Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostprijs digital camera per jaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kostprijs digital camera per jaar

    De ene camera is in aanschaf al wat duurder dan de andere. Als je echter langer plezier hebt van een duurder toestel, dan doet dat er eigenlijk niet toe. Je betaalt weliswaar initieel meer, maar per jaar gezien misschien minder.

    Vandaar mijn voorstel om de jaarlijkse kost van camera's eens te vergelijken:
    • Neem de initiële aankoopprijs van uw toestel(len)
    • Verminder deze met de (realistische!) huidige herverkoopwaarde
    • Deel de uitkomst door het aantal jaren dat je de camera al gebruikt (en gebruik 3,5 als je inderdaad drie-en-een-half jaar een toestel gebruikte)
    • Doe dit enkel voor toestellen die je minstens twee jaar hebt gehouden - de bedoeling is de kostprijs op langere termijn te kennen


    Dit is het voorlopige lijstje:
    • Nikon D70 - 250 euro/jaar
    • Nikon D80 - 222 euro/jaar
    • Canon 400D - 150 euro/jaar
    • Fujifilm S5pro - 140 euro/jaar
    • Canon Powershot Pro 1 - 136 euro/jaar
    • Canon 500D - 126 euro/jaar
    • Nikon D50 - 100 euro/jaar
    Last edited by Laurens; 8 oktober 2012, 06:47.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Kostprijs digital camera per jaar

    Nikon D80 - 222 euro/jaar (en werkt nog steeds perfect!)

    Comment


    • #3
      Re: Kostprijs digital camera per jaar

      5d2, aan gemiddeld 7000 meppen per jaar. Met een verwachting van 150 000 is dat 20 jaar.
      De verkoopprijs is dan nihil, en de aanschaf was een pak duurder dan nu.
      Maar kom, laten we zeggen:
      2300 €/20= pff, dat is moeilijk.
      Voor 100 € koop je binnen 15 jaar nog een lege fles melk per jaar.
      Dus, 15 jaar 100 € + 5 lege flessen.

      De veel duurdere 5D3 zou slechts 250 000 klicks meegaan.
      Die blijft dus in verhouding duurder, als je geen twintig jaar wacht, maar heeft dan wel nog 100 000 foto's te gaan.
      Kortom, ik denk dat de d3 een derde langer meegaat, maar meer dan een derde duurder is.

      Verder heb ik twee AE1-s gehad van 15000 BEF (inclusief FD 50mm 1.8) die beide een jaar zijn meegegaan.
      De verkoopprijs van het kapotte toestel (ik heb er ene weggegeven) compenseerde financieel de moeite niet.
      De eerste was verzekerd tegen diefstal... pff ik kan weer niet volgen.
      Ik verdiende toen officieel 32000 BEF per maand.

      Konijnenberg geeft nog 1000 voor mijn twee jaar oude 5d2, als ik een 3 koop. Zoiets was 't.
      Ik durf eigenlijk niet zeggen wat me dat dan per jaar heeft gekost.
      Of heb ik die nu al drie jaar? Zeker niet langer!
      In ieder geval was dat duurder toestel er toen nog niet.
      En kan ik er niet langer plezier van hebben gehad.
      Last edited by Poza; 7 oktober 2012, 13:31.

      Comment


      • #4
        Re: Kostprijs digital camera per jaar

        D50, als ik het juist heb gedaan: 100Euro/jaar, hij is het wel aan het begeven. Is invalide laat ons zeggen, dement aan het worden, doet het soms wel, soms niet.

        Maar snap de opzet eigenlijk niet.... denk dat sommigen duurdere lenzen hebben dan hun body...
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Kostprijs digital camera per jaar

          500D met kitlens gekocht in 2009 voor €629
          Huidige waarde ongeveer €250 (kitlens nog in bezit) dan kom ik op €126/jaar.

          Comment


          • #6
            Re: Kostprijs digital camera per jaar

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Vandaar mijn voorstel om de jaarlijkse kost van camera's eens te vergelijken:
            • Neem de initiële aankoopprijs van uw toestel(len)
            • Verminder deze met de (realistische!) huidige herverkoopwaarde
            • Deel de uitkomst door het aantal jaren dat je de camera al gebruikt (en gebruik 3,5 als je inderdaad drie-en-een-half jaar een toestel gebruikte)
            • Doe dit enkel voor toestellen die je minstens twee jaar hebt gehouden - de bedoeling is de kostprijs op langere termijn te kennen
            Wat weet je als je het op die manier doet?
            De prijs van een body is aanmerkelijk hoger wanneer deze net op markt is ten opzichte van een model wat uit de schappen verdrongen wordt door zijn opvolger.
            Bijvoorbeeld was de prijs van de eos 50D toen deze net op de markt kwam ongeveer € 1050,- (als het niet meer was) en een paar jaar later € 625,-
            Koop je dit model als een van de eerste en wil je er na twee jaar vanaf dan zijn ze nieuw nog te verkrijgen voor € 625,- en ben je spekkoper als je er € 500,- voor krijgt.
            Koop je dit model als laatste en wil je er na twee jaar vanaf kun je er nog € 500,- voor krijgen, dat is op dit moment een realistische prijs.

