Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

    Vorige week gebeurde er iets in de Tiensestraat in Leuven waardoor de fakbars besloten te sluiten. Ik was op dit moment ook in Leuven en was het geheel aan het filmen met mijn smartphone. Opeens komt er een politieagent naar mij toe, verwijder onmiddellijk dat filmpje, het is niet toegestaan hier te filmen. Aan de overkant zijn ze aan het filmen voor VTM, er staan verschillende fotografen met dslr's die foto's aan het nemen zijn... Ik zeg hem dat het in België toegestaan is te filmen en te fotograferen indien men zich op een openbare plaats bevond. Hij haalde dan iets aan 'wat als de persoon die je filmt klacht indient?'. Ik zei dan 'die heeft geen poot om op te staan, want het is duidelijk dat het geheel het onderwerp is van de foto en niet de persoon die toevallig gedurende een aantal seconden in beeld is.'
    Lang verhaal kort, hij dreigde ermee mij te arresteren als ik de video niet verwijderde. Ik was plezier aan het maken met mijn vrienden en had niet veel zin om gearresteerd te worden, dus ik heb de video dan maar verwijderd.

    Was ik in mijn recht of was ik verkeerd? Ik heb al verschillende dergelijke verhalen gehoord, maar meestal vanuit de VS dan, ik neem aan dat de wetgeving daar anders is.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

  • #2
    Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

    ik had niet gewist. Ten eerste is het filmpje een bewijs of je het al dan niet mocht filmen. Ten tweede zou ik een procesverbaal laten opmaken en zien wat de procureur des konings daar van vindt.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

      Zolang jij op openbaar domein staat (de openbare weg in jou geval) mag jij gewoon filmen. Klacht indienen tegen de agent in questi is een oplossing maar of het al die rompslomp waard is weet ik niet.
      Het word mij meer en meer duidelijk dat veel agenten in BE de wet nauwelijks zelf kennen.
      Bigger aint always better........ Unless you're me!

      Comment


      • #4
        Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

        Zie ook de topic in chit-chat over de problemen die een persfotograaf in sint-jans-molenbeek kreeg

        Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.


        Groetjes

        peter

        Comment


        • #5
          Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

          Dat dacht ik dus inderdaad ook, maar ik had geen zin om mijn avondje uit te stoppen om de agenten op het bureau een les recht te gaan geven... Bedankt voor de info, zo weet ik tenminste dat ik recht in mijn schoenen stond. Klacht indienen ga ik niet doen, ten eerste weet ik de naam van de agent niet, ten tweede is het mij de moeite niet waard, veel zal er toch niet mee gedaan worden.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

            Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
            ten tweede is het mij de moeite niet waard, veel zal er toch niet mee gedaan worden.
            Dit zou je tot het bot moeten uitdiepen, want morgen mag je niet meer je eigen XXXX fotograferen, zonder expliciete formulieren van de xxxxx...
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dit zou je tot het bot moeten uitdiepen, want morgen mag je niet meer je eigen XXXX fotograferen, zonder expliciete formulieren van de xxxxx...
              Je hebt zeker een punt, maar in dit geval kan ik niet veel beginnen. Ik zie mij al aankomen op het politiekantoor: 'Vorige week verbood een van jullie agenten mij om de problemen in de Tiensestraat te filmen, willen jullie aub eens allemaal op een rijtje gaan staan, zodat ik kan zeggen wie het was zodat ik een officiële klacht kan indienen?'
              Volgende keer dat dit gebeurt, zal ik zeker de naam van de agent vragen en een klacht indienen, nu is het gewoon te lastig om effectief te doen.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                [QUOTE=LaurentS;3683042]Lang verhaal kort, hij dreigde ermee mij te arresteren als ik de video niet verwijderde. Ik was plezier aan het maken met mijn vrienden en had niet veel zin om gearresteerd te worden, dus ik heb de video dan maar verwijderd.
                QUOTE]

                Ik had het filmke zéker niet verwijderd en had me desnoods laten arresteren...die agent zou dat nooit gedaan hebben: het was gewoon lef en bluf !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                  Collega's, ik heb het geluk dat ik iemand ken bij de privacy commissie (dochter van een collega op mijn werk).

                  Ik ga haar antwoord hier niet kopieëren omdat ze me verwijst naar commission@privacycommission.be om een officieel antwoord. Uit haar antwoord maak ik op dat het niet strafbaar is (zeker niet als het gaat om strafbare feiten) en eveneens op welke wet de agent zich baseert. Maar toch oppassen wanneer er personen kenbaar opstaan. Wat niet kan en mag is het filmpje op het internet zetten of doorgeven aan andere personen.

                  Conclusie, wil je een correct antwoord van de privacy commissie, best een mailtje sturen met de URL van dit topic erbij.
                  http://www.photo-patricske.be
                  Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                  Comment


                  • #10
                    Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                    Ik had het filmke zéker niet verwijderd en had me desnoods laten arresteren...die agent zou dat nooit gedaan hebben: het was gewoon lef en bluf !!!


