Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

    Hoi allemaal,

    Ik ben aan het twijfelen of ik de Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye zou aankopen omdat het er een leuk objectief precies is.
    Zijn er mensen die dit objectief hebben of een gelijkaardig? Zoja voor wat gebruiken jullie het en gebruiken jullie het veel?
    Ik zou het willen gebruiken op een 50D (een crop).

    Groeten,
    Ken
    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

  • #2
    Re: Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

    Wees er wel van bewust dat een fisheye lens niet voor alle types van fortografie aan te raden is.
    Soms gaat het ook snel vervelen als je er teveel gebruik van maakt, maar dat is naar smaak natuurlijk..
    Wil je het enkel aanschaffen om breder te gaan dan je huidige 17mm, dat is het misschien wel handig om een UWA vb 10-22 te overwegen,
    Wil je natuurlijk echt het fisheye effect, dan zal dit wel een goede oplossing zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

      Waar wil je hem voor gebruiken ?

      Zelf even mogen spelen met dit objectief op een FF body, maar mij ging het naar een middag vervelen. Heb je al eens gedacht aan een Canon 10-22 ? Deze heeft mij nooit verveeld en werd nog eens erg veel gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

        Op dit moment heb ik nog geen specifiek doel, ik zou hem wel al eens gebruiken op honden om een leuk effect te krijgen en misschien op sommige plaatsen of op reis.
        Maar de 10-22 is eigenlijk niet echt een optie omdat ik binnen dit en een paar jaar graag wil overstappen naar FF, ik ben nu nl. mijn collectie van EF-s aant vervangen door EF lenzen.
        Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

          Die 8-15 lijkt mij wel leuk, maar ik denk dat ik die op mijn camera (full-frame) bijna altijd op 15mm zou gebruiken omdat ik niet graag een zwarte rand rond de foto zie.
          En als dat het geval is, dan kan ik net zo goed met de Sigma 15mm fisheye verder blijven werken (die is veel goedkoper).

          Op een crop camera is 15mm fisheye nog niet zo extreem, daar kan je misschien beter een nog kortere fisheye op gebruiken die specifiek gebouwd is voor een kleinere sensor.
          Met de 8-15 kan dat natuurlijk ook, maar dan heb je wel een vrij hoge kostprijs voor een lens die je waarschijnlijk niet dagelijks kan gebruiken.

          Samyang (wordt ook nog onder andere benamingen verkocht) heeft een betaalbare 8mm fisheye, maar dan moet je wel het diafragma op de lens instellen en manueel scherpstellen.
          Sigma heeft ook een paar fisheye lenzen voor crop camera's, maar die zijn al wat duurder.

          De enige fisheye waar ik ervaring mee heb, dat is de Sigma 15mm, en die is vrij goed.
          Je kan een fisheye niet voor alle soorten fotografie gebruiken, niet alle onderwerpen zijn daarvoor even geschikt.
          Maar het is moeilijk te zeggen welk onderwerp nu juist wel in aanmerking komt, en welk onderwerp niet.
          Dat is iets wat je als fotograaf zelf moet uitmaken.
          Dat is hetzelfde als "de ideale portretlens", daar wijk je als fotograaf ook wel eens van af omdat je soms een andere foto wil dan de "standaardfoto" die iedereen maakt.
          De fisheye zit gewoonlijk wel in mijn fototas als ik ergens naartoe ga om foto's te maken, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die er altijd uit komt.
          Maar als ik ze niet meeneem, dan heb ik daar soms ook spijt van...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

            Daarmee dat ik dus hard twijfel om deze aan te kopen. De grote vraag is ga ik hem veel gebruiken?? Ik denk dat ik voorlopig deze niet ga aankopen maar eerder hou voor ooit als ik wat centen echt over heb. Jammer dat hij ook niet direct in België te huur staat, voorlopig enkel tegengekomen in Nederland.

            Bedankt voor de reacties, ik weet nu voldoende . Deze toppic mag voor mij gesloten worden
            Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 8-15mm F4.0 L USM Fisheye

              Ik zou een goedkopere fisheye kopen, eventueel zelfs tweedehands (dan kan je ze vrij gemakkelijk terug verkopen zonder verlies te maken als het toch niet is wat je er van verwachtte).

              En als je ze dan toch echt heel veel gebruikt, dan kan je later nog altijd "upgraden" naar de Canon 8-15 L die ongetwijfeld heel erg goed is (maar voor mij veel te duur voor wat ik ze zou gebruiken).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X