            En kijk dan eens naar het verschil; de eerste koper zit op € 275,- per jaar, de laatste op € 62,50 en dat voor hetzelfde model.

            Comment


            • #7
              Re: Kostprijs digital camera per jaar

              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              Vandaar mijn voorstel om de jaarlijkse kost van camera's eens te vergelijken:[LIST][*]Neem de initiële aankoopprijs van uw toestel(len)[*]Verminder deze met de (realistische!) huidige herverkoopwaarde
              En dan komen er nog de bijkomende kosten van onderhoud ed, bv een rubber buitenkant iedere 2 jaar, artic butterfly, pecpads, vloeistof, lucht voor stofzuiger, nieuwe accu iedere x jaar enz..
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Kostprijs digital camera per jaar

                Als het de bedoeling is de kostprijs op langere termijn te kennen zou het misschien leuk zijn die termijn te vermelden, en hoeveel opvolgers er werden overgeslagen.
                Tussen de ae1 en nu ligt bijvoorbeeld het hele betaalbare analoge en digitale tijdperk. Sommigen beweren dat ie nog 50 euro (2000 frank) waard is.
                13000 frank/30 jaar = 430 frank of 10 euro per jaar
                Toen kon ik echter nog aan 13% beleggen, of mijn kapitaal om de 7 jaar verdubbelen. In feite heeft ie dus minstens het dubbele gekost.
                Last edited by Poza; 7 oktober 2012, 15:29.

                Comment


                • #9
                  Re: Kostprijs digital camera per jaar

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  En dan komen er nog de bijkomende kosten van onderhoud ed, bv een rubber buitenkant iedere 2 jaar, artic butterfly, pecpads, vloeistof, lucht voor stofzuiger, nieuwe accu iedere x jaar enz..
                  Rubber, batterij, enz heb ik nog nooit moeten vervangen. Zelfs de batterij van de D80 gaan nog zeer lang mee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kostprijs digital camera per jaar

                    Nu heb ik even de vraag aan iedereen hier waarom wil je perse weten wat je toestel per jaar kost ?
                    als ik nu de vorige posten lees is dit dan nog een hobby voor jullie als je zo bezig bent met het uitrekenen wat alles kost ,want dan is mijn volgende vraag
                    als je de kostprijs per jaar van je toestel weet is toch niet voldoende ,want je verslijt tijdens je hobby je wagen je uren mazout of benzine ,want dit hoort bij elkaar dus moet je volgens
                    mij voor een duidelijker beeld te krijgen toch alles wat hiermee te maken heeft mee in rekening brengen ?of ben ik verkeerd of snap het plaatje niet helemaal dan ?
                    Aan de moderator ik wil hier geen onnodige of verwijten horen op mijn vragen naar mij toe of naar andere mensen die hier hebben gepost, moest dat wel zijn leg je maar slotje op mijn vraag .
                    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kostprijs digital camera per jaar

                      beter afvragen wat je toestel per (goed) beeld kost.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kostprijs digital camera per jaar

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Rubber, batterij, enz heb ik nog nooit moeten vervangen. Zelfs de batterij van de D80 gaan nog zeer lang mee.
                        De buitenkant van de 2 'pro' Nikons heb ik na 2 jaar moeten vervangen en de accu van mijn D2h staat op 4 en is vlugger leeg an geladen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kostprijs digital camera per jaar

                          Een toestel kost niks.
                          De inkt des te meer, op een normaal formaat voor zo'n duurder toestel.
                          5600p/200ppi = 71 cm
                          Op kleiner papier heb je overtollige pixels
                          En dat is verspilling

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kostprijs digital camera per jaar

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            De buitenkant van de 2 'pro' Nikons heb ik na 2 jaar moeten vervangen en de accu van mijn D2h staat op 4 en is vlugger leeg an geladen.
                            Ik gebruik mijn toestellen ook niet op "pro" niveau, maar mijn D80's batterij doet het nog perfect na +-75 keer op te laden.
                            Mijn D7000 batterijen hoef ik slechts om de 1000 foto's op te laden (met grip zijn dat er dus 2000) , met af en toe een video, gebruik van live view en herbekijken van foto's. Zou ik dit niet doen, krijg ik er makkelijk 1500 foto's uit. Deze zijn momenteel dus slechts 6 keer opgeladen.

                            Ik dacht dat het probleem met dat rubber iets te maken had met de zuurtegraad van de handen van de bediener. Bij de ene kan het waarschijnlijk dus zijn dat het rubber al vervangen moet worden na 2 jaar, bij de andere nooit.

                            PS: ik heb net eens de batterij van mijn D80 gecheckt, en die staat nog steeds op nieuw en gaat ongeveer 600 foto's mee op 1 lader.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kostprijs digital camera per jaar

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              beter afvragen wat je toestel per (goed) beeld kost.


                              Tevens onderhoud van de camera is inherent aan het gebruik en beinvloed n.m.m. de afschrijving niet.

                              Comment

                              Working...
                              X