welke producent gebruiken
                            -met recente toestellen is draadloze bediening van op afstand (smartphone tablet-pc, en alle andere toestellen welke android draaien)mogelijk, kan handig zijn voor macro
                            -etc..

                            FF heeft kleinere scherpte diepte maar is geen probleem voor jou type van fotografie omdat je hogere diafragma's kunt gebruiken, probleem stelt zich meer bij lage diafragma's
                            FF heeft doorgaans betere beeldkwaliteit en je kunt ook meer croppen waardoor tele en DOF voordeel APS gedeeltelijk vervalt.
                            FF heeft een beter hoog ISO gedrag
                            FF is beter geschikt voor landschap, geeft meer diepte aan je foto

                            FF is beter maar ook duurder niet enkel in aankoop toestel maar vooral wat tele lenzen betreft tenminste voor een equivalent brandpunt, maar ik denk niet dat je die nodig hebt voor jou doeleinden, voor macro zijn prijsverschillen beperkter denk ik

                            heb alle 3, systeemcamera, aps en FF DSLR. Gebruik systeemcamera het meest, compact , handig, veel mogelijkheden en goede beeldkwaliteit, APS DSLR gebruik ik niet meer, en FF voor landschappen en portret.
                            van zodra er een systeemcamera met FF sensor op de markt komt, verwacht voor de zomer van volgend jaar, zullen alle 3 op rust gesteld worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Full frame of crop camera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Elke macrolens is even scherp, je hebt geen dure camera nodig (ik gebruik nog een 40D) noch een zwaar statief.
                              Scherp zij ze allemaal, maar hier is een test van een prijswinnaar op een full frame: http://www.photozone.de/canon_eos_ff...s?start=1tp://. Die heeft geen "bokeh CAs" (gekleurde franjes buiten het strike scherptevlak)... Of de on-scherpe delen daardoor mooi genoeg zijn, weet ik niet.
                              Last edited by Poza; 10 oktober 2012, 19:13.

                              Comment

                              Working...
                              X