Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gtroothoeklens keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gtroothoeklens keuze

    Hey

    Voor mijn body canon eos 600D benk ik opzoek naar een groothoek objectief
    Zonder oog te hebben voor het grote verschil in prijs ,twijfel ik tussen 2 lensjes

    Canon ef8-15mm fisheye en de efs 10-22 mm

    voor de eerste lijkt het zo dat je alleen maar fotos met ,,kromming" kan maken . is dat werkelijk zo.
    Elders las ik dat je een beter fototoestel moet hebben om deze lens te kunnen gebruiken.

    wat kan nu mijn adviseren.
    THX

    Marlies

  • #2
    Re: Gtroothoeklens keuze

    Persoonlijk zou ik gaan kijken naar de Canon 10-22. Dit is echt een top objectief als het gaat om UWA op een crop body. Aantal objectieven getest, zoals de Tokina's, Sigma en meeste indruk maakte wel de 10-22. Deze bijna een jaar heel gebruikt ;-)
    De 8-15 ken ik niet zo goed op een crop body wel gebruikt op FF, maar kan hier verder weinig over zeggen in combinatie met jou camera.

    Comment


    • #3
      Re: Gtroothoeklens keuze

      De 8-15 is op een crop geen fish-eye, hoop en al formaatvullend met "kromming".
      Zelfs op een FF ben je waarschijnlijk snel uitgekeken op zo'n ronde bol.

      De 10-22 is een Ultrawide, waar de lijnen recht worden geprojecteerd.
      Dit maakt natuurlijk dat onderwerpen dichtbij en in de hoeken soms verwrongen worden weergegeven (doe dat niet met een groepsfoto), maar daar kan je bij de compositie op letten.

      Een UWA is zeer nuttig bij architectuur (je huis lijkt veel groter op immoweb ), landschappen met dramatische voorgrond ed.
      En op 22mm is het een normale groothoek, je kan deze lens rustig op je toestel laten als je een stad bezoekt bv.

      Ik ben zeer tevreden van de Canon 10-22, alhoewel ik hem niet elke week gebruik.

      Comment


      • #4
        Re: Gtroothoeklens keuze

        Zoals je zelf aangeeft is de 8-15 een fisheye, geen normale groothoek dus. Hiermee zal je dus steeds enorme vervorming hebben, ik zou dus eerder opteren voor de 10-22.

        Comment


        • #5
          Re: Gtroothoeklens keuze

          thx, voor al deze reacties. ik ben er uit zo

          Comment


          • #6
            Re: Gtroothoeklens keuze

            'k Heb mezelf zopas de 10-22 aangeschaft en wat aan het experimenteren geslaan. 'k Ben blij met mijn keuze.

            Comment

            Working...
            X