                    Dat is geen lef of bluf, maar machtsmisbruik en onkunde.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                      Maar toch oppassen wanneer er personen kenbaar opstaan. Wat niet kan en mag is het filmpje op het internet zetten of doorgeven aan andere personen.
                      Personen mogen herkenbaar zijn, maar niet als individu het onderwerp van de foto/film zijn, Een groep mensen, duidelijk herkenbaar, is geen probleem, maar een enkeling duidelijk laten uitkomen,bv door die persoon als enige scherp te hebben, mag niet zonder toestemming van de betrokkene. Idem als je bv iemand filmt en consequent volgt.
                      Publicatie van algemene beelden (dus niet die waarvoor je toestemming moet hebben) mag naar mijn mening, of dat nu op een tentoonstelling is, of in een boek, tijdschrift... Of op het internet, want dat is ook publicatie.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Personen mogen herkenbaar zijn, maar niet als individu het onderwerp van de foto/film zijn, Een groep mensen, duidelijk herkenbaar, is geen probleem, maar een enkeling duidelijk laten uitkomen,bv door die persoon als enige scherp te hebben, mag niet zonder toestemming van de betrokkene. Idem als je bv iemand filmt en consequent volgt.
                        Publicatie van algemene beelden (dus niet die waarvoor je toestemming moet hebben) mag naar mijn mening, of dat nu op een tentoonstelling is, of in een boek, tijdschrift... Of op het internet, want dat is ook publicatie.
                        Zeker. Ik ben hier thuis in Leerdam (NL) onder andere persfotograaf. Ik ben vaak te vinden bij branden, ongevallen, aanhoudingen, invallen etc. Hierbij fotografeer en film ik met een perskaart. Ik ben bekend bij de politie en sta ook mijn mannetje. Kom ik in andere regio's, waar de politie mij niet van gezicht kent en spreekt men mij aan, dan komt het nog wel eens voor dat ik meer van deze specifieke wet afweet als de desbetreffende agent. Ik sta op een openbare weg, zo niet dan heb ik mijn hesje + perskaart om/aan. Ik mag dit filmen, omdat dit nieuwswaarde heeft en ik voor lokale/publieke media diensten lever. Ik hinder de agenten niet in hun werk, en probeer ook zoveel slachtoffers te vermijden om op beelden te komen, anders BLUR ik ze achteraf.
                        In dit geval had ik me anders zeker een PV op laten maken, desnoods laten arresteren. Ik begrijp jouw reactie wel, ik ben nu lekke rmet mijn vriendin dus ik verwijder het filmpje wel zonder al te veer rompslomp verder. HAd dit nu veel meer nieuwswaarde (er wordt een beroemdheid oid opgepakt) dan had ik het niet verwijderd.

                        Groeten,
                        Sjoerd
                        portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                        Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                          Personen mogen herkenbaar zijn, maar niet als individu het onderwerp van de foto/film zijn, Een groep mensen, duidelijk herkenbaar, is geen probleem, maar een enkeling duidelijk laten uitkomen,bv door die persoon als enige scherp te hebben, mag niet zonder toestemming van de betrokkene. Idem als je bv iemand filmt en consequent volgt.
                          Publicatie van algemene beelden (dus niet die waarvoor je toestemming moet hebben) mag naar mijn mening, of dat nu op een tentoonstelling is, of in een boek, tijdschrift... Of op het internet, want dat is ook publicatie.
                          Best is dat iedereen stopt met zijn goeddenkende mening hierover te geven. Stel je vraag aan de privacy commissie, zij zullen dan een correct antwoord geven. Beelden over strafbare feiten mag je niet publiek maken, best doorgeven aan de politie, bewijsmateriaal !!!!!!
                          http://www.photo-patricske.be
                          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                          Comment


                          • #14
                            Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                            Best is dat iedereen stopt met zijn goeddenkende mening hierover te geven. Stel je vraag aan de privacy commissie, zij zullen dan een correct antwoord geven. Beelden over strafbare feiten mag je niet publiek maken, best doorgeven aan de politie, bewijsmateriaal !!!!!!
                            hij was aan het filmen, hij was het NIET publiek aan het maken, DAAR zit hem het verschil.
                            Filmen op openbare plaatsten mag, zeker al op straat, maar indien je het filmpje publiek maakt mét herkenbare personen op, zonder hun toestemming, dat mag dan weer niet.
                            Of Leuven moet in zijn politiereglement zetten dat het verboden is te filmen/fotograferen... en dan kunnen ze er dagelijks tientallen oppakken op de oude markt.

                            En trouwens de privacycommissie zal ook niets meer kunnen zeggen dan wat de wet zegt indien ze het filmpje niet gezien hebben en publiek gemaakt is, gezien je indien je het niet publiek maakt, de privacy ook niet schendt.

                            Meer zelfs, je bent NIET verplicht van het filmpje aan de politie te geven. Je kan het wel doen, maar bent niet verplicht.
                            Mijn Blog
                            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                            Comment


                            • #15
                              Re: Politie en fotograferen en filmen in openbare plaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                              Best is dat iedereen stopt met zijn goeddenkende mening hierover te geven. Stel je vraag aan de privacy commissie, zij zullen dan een correct antwoord geven. Beelden over strafbare feiten mag je niet publiek maken, best doorgeven aan de politie, bewijsmateriaal !!!!!!
                              Met het eerste ben ik het eens. Het blijft uiteindelijk een persoonlijke kwestie hoe je de desbetreffende situatie fotografeert. Echter doorgeven aan de politie? Niet in eerste instantie. Foto's van strafbare feiten niet publiek maken? Waarom niet? Dat heeft toch gewoon nieuwswaarde? Open politiek toch? Zo heb ik als simpele fotograaf al meerdere malen in een hennepkwekerij rondgelopen met enkele agenten. Bij aanhoudingen etc. ook. Ik lever wel foto's aan politie etc voor onderzoek, maar dat omdat ze erom vragen, ik ga men niet mailen "ik heb nog foto's voor jullie".
                              portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                              Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X