Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[op reis] Wat gaat er mee in de fototas?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [op reis] Wat gaat er mee in de fototas?

    Maandag vlieg ik er een weekje (Caraïben ) uit en ik zit nog steeds te piekeren over wat er meegaat in de fototas en wat niet...

    Het is niet de bedoeling om een "fotoreis" te worden, maar ik schiet natuurlijk graag - veel - plaatjes...

    Zeker mee:
    Eos 300D
    Batterijenarsenaal
    EF-S 18-55mm kitlens
    CF 512 Mb + 256 Mb
    30 Gig X-drive II
    Lader
    Blaaspeertje

    Twijfel:
    EF 75-300mm IS USM of Sigma 28-300mm 1:3.5-6.3 Macro?
    Lichte tripod of monopod?

    De Sigma lijkt me handig wegens het grote bereik om niet vaak van lens te moeten wisselen onderweg, de Canon wegens IS en dus beter te doen om uit de hand te fotograferen.

    Tripod = stabiel maar onhandiger om mee te sleuren, monopod = licht en compact...

    We zitten wel comfortabel op hotel, maar zijn van plan om dagelijks uitstappen en excursies te doen.
    Ik zie het niet echt zitten om alles mee te sleuren en dus op zoek naar de handigste combinatie...

    Tips? Advies?

    Alvast bedankt!

    ZABB
    BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

  • #2
    Originally posted by ZABB
    Twijfel:
    EF 75-300mm IS USM of Sigma 28-300mm 1:3.5-6.3 Macro?
    Lichte tripod of monopod?
    1. De 75-300, want je hebt de kitlens al mee. Lenswissels kunnen niet zo'n probleem zijn, lijkt me.
    2. Monopod: de driepoot krijg je niet mee op het vliegtuig, en de mono kan eventueel in een koffer met kleren.

    Zorg dat je het max. gewicht en de max. afmetingen voor carry-on bagage niet overschrijdt, van heel wat maatschappijen passen de voorschriften nu strikt toe. Het lijkt me niet aangewezen om de camera in het vrachtgedeelte te laten onderbrengen...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Pieter G.
      1. De 75-300, want je hebt de kitlens al mee. Lenswissels kunnen niet zo'n probleem zijn, lijkt me.
      2. Monopod: de driepoot krijg je niet mee op het vliegtuig, en de mono kan eventueel in een koffer met kleren.

      Zorg dat je het max. gewicht en de max. afmetingen voor carry-on bagage niet overschrijdt, van heel wat maatschappijen passen de voorschriften nu strikt toe. Het lijkt me niet aangewezen om de camera in het vrachtgedeelte te laten onderbrengen...
      Dank je Pieter,
      Maar:
      1/ mis je het "gat" niet tussen 55 en 75mm?
      2/ OK
      Wat je verdere opmerking betreft: mag dan fototas nog apart bij een gewone rugzak (voor documenten, leesboek etc) als carry-on? Of echt beperkt tot 1 tas? Fotogerief gaat zeker niet in "vracht" al gezien hoe lomp ze met bagage omgaan in de handling

      ZABB
      BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

      Comment


      • #4
        Originally posted by ZABB
        1/ mis je het "gat" niet tussen 55 en 75mm?
        Daar hoef je geen schrik voor te hebben. Er ligt meestal niet zoveel op die overgang. Als je meer dan 55 nodig hebt, zal het al gauw boven de 100mm zijn, tenzij het een portret moet worden. Die 20mm kan je ook overbruggen door met je voeten te zoomen. Er zijn ook mensen die met primes van 50, 85 en 135 op stap gaan. Maar dat is een keuze, uiteraard.

        Originally posted by ZABB
        Wat je verdere opmerking betreft: mag dan fototas nog apart bij een gewone rugzak (voor documenten, leesboek etc) als carry-on? Of echt beperkt tot 1 tas? Fotogerief gaat zeker niet in "vracht" al gezien hoe lomp ze met bagage omgaan in de handling
        Dat hangt echt van de luchtvaartmaatschappij af. Als ik jou was, zou ik die mensen eens contacteren en eventueel om een schriftelijke bevestiging vragen dat je twee stuks handbagage mag meenemen. Amerikaanse maatschappijen zijn bv. heel streng tegenwoordig, en laten soms echt maar één stuk tot 6kg toe. Andere staan dan weer toe dat je naast de gewone bagage ook een laptoptas meeneemt. Beter vooraf verifiëren dan ter plaatse met een probleem te worden geconfronteerd.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Ik gok dat je daarheen gaat vanwege het slechte weer . En mocht het daar per ongeluk goed weer zijn, dan zul je niet direct met extreem korte sluitertijden komen te zitten. IS is prachtig, vooral wanneer je bv op 250mm met een sluitertijd van 1/60s een scherp shot probeert te krijgen. Wellicht zul je 's avonds op een terrasje eens met dergelijke sluitertijden te maken krijgen, maar overdag bij 1/800s of zoiets zul je de Sigma uit de hand ook wel stil genoeg weten te houden. Dus keuze voor Sigma en het statief/monopod vervalt dan volledig...

          Als je niet perse brede landschapsfoto's wilt maken, heb je ook het stukje 18-28mm van de kitlens niet nodig, en zou de Sigma het allemaal in z'n eentje op kunnen knappen.

          Het blaaspeertje staat op je lijst van 'zeker mee'. Goed, het weegt niks, maar even schoonblazen voor vertrek lijkt me wel voldoende. Mocht er achteraf een vlekje op een foto met F22 in de lucht zichtbaar zijn, is dat ook in 2 sec weggepoetst. Nogmaals, het weegt natuurlijk niks zo'n peertje, maar onmisbaar vind ik dat op een reisje van een week zeker niet (en ook niet als je maar één lens op de cam zet; geen tussentijds wisselen dus)

          Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de x-drive. Je geeft aan dat je een weekje wegvliegt, op wat geen 'fotoreis' wordt. Je neemt 3/4 gieg aan CF-kaartjes mee. Ik raad je aan om eens te gaan fotograferen met dat opslagbereik, toch zowat 300 foto's gok ik, in hoogste JPG-kwaliteit. Probeer al tijdens het fotograferen aan kwaliteit te winnen wat je niet aan kwantiteit hebt (en dat is lastiger als je toch alles onbeperkt kunt opslaan )

          Comment


          • #6
            en vergeet je vrouw niet in de watten te leggen, dan is zij ook minder geïrriteerd als ze 'weeral' eens even staat te wachten omdat jij een tof shot zag (uit het leven gegrepen)

            Comment


            • #7
              ik schik infeite een tripod mee te nemen op reis, maar die gaat dan wel in de koffer, niet in de handbagage, is dit toegelaten of niet??
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by fredericrom
                ik schik infeite een tripod mee te nemen op reis, maar die gaat dan wel in de koffer, niet in de handbagage, is dit toegelaten of niet??
                Op reis door Thailand heb ik gewoon de driepoot in de koffer gehad en heb hiermee geen problemen gehad
                D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                www.langenacker.nl

                Comment


                • #9
                  Bij mij...

                  - 300D/grip/kitlens
                  - Batterijlader
                  - EWA rainbag
                  - X-drive & accu
                  - 35-350L + zonnekap
                  - 2x CF 512Mb

                  En naar Senegal gaat nog extra mee:

                  - monopod
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    ik denk dat ik me beperk tot m'n CP5700 + X-driveII
                    kleine fototas is handig op reis en meestal niet zoveel tijd
                    om bezig te zijn met wisselen van de lenzen
                    vandaar dat ik em niet heb verkocht
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Mijn zo geliefde tripod past bij mij in geen enkele koffer of tas.

                      seppuku.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by seppuku
                        Mijn zo geliefde tripod past bij mij in geen enkele koffer of tas.

                        seppuku.

                        Welke tripod gebruik jij seppuku ?
                        Jij hebt een G5, ik een G3 veel verschil zit daar niet in. Ik ben al een tijdje op zoek maar zie door het bos de bomen niet meer.
                        Cypho
                        Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pieter G.
                          Dat hangt echt van de luchtvaartmaatschappij af. Als ik jou was, zou ik die mensen eens contacteren en eventueel om een schriftelijke bevestiging vragen dat je twee stuks handbagage mag meenemen. Amerikaanse maatschappijen zijn bv. heel streng tegenwoordig, en laten soms echt maar één stuk tot 6kg toe. Andere staan dan weer toe dat je naast de gewone bagage ook een laptoptas meeneemt. Beter vooraf verifiëren dan ter plaatse met een probleem te worden geconfronteerd.
                          Thanks, informeer meteen bij de luchtvaartmaatschappij! Heb er zelf tot nog toe geen probs mee ondervonden, maar beter voorkomen dan genezen!


                          Originally posted by Erik Mansvelders
                          Ik gok dat je daarheen gaat vanwege het slechte weer .
                          TUURLIJK!


                          Originally posted by Erik Mansvelders
                          Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de x-drive. Je geeft aan dat je een weekje wegvliegt, op wat geen 'fotoreis' wordt. Je neemt 3/4 gieg aan CF-kaartjes mee. Ik raad je aan om eens te gaan fotograferen met dat opslagbereik, toch zowat 300 foto's gok ik, in hoogste JPG-kwaliteit. Probeer al tijdens het fotograferen aan kwaliteit te winnen wat je niet aan kwantiteit hebt (en dat is lastiger als je toch alles onbeperkt kunt opslaan )
                          Euh... 'k Probeer steeds naar kwaliteit ipv kwantiteit te streven, maar... ik ben nog niet zo gevorderd dat ik het me riskeer om geen shot "op reserve" te maken


                          Originally posted by Phille
                          en vergeet je vrouw niet in de watten te leggen, dan is zij ook minder geïrriteerd als ze 'weeral' eens even staat te wachten omdat jij een tof shot zag (uit het leven gegrepen)
                          Mijn vrouw?? In zeven haasten mijn profiel gecheckt en OEF er staat nog steeds "female" bij Gender 't Is onder friends te doen Phille!

                          't Zal dan alvast de monopod worden en nog even lichtjes twijfelen tussen de 25-300 of de 75-300...

                          Allemaal bedankt voor de reacties! Meer nog steeds welkom natuurlijk, deze topic kan nog dienst doen met de vakantieperiodes in het vooruitzicht

                          ZABB

                          BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ZABB
                            Fotogerief gaat zeker niet in "vracht" al gezien hoe lomp ze met bagage omgaan in de handling

                            ZABB
                            Dit is eigenlijk niet zo'n probleem hoor, als je harde of semi-harde koffers/tassen gebruiikt is het zeker geen probleem. Zorg gewoon dat je camera en vooral lenzen goed ingepakt zitten tussen je kleren. Ik vlieg veel over en weer tussen hier en zuiden van frankrijk en doe dit altijd. Geen problemen.
                            mijn website

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Powaqqatsi
                              Dit is eigenlijk niet zo'n probleem hoor, als je harde of semi-harde koffers/tassen gebruiikt is het zeker geen probleem. Zorg gewoon dat je camera en vooral lenzen goed ingepakt zitten tussen je kleren. Ik vlieg veel over en weer tussen hier en zuiden van frankrijk en doe dit altijd. Geen problemen.
                              Bescherming tegen schokken en impact kan je wel voorzien, maar diefstal kan een groter probleem zijn. Niet alle luchthavenpersoneel is 100 procent te vertrouwen. Ik weet niet of het algemeen zo is of zal worden, maar heel wat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen eisen nu dat ingecheckte koffers worden afgeleverd "unlocked for inspection". Je hebt dan nog de mogelijkheid om de koffer op slot te doen in het bijzijn van en na controle door een veiligheidsinspecteur, maar dan nog bestaat de kans dat ze je slot openbreken. Zelf niet "mogen" ervaren, maar een kennis van me die fotografe is, heeft het meegemaakt. Gelukkig was er niets gestolen, maar het schijnt te gebeuren.